25. oktober 2021

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Stand av Stephen King, Jente, anonym av Greer Hendricks & Sarah Pekkanen,The Burning House av Neil Spring, The Only Good Indians av Stephen Graham Jones, og Slewfoot av Brom, er fra egen boksamling
 
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Minneskogen - Sam Lloyd
Gissel - Clare Mackintosh

Antall leste sider:

628 sider

Bøker som ble anmledt i forrige uke:

🖉 Gabriel Fjell 1: Vargtimen - Geir Tangen
🖉 Minneskogen - Sam Lloyd

Bøker som leses nå:

🕮 Jente, anonym - Greer Hendricks og Sarah Pekkanen
🕮  The Burning House - Neil Spring
🕮  The Stand - Stephen King

Planlagte bøker denne uka:
⃞  The Only Good Indians - Stephen Graham Jones
⃞   Slewfoot - Brom

To bøker ble avlsuttet i forrige uke og det var to thrillere. Den ene litt mørkere enn den andre.

Lørdag leste jeg ut Minneskogen av Sam Lloyd. Skriver ikke så mye om handling og hva jeg synes om den nå, siden anmeldelse ble skrevet i går, og har ikke noe nytt jeg føler jeg må ha med. Likte ikke alle vendingene og ikke alt var like troverdig, men likevel en leseverdig og mørk thriller som setter sine spor. Vil gjerne lese mer av Lloyd hvis han utgir flere bøker etter denne. Dette var hans debutbok.

Natt til søndag leste jeg ut Gissel av Clare Mackintosh og det er min tredje bok av henne. Tidligere har jeg lest Jeg lar deg gå, Jeg ser deg og nå Gissel. Må si jeg likte Gissel litt bedre selv om den hadde sine svakheter. Den er om Mina som heter Amina, men blir ofte kalt Mina av andre. Hun og ektemannen Adam er for tiden separert på grunn av en del konflikter, og sammen har de adoptivdatteren Sophia, som også er noe utfordringer på grunn av tilknytningsproblemer. Mina er flyvertinne og hun skal få oppleve noe historisk. Flyselskapet hun jobber for skal fly før første gang direkte fra London til Sydney. Hele turen tar tjue timer og det er plass til 353 passasjerer. Men det blir alt annet enn idyllisk da Mina kommer over en konvolutt som inneholder instruksjoner, og hvis det ikke følges vil det få konsekvenser for datteren hennes. Vil Mina sette andres liv i fare for å redde sine nærmeste? Og hvorfor har kapreren(eventuelt kaprerne) valgt ut henne og dette flyet?

Denne korte boka hadde sine høydepunkter og spennende partier, men synes kanskje grunnen til at passasjererne blir tatt til fange, er en smule dum? Relevant og viktig, men det er kanskje ikke det man forbinder med terrorister. Ble ikke helt overbevist. Men en underholdende og grei thriller der og da.

Ved siden av leser jeg The Stand av Stephen King og regner med å bli ferdig i november. Anmeldelse kommer ikke før desember, for når man leser en bok i flere måneder, vil man gjerne ha en pause. Jeg liker den, og det er kjekt med bøker man leser i litt som når man vil, i tillegg til andre bøker man leser ut litt "raskere". The Stand er ikke den letteste boka å lese. Jeg synes ikk det, men liker den bedre enn det jeg trodde jeg ville gjøre.

Lørdag begynte jeg å lese Jente, anonym av Greer Hendrics og Sarah Pekkanen som er en thriller. Den er om Jessica som er vant til å jobbe hardt. Hun er sminkør i New York, og hun sminker ofte unge tenåringer som skal på skoleball eller lignende. Hun misunner vennene sine som har en far som kan sponse dem litt, men både hun og foreldrene hennes befinner seg i litt trange kår, og hun vil helst klare seg selv. Gjennom en kunde får hun tilfeldigvis vite om dr. Shields som skal drive en undersøkelse og gjennom undesøkelsene kan hun tjene litt penger. Undersøkelsene er om etikk og oral, og spørsmålene hun blir stilt gjennom en datamaskin hun skal skrive med i et bygg hun møter opp for å ta undersøkelsene, blir spørsmålene stadig mer komplekse og interessante. Er Jessica der kun for å tjene penger, eller blir hun besatt av alle disse spørsmålene hun får? Og hvem er denne dr. Shields? Snart gjør Jessica sine egne undersøkelser.

En noe vag forklaring på boka og det er det også, men har ikke kommet så veldig langt. Den er ikke superbra, men engasjerende og interessant. Så er spent på hva Jessica finner på.

Natt til i dag begynte jeg på The Burning House av Neil Spring, og siden jeg ikke har blitt så godt kjent med den ennå etter tretti sider, venter jeg å utdype meg mer om boka i et senere innlegg, når jeg har blitt bedre kjent med handling. Liker Springs fortellermåte veldig godt. Den er dyster uten å overdrive, og han har en nøktern beskrivelse på ting som jeg har sansen for. Boka er på 456 sider, men den virker ikke stor og tung. Etter å ha lest The Ghost Hunters tidligere i år av ham, ville jeg svært gjerne lese mer av ham.

Blir nok ferdig med Jente,anonym i løpet av uka siden den virker lettlest, godt mulig The Burning House også, men skal ikke love noe. De neste bøkene på lista er The Only Good Indians av Stephen Graham Jones og Slewfoot av Brom. Har hørt mye om Stephen Graham Jones i det siste, og han skal nok være det nye stjerneskuddet i horror sjangeren og har en spesiell måte å srkive på. Så får se om han blir en ny favoritt eller ikke.

Slewfoot er mer mystisk, båed boka og forfatteren. Så er spent på den. Men sier ikke noe om The Only Good Indians eller Slewfoot, for liker ikke å skrive så mye om bøker jeg ikke en gang har begynt å lese, i tilfelle man skriver noe feil. Jeg liker heller å bli bedre kjent med bøkene før jeg skriver noe som helst om dem.

Håper bare ikke at det er helt håpløse bøker jeg har valgt ut for Halloween.😈

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar