23. juli 2021

Helgelektyre(396)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Queen of the Cicadas av V. Castro, Magiske eventyr av Johanna Basford og Stesøster av Jennifer Donnelly, er fra egen boksamling 




















Alt dette raseriet - Cara Hunter

The Queen of the Cicadas - V. Castro

Skrekk og Gru 4: Maskekvelden - Mike Ford

 

Natt til tirsdag leste jeg ut denne:


 
Vokterne - Svein Gudbrandsen
 
Brukte nesten to uker på å lese den ut. Ikke på grunn av at den er kjedelig, men det er jeg som leser tregt av og til. En fin historisk krim hvor deler av handlingen foregår i Trondheim. Kommer ikke til å si mer om den nå, siden jeg har skrevet om den i en del innlegg allerede, og skrev om den i går.
 
Hele anmeldelsen kan leses her.
 
 
I natt leste jeg ut denne:
 
 
Om å elske: 15 fortellinger for voksne - Ingvar Ambjørnsen, mfl.


En kort og liten, søt bok med 15 noveller av forskjellige forfattere, båed kjente, ukjente og nye navn. De fleste novellene er svært korte og tar for seg forskjellige temaer innen det å elske noen. Noen beskriver gammel kjærlighet, noen beskriver demens, noen beskriver avstandsforhold osv, så her er det mange karakterer man blir kjent med på kort tid. Det er sjeldent at jeg leser novellesamlinger fordi jeg foretrekker "hele" bøker. Noveller leser jeg av favorittforfattere og sjangre jeg leser ofte av. Liker at boka inneholder mangfold, både fortellerstemmer og innhold, men det er nok ikke helt rette sjanger for meg, selv om gode navn som Ambjørnsen og Lindell, var med i samlingen. Hadde nok likt denne novellesamlingen hvis det hadde vært krim, for følelser  er nok ikke helt min greie. For all del en god bok for riktig leser, men følte meg litt malplassert med denne.

Siden sist helg har jeg lest Alt dette raseriet av Cara Hunter som jeg liker overraskende godt. Har sluttet å ha forventninger til bøker, for det ødelegger så mye, så for min del lønner det seg å gå inn i en bok uten å vite så mye om den på forhånd. Har hørt om Hunter, men ikke lest noe av henne tidligere, og har to uleste bøker av henne i hylla. Ser ikke bort i fra at jeg kommer til å lese dem senere i år fordi Alt dette raseriet ga mersmak. Liker hennes fortellerstemme og tematikken i denne boka er sjeldent og ikke mye snakket om. Så det er lett å bli dratt inn i boka. Selv om dette er bok fire om Adam Fawley og jeg ikke har lest de andre bøkene i serien, gjør det ikke noe. Man blir godt kjent med karakterene, både i Adams privatliv og kollegaene hans.

Denne gang er de ute etter sannheten etter at en jente ble tatt hjem av en drosjesjåfør. Han fant henne sjanglende på veien, medtatt og gråtende. Han tilbød henne om å kjøre henne til politi og sykehus, men hun ba ham kjøre henne hjem. Hun bor sammen med søsteren og moren hennes. Faren deres har vært ute av bildet i mange år. Men hvorfor vil ikke jenta fortelle politiet hva som har skjedd henne?

Fascinerende og spennende konsept så langt.

Maskekvelden er bok nummer fire i Skrekk og Gru serien som er for barn og ungdom. Den skal jeg ikke begynne på før i morgen siden det er en svært kort bok, så derfor sier jeg ikke noe om den før senere, når jeg har blitt kjent med den. Det samme gjelder The Queen of the Cicadas av V. Castro, siden jeg ikke begynner på den før i natt.

Men det blir en del bøker å konsentrere seg om i denne helga også. Godt mulig jeg blir ferdig med både Alt dette raseriet og Maskekvelden. Neste bok på leselista blir da: Stesøster av Jennifer Donnelly. Ofte kjøper jeg bøker i dagligvarebutikker, og vil prøve å få med meg disse, også.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:




Motivene er fra denne boka:

Magiske eventyr - Johanna Basford

God helg.

Ukas låt: Actin Like You Know - Mackenzie Nicole ft. Tech N9ne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar