22. juli 2021

Vokterne av Svein Gudbrandsen - stemningsfull og dyster historisk krim

Eksemplar fra forfatter, mot en ærlig anmeldelse

Det var en sånn praktfull morgen, en slik vinterdag da du

bare kjenner at det er godt å leve. Solstrålene ga et håp

om varmere tider. Frank gikk nedover Strandgata, forbi

kolonialbutikkene, forbi fru Lians frukt og grønt på hjørnet

i nr. 49, han så tårnet på Nidaros lyse som en katedral skal

da solen skinte på de grønne spirene på taket.


Noen bøker bør oppleves istedet for å lese om dem. Vokterne av Gudbrandsen, er en slik bok ...

Å lese en debutbok er alltid en skrekkblandet fryd. Føler at det er enten eller. Men de to siste årene har jeg lest mange gode, og noen av dem skriver svært engasjerende. Det har Gudbrandsen i hvert fall gjort. Det er også et pluss at deler av handlingen foregår i Trondheim, som er min nærmeste by, fordi det er ikke ofte Trondheim blir nevnt i krimbøker, dessverre. Det var også morsomt å reise tilbake i tid og prøve å  forestille seg hvordan det var på den tiden, mens man leste. Hvordan førsteinspektør Frank Larsen blir forklart av hans journalistvenn Amanda om autmobiler, er nesten komisk.

Som å reise i en tidsmaskin
I boka hopper handlingen godt tilbake i tid. Fra 1905, til 1918, og litt i 1919. Det er juletider og førsteinspektør Frank Larsen føler seg noe deppa og ensom siden hans kone er død på grunn av sykdom.  Han har en tendens til å drikke litt når han føler seg litt nedfor. Han har jobben jobben sin og kollegaene sine, men likevel kan man føle seg ensom og utenfor. Midt i juletiden blir han oppsøkt av en noe underlig mann som kaller seg inspektør Sahlin som hevder han er fra svensk politi, og forteller ham om døde gutter på svenskegrensa. Døde gutter som alle har lyst hår. Er det noen som leter etter en bestemt gutt eller er det tilfeldig? Vil at Larsen skal dra til Storlien, for Sahlin frykter det samme kan skje over grensa. Men er denne Sahlin den han utgir seg for å være, en kar å stole på? Ting blir ikke bedre da prostituerte jenter blir funnet døde i Nidelva. Hans gode venn, Amanda er som nevnt journalist og mens hun gjør sine undersøkelser, er det noen som følger med på det hun gjør. Hvem er det og hvorfor?

Oppsummeringen er som nevnt, noe vag, og det gjør jeg også med vilje, for boka består av flere aspekter og tar alle slags mulige retninger, og man vil jo ikke ødelegge for andre som vil og har tenkt å lese boka. Dermed passer det denne gang å være litt diffus. Advarer om at starten kan være noe tung og saktegående, men så fort man blir vant til språket, tiden og handling, går lesingen nesten av seg selv. Det blir lettere etter hvert, og når man først er i gang, går sidene kjapt unna da de fleste kapitlene er korte og kjappe. Liker også bøker som denne at det ofte skifter perspektiv, for synes det er med å gjøre en handling mer ekte. 

Personlig brydde jeg meg ikke særlig om båndet mellom Frank Larsen og Amanda. Det ble mer som forventet og uinteressant, men jeg likte å lese om dem hver for seg. Personligheten deres, mener jeg, siden begge to har temmelig sterke personligheter. Man blir også kjent med Larsens kollegaer. Det er også noen som irriterer, som den ene politimannen som prøver å gå egne veier, og som prøver å utmerke seg på en negativ måte. Det er et persongalleri bestående av litt av alt. De gode, de onde, og de som man kanskje ikke burde stole helt på.

En handling som tar flere vendinger
Likte at boka besto av flere aspekter, men likte best å lese om Trondheimsdelen. Ikke fordi jeg bor i nærheten og kjenner byen godt, men fordi det var den delen som engasjerte mest og som jeg brydde meg om. Det var også medrivende å lese om Larsens døde kone. Han får vite ting om henne som gjør til at han får sine tvil i om han noen gang kjente henne. Det ble bare mer engasjerende da både Frank og Amanda føler at ting blir personlig jo mer de undersøker og graver i ting.

Gudbrandsen er ikke bare god på å få frem de historiske elementene, men også litt om likestilling og bakgrunnstemningen. Hvordan været er med små detaljer som kulde, månen og diverse. Det løfter stemningen noen hakk og får en til å savne mørketiden.

En godkjent debutbok med atmosfære, karakterer med dybde og effektiv fortellerstemme. Ikke gi opp selv om den første biten i boka kan være en smule småtung. En mulig romanse som oppstår som føltes noe påtvungen, dro ned litt for min del, men det ødela ikke resten av boka. Av og til lønner det seg å være tålmodig. Til gjengjeld ble jeg sittende igjen med en god krimbok som jeg er glad for at jeg tok sjansen på å lese.


(Bakpå):

 

DANMARK 1905

Det er en fin sommerdag i hagen til Oberst Preben Elkjær

i København idet han får et brev i hånden levert fra

forsvarsdepartementet med beskjed om å straks reise til

Petrograd i Russland. Tsar Nikolai er urolig. Det rapporteres

om opptøyer og uroligheter og det hviskes om en mulig

revolusjon i landet.


TRØNDELAG 1918

Tretten år senere blir flere unge lyshårede gutter funnet brutalt

drept i Sverige, hjemme hos førsteinspektør Frank Larsen

banker det på døren 1.juledag. Utenfor står inspektør Sahlin 

fra det svenske politiet og ber om hjelp og han antyder at det

det kan dukke opp flere myrdede unge gutter nå på norsk side

av grensen.


Samtidig finner en flere unge prostituerte jenter druknet i 

Nidelven, kan det være en sammenheng?


Førsteinspektør Frank Larsen og hans journalistvenn Amanda

og kollegaer ved Trondheim hovedpolitistasjon graver dypt

og dypere og nettet begynner sakte å snøre seg sammen,

etterforskningen tvinger en pakt fra gammel tid frem i dagens lys,

og dens voktere vil for enhver pris beskytte sine hemmeligheter.


Originaltittel: Vokterne
Forfatter(e): Svein Gudbrandsen
Sjanger:
Historisk krim
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
440
Forlag:
Kolofon
Utgitt:
2020
Min utgave:
2021 (Pocket)
Lest
: 10.07. - 20.07. 2021
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot
:
4 De fleste partiene er lett og veldig levende å lese om, og de fleste karakterene ønsker man å bli bedre kjent med.
Tittel
: 5 En av grunnene til at jeg ville lese boka. Både mystisk og på vakt tittel.
Omslag: 3
Jeg liker fargekombinasjonen og naturen i bakgrunnen, men er ikke s fan av å se ansikt(er) på covere. Det minner meg for mye om filmplakater. Vil heller forestille meg hvordan karakterene ser ut.
Baksidetekst: 5 Virker spennende, både av reising i tid og tematikk.
Skrivemåte: 4 Ordet idet blir brukt litt vel ofte, men ikke slik at det ødelegger leseopplevelsen. Liker vær og stemningsbeskrivelsene, og de fleste av karakterende er veldig levende. Det er nesten så man spaserer med dem.
Persongalleri: 5 Hovedkarakterene var veldig fascinerende og noe for seg selv, spesielt Frank Larsen og Amanda. Er ikke så interessert i båndet deres, men at de har sterke personligheter begge to.
Favorittkarakter: Frank Larsen. Han er litt morsom og noen ganger virker han nedfor. Han er litt av alt.
Slutten: 3 Ikke helt min type slutt, men mer som forventet.
Høydepunkt: Jeg foretrekker store bøker og det er også denne på nesten 500 sider. Selv om jeg brukte litt tid på den, var den likevel lettlest, hadde mye stemning, og selv om det var lett å gjette seg frem til ting, ødela det ikke intensiteten.
Lavpunkt: Boka er litt smal og tungvindt å holde i. Formatet er lengre og smalere så man må bøye boka en del for å få med seg hele setningene, så det er ikke noe praktisk format. Jeg var også mest interessert i å lese om Trondheimsdelen enn om det andre. Det fenget mer.
Terningkast: 4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2021

4 kommentarer:

  1. Hmm, jeg må visst lese denne :-) Jeg tror den ligger på nattbordet mitt. Men hvis ikke så låner jeg den bare på biblioteket. Det er så lettvint å bare stikke innom og ta med seg en bok eller to. Det har nesten blitt sjeldent at jeg kjøper bøker. Det vil si unntatt på bruktbutikk. De aller fleste bøkene mine kommer derfra, pluss litt leseeksemplar. Men jeg bruker veldig mye biblioteket.
    Jeg har også lånenummer på NLB på grunn av ME, så jeg kan låne ebøker og lydbøker der. Det kan en jo også på Allbok og BookBites helt gratis, så jeg føler sjelden at jeg trenger kjøpe nye bøker. I dag bestilte jeg to bøker jeg ønsker meg på Bookis. Den ene er helt ny, men jeg fikk den likevel til halv pris. Da er jeg både miljøbevisst og sparer penger :-)

    Jeg har lest ganske mye i år, men nå skal jeg snart på ferie sammen med en gjeng andre og da får jeg nok ikke lest mer enn bittelitt på sengekanten, så jeg får lese mye før og etter :-)

    Håper det står bra til med deg! Jeg har det veldig bra for tiden. Jeg har mer energi og kan blant annet hjelpe til mer i kirken. Det gjør meg glad i tillegg, så da har jeg det enda bedre :-)
    KLEM <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes du bør det. Trodde først jeg ikke kom til å like den, men den ble bedre og bedre etter hvert som man kom i gang i handlingen. =)

      Selv har jeg nok ikke brukt biblioteket siden jeg var student. Nærmeste bibliotek er i Trondheim, og der er jeg ikke før man må. Liker Trondheim, men liker å ha en grunn til å reise hvis man først skal noe sted. Er så dårlig på spontane ting og underholde meg selv. =)

      Kjøper en del bøker fremdeles, spesielt horrorbøker siden norske forlag sjeldent gir det ut muligens fordi de ikke tar sjangeren seriøst. Skjønner jo hvorfor, men siden det er min nisje, må jeg kjøpe noen, både nye og gamle for å ivareta interessen.

      Det er bare bra her også, men tror du har mer energi enn meg for tiden. Har ME jeg også. Ikke fått det svart på hvitt, men har Me symptomer. Så får ikke gjort alt jeg ønsker, men gjør det jeg må, og leser en del.

      Godt å se at formen din omsider er på topp og at du får bidratt med en del og skal på ferie. Selv blir jeg hjemme. Håper ferien blir fin uansett hvor du skal. =)

      En stor klem tilbake!

      Slett
  2. Liker ikke omslaget, men liker det du har skrevet om boken. Alltid moro med debutanter

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke jeg heller. Liker ikke covere som ser ut som filmplakater. Jeg vil heller ha cover med et helt motiv som enten beskriver stemningen eller handlingen i boka. Jeg liker ikke karakterer på covere, for jeg vil heller forestille meg hvordan de ser ut. =)

      Slett