2. januar 2022

Snødronningen etter H.C. Andersen - sjarmerende med gammeldags eventyr

Eksemplar fra Vigmostad & Bjørke, mot en ærlig anmeldelse

     - Jeg trenger ikke deg, din pingle! Jeg går alene. Luta, kom!

    - Heller ei levende pingle enn en dau helt! ropte Orm etter henne.

    Han ble sittende og furte ved båten, mens Gerda og Luta kjempet seg mot

isslottet i snøstormen.


De fleste kjenner nok til navnet H.C. Andersen. Jeg har ikke lest all verdens av ham, men noen historier da jeg var yngre. Han har også vært med å inspirere noen Disney filmer som Frost, Den lille havfruen og Fantasia.

Mørkt konsept for barn
Snødronngingen ble for første gang utgitt i 1844, og inspirerte Frost filmen som de fleste sikkert har sett. I Snødronningen møter man en ond dronning som sender ut Nordavind for å fryse trollmenn. Nordavinden er på vei mot Mester Vegard for han er den siste trollmannen som er igjen. Han har kone og to barn. Han forsøker å haste hjem for å redde dem, men kommer for sent. Barna overlever, men splittes da de mister foreldrene sine. Gerda ender opp på barnehjem, og tretten år senere møter hun Kai som har en plikt å utføre i barnehjemmet. Barnehjemmet drives som et slaveri hvor barna må jobbe hele tiden. 

Ved en tilfeldighet, får Snødronningen vite at  Mester Vegard har en arving, som Snødronningen er nødt til å utslette. Hvorfor frykter Snødronningen trollmenn og det magiske speilet som Mester Vegard har laget? Og vil bror og søster bli gjenforent?

Selv har jeg hverken sett Frost eller Snødronningen, så kan ikke sammenligne boka med filmen Snødronningen. Uansett, når man leser boka, er det nesten det samme som å se filmen for det er lite tekst, og bildene som blir brukt, er lånt fra filmen. Noe jeg synes er litt synd, for jeg ville heller ha sett en kunstnerisk illustrasjon i boka i stedet for filmbilder. Det hadde vært mye kulere. Men det er jo heller ikke målet med denne utgaven. Er man en av særingene som ikke har vært på kino de siste tyve årene som meg, er det jo en fin måte å løse det på.

Det gode mot det onde dør nok aldri ut
Selve historien er jo ganske typisk og godt mulig fascinerende for barn. Kampen mellom det gode og det onde, og barn som tar opp kampen. Fleste barn er jo sta og gir seg ikke så lett. Som voksen er historien mest sjarmerende og har en underholdningsverdi, men skjønner fort hvordan retningen tar. Siden boka har lite tekst, var det rask å komme seg gjennom den. Det tok noen dager å lese den siden jeg begynte med den i slutten av desember, og jula kan som kjent være noe ymse. Synes også at det er litt rart at i baksideteksten står det Gerda at hun får vite at hun har en bror, men hun vet at hun har en bror fordi hun nevner ham i boka.

Alt i alt, en god historie som holder seg godt og som fungerer utmerket som eventyr, også i vår moderne tid, men synes ikke det er H.C. Andersens beste av det jeg har lest av ham.


(Bakpå):


En natt sender den onde Snødronningen Nordavinden feiende mot

byen, for å fryse verdens siste trollmann til is og bortføre ham. Han lager

speil som viser ens sanne jeg, og det er Snødronningens største frykt.

Trollmannens familie splintres i den isnende stormen.


Flere år senere får trollmannens modige datter, Gerda, vite at hun har

en bror, og at Snødronningen har bortført også ham! Gerda legger ut på

en farefull ferd for å redde broren. Med seg har hun et av farens magiske

speil, og en hjelper i form av trollet Orm. Men kan speilets magi hamle

opp med dronningens iskalde krefter? Og er virkelig Orm på Gerdas side?

 

Les fortellingen og se bildene fra storfilmen!


Originaltittel: Snedronningen
Norsk tittel: Snødronningen
Forfatter:
H.C. Andersen
Sjanger:
Eventyr
Målgruppe:
Barn, familie
Antall sider:
86
Forlag:
?
Norsk forlag:
Vigmostad & Bjørke
Utgitt:
1844
Min utgave:
  2021 (Hardcover)
Lest:
26.12. 2021 - 02..01. 2022
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot:
4 Sjarmerende med bånde ondskap og magi. Noe alle barn er interesserte i.
Omslag:
2 Noe kjedelig med filmbilde på cover, men siden det er en historie fra filmen, er det jo forståelig.
Baksidetekst:
4 Grunnen til at jeg ville lese boka. Man er aldri for gammel for litt eventyr.
Skrivemåte:
3 Det er jo veldig enkelt med lite tekst og mange avsnitt. Men så er jeg jo ikke i målgruppa.
Favorittkarakter:
Kai. Han virker jordnær og prøver ikke å leke helt.
Persongalleri:
4 Mange interessante karakterer man får et visst innblikk i, til tross for få sider.
Slutten: 3
Ganske lettvint og som forventet. Mer sjokkerende og spennende for de i målgrppa boka er rettet mot.
Høydepunkt: Lettlest, mange bilder, og boka handler om modighet og prøve å gjøre det riktige.
Lavpunkt:
Kunne tenkt meg en håndillustrert bok fremfor bilder fra filmen. Det er ikke helt det samme. Godt mulig på grunn av at jeg ikke liker animasjon noe særlig.
Terningkast:
4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2022

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar