17. mai 2021

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Other Emily av Dean Koontz, House of Leaves av Mark Z. Danielewski, The Stand av Stephen King, og Let's Go Play at the Adams av Mendal W. Johnson, er fra egen boksamling 
 

 
Bøker som ble lest i forrige uke:

The Other Emily - Dean Koontz

Antall sider:

446 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

🖉 Lang lang rekke - Bjørn Bakken
🖉  Satisfaction - Espen Mowinckel
🖉 Let's Go Play at the Adams' - Mendal W. Johnson

Bøker som leses nå:

🕮 Sølvveien - Stina Jackson
🕮 Natten. Søvnen. Døden. Stjernene. - Joyce Carol Oates
🕮 House of Leaves - Mark Z. Danielewski
🕮 The Stand - Stephen King

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Elskeren - Helene Flood
⃞   Syndebukken - Sofie Sarenbrant

Gratulerer med dagen! 🎉

En bok ble lest i forrige uke også. Det er ikke bøkene som kjeder meg, men har ikke hatt så veldig til konsentrasjon, men får håpe at leselysten kommmer på plass for fullt igjen.

The Other Emily av Dean Koontz ble lest ut forrige onsdag og det er hans nyeste. Den er om en mann som jobber som forfatter. Han mistet sin store kjærlighet for noen år siden og mistenker at Jessup, en seriemorder har tatt henne, men innrømmer ikke at hun var en av de mange kvinnene han tok. David, forfatteren, besøker Jessup i fengselet i håp om å få svar, men seriemorderen ser det hele som en lek, og David får ingen fornuftige svar. Seriemorderen skal ha hatt en kjeller hvor han skal ha holdt kvinnene fanget. På en bar i nærområdet møter David en kvinne som heter Maddison. Hun minner ham om Maddison på mange måter. Er hun bare Maddison, eller er det bare han som ønsker intenst at hun er Emily?

Boka er litt treg og deler av den er litt cheesy, men hadde ikke noe i mot det da boka inneholdt mye atmosfære og likte mystikken i handlingen. Liker man litt pratsomme bøker og en handling som kan være litt saktegående, er det en bok å sette pris på. Ikke en av hans beste, men likte den bedre enn forventet.

Forrige mandag begynte jeg å lese Sølvveien av Stina Jackson. Trodde jeg ville bli ferdig med den innen uka var over siden den er svært kort, men det ble jeg ikke. Men har ikke noe i mot å bruke ekstra tid på bøker. Jeg likte de første hundre sidene av Sølvveien, men så ble det noe trått og gjentagende. Boka består av to hovedkarakterer. Den ene historien er om Lelle som mistet sin datter, Lina for tre år siden, men har helt siden da lett etter henne dag og natt. Hun forsvant da han kjørte henne til bussen tidlig en morgen da hun skulle på sin første dag i en sommerjobb. Den andre historien er om Meja og moren hennes Silje. Silje har funnet en mann på Internett og sammen drar de for å bo hos ham. Meja vil ikke, men skjønner hun ikke har mye valg siden hun ikke er myndig ennå. Hun føler klaustrofobi hjemme hos morens nye kjæreste. Hans bosted er en forfallen gård langt inn i skogen. Er morens nye mann noe å stole på og vil de flytte igjen som mange ganger før? Har Lelles historie noe sammenheng med Mejas historie?

I over to uker har jeg lest Natten. Søvnen. Døden. Stjernene. av Joyce Carol Oates. Jeg sa i begynnelsen at jeg ville sikkert bruke hele mai på å lese den ut siden den er på nesten 800 sider, og det ser ut som det blir sånn, også. Men har ikke noe å si for meg at jeg bruker flere uker på den, for den er ikke kjedelig.

Den er om familien McClaren som går sakte, men sikkert i oppløsning etter at faren dør. At han dør avsløres på baksiden av boka. De tror han dør av slag på grunn av helsemessige årsaken, men eldstesønnen Thom, får vite at faren deres ble påført vold av politiet. John Earle McClaren var tidligere borgermester og ble sikkert ikke gjenkjent av politiet. Politiet ville hindre ham fra å blande seg inn i en voldelig situasjon. McClaren så de var urettferdige mot en indisk-amerikansk mann og ville stoppe situasjonen, men siden McClaren ikke ga seg, så politiet "nødt" til å bruke el-pistol på ham. En god bok om politivold, makt og en familie i sorg. Man blir godt kjent med den sørgende enken Jessalyn og hennes fem voksne barn som er svært forskjellige. Boka er lang, men inneholder få dødpunkt. Oates er god på lavmælt spenning.

De andre bøkene er langtidsprosjekter og bøkene er House of Leaves av Mark Z. Danielewski, og The Stand av Stephen King. Begge bøkene leser jeg litt av og på innimellom de andre bøkene. House of Leaves leser jeg sammen med en annen bokblogger.

Jeg begynte ikke på Syndebukken av Sofie Sarenbrant i forrige uke som jeg hadde tenkt, siden jeg ikke ble ferdig med Sølvveien. Men håper å få begynt med den i løpet av uka. Er en stund sist jeg leste svensk krim. Har ikke lest noe av Sarenbrant tidligere. Og boka senere blir Elskeren av Helene Flood. Likte ikke Terapeuten noe særlig, men er likevel nysgjerrig på hennes nyeste bok. Håper også at flere bøker blir lest i denne uka. For har altfor mange bøker som venter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar