28. mai 2021

Helgelektyre(388)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
House of Leaves av Mark Z. Danielewski, The Stand av Stephen King, og  The Beauty of Horror av Alan Robert, er fra egen boksamling

 

Elskeren - Helene Flood

 Syndebukken - Sofie Sarenbrant

House of Leaves - Mark Z. Danielewski

Ser ikke ut som om jeg har lest noe så langt i denne uka, men leser hver dag. Noen dager en god del sider, andre dager bare noen få sider. Så har ikke blitt ferdig med en eneste bok ennå, men det nærmer seg. Blir nok ferdig med Elskeren og Syndebukken før helga er over, tror jeg, siden jeg er godt i gang med begge.

Elskeren er den andre boka av Hele Flood. Hun ble meget kjent for Terapeuten, som jeg syntes var en helt vanlig thriller. Syntes ikke den var så nyskapende som den ble beskrevet som. Føler jeg liker Elskeren bedre. Den er litt mer kryptisk og har mer innhold. Det er mer som skjer.

Den er om Rikke Prytz som bor i en firemnansbolig med godt naboforhold. Hun bor der sammen med mannen sin som hun har vært sammen med siden de var tenåringer og sammen har de to barn. Noen i firemannsboligen blir funnet drept, noe som naboene blir urolige og bekymret for, spesielt Rikke siden hun hadde forhold med ham, selv om begge hadde familie. Vil hun bli avslørt og involvert i saken, eller har det noe med kattedrapene som har skjedd i nabolaget i det siste?

Litt hard bok for oss dyrevenner, men er fremdeles spent på fortsettelsen, selv om jeg har en anelse på hva som foregår.

Er derimot ikke så fan av Syndebukken av Sofie Sarenbrant. Det er min førse bok av henne og sjette bok i Emma Sköld serien. Synes boka kan fint leses som frittstående oppfølger for man får jo bakgrunsshistorier. Boka er veldig kort på  362 sider og kapitlene svært korte. Kapitlene er stort sett på 3-4 sider. Så boka kunne ha blitt lest ganske kjapt, men synes innholdet er svært seigt og vanlig. Den engasjerer ikke så veldig, dessverre.

Den er om Emma Sköld som ikke har det særlig bra jobb eller privat. Privat har noe skjært seg, og på jobb føler hun seg truet av diverse hendelser som skjer, som stadig kommer nærmere henne. Hvorfor? Det kunne ha vært en spennende bok, men det er for langsomt.

Ved siden av disse bøkene, leser jeg House of Leaves av Mark Z. Danielewski og The Stand av Stephen King og er glad det er langtidsprosjekter. Greit å ha noen prosjekter, og jeg kjeder meg ikke. 

Hadde håpet på å begynne på Uvigslet jord av Agnes Lovise Matre, tidligere i uka, men siden lesingen har gått litt tregt, håper jeg at jeg får begynt på den i helga. Knokkelstøv av Anders Moe begynner jeg på enten i helga eller tidlig i neste uke. Det blir litt tidsforskyvninger en gang iblant. 

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:




Motivene er fra denne boka:

The Beauty of Horror: A Goregeous Coloring Book - Alan Robert 
 
Beklager for dårlig fotografering. Lærer aldri og ikke like lett når det er lysskinn overalt. Det blir uklart uansett.
 
God helg.
 
Ukas låt: Sleepwalking - Avantasia

4 kommentarer:

  1. Liker tegningene fra Beauty Horror :)

    SvarSlett
    Svar
    1. De er morsomme. Litt annerledes. Jenta som går igjen på en del av illustrasjonene heter faktisk Ghoulina. =)

      Slett
  2. Helene Flood og Sofie Sarenbrant ligger på nattbordet, så jeg skal lese begge dem. Jeg har lånt litt vel mange bøker fra biblioteket akkurat nå, så jeg må prøve å hvertfall bli ferdig med de som skal leveres først. Derfor blir krim og thrillere utsatt for tiden :-)
    Ha en riktig fin søndag, Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Morsomt at vi har hatt de samme bøkene liggende tilgengjelig. Håper du liker Syndebukken bedre enn meg, for syntes den var litt vel langsom. Huff, ja. Mengden av bøker er noe man kjenner godt til. Bestiller en god del bøker på nett og i dagligvarebutikker, selv om man ikke trenger noen nye, men klarer ikke å styre seg alltid. =) Håper du får tid til å lese krim og thrillere fremover. =)

      Tusen takk og i lige måde. Her har det vært sommervær i det siste.

      Slett