11. mai 2021

Lang lang rekke av Bjørn Bakken - i det sadistiske hjørne ...

PDF- fil eksemplar fra forfatter, mot en ærlig anmeldelse

"Synd.» 

«Hvorfor det?» 

«Jeg tenkte jeg ville synge for ham.» 

«Synge …?» 

«Lang lang rekke, HC ut av rekken gå. Lang lang rekke, HC ut av rekken gå. Lang lang rekke, HC ut av rekken gå.»


Det er alltid moro å lese bøker av debutanter. Det er ekstra spennende, for man vet aldri hva man får.

Lang lang rekke er en krimbok som ble publisert i fjor og den er selvpublisert. Noe som er modig. Man må ha stor dose selvtillit og lidenskap for å gjennomføre noe slikt, og det er beundringsverdig. Det ser kanskje lett ut å gi ut en bok, men tviler på at det er det, og derfor er det kjekt med selvpublisering. Hvis det er noe man virkelig brenner for.

Innestengt sinne som må ut
Handlingen i denne krimboka er om hevn og den er noe sadistisk for å advare om det, hvis noen ikke er fan av det. Men absolutt en bok for de som tåler det. Selv har jeg ikke noe i mot det. Utfordrende bøker er bare et pluss. Lang lang rekke er om Carl Fredrik som er tørst etter hevn etter å ha vært en insatt i mange år. Han ønsker å ta hevn over nettverket som har tatt fra ham hans elskede for godt. Han har sin egen måte å finne dem og operere på, og det viser seg at nettverket han ønsker å ta hevn på, er større enn han kanksje først trodde. Han er heller ikke alene om å ta hevn på de samme folka. Hvem og hvorfor, og vil deres vei møtes? Blir det muligens et lite samarbeid?

Begynnelsen for min del var noe treg og utfordrende. Det tok litt tid å komme seg inn i det, og leve seg inn i handlingen, for var usikker på om det var en bok for meg. Men lesingen og handlingen gikk lettere jo mer jeg leste, og etter hvert gikk lesingen av seg selv. Kapitlene er korte, det er ofte skifiting av perspektiv som jeg liker, og handlingen inneholder også en god del reising. Spesielt godt likte jeg delen om Danmark. Da begynte handlingen virkelig å ta seg opp og man får et annet innblikk i karakterene. De blir mer levende.

Fleksible karakterer
Boka tar også opp en del aktuelle temaer som maktkamp, klasseskille og og en hel del annet, men det kan ikke nevnes da noe av handlingen kan bli avslørt. Man blir godt kjent med de fleste karaktererne på godt og vondt, men synes ikke alle relasjonene er like troverdige. Noen blir godt kjent litt vel fort. Men likte godt at karakterene ikke befant seg på samme sted hele tiden. Det gjorde handlingen mer realistisk. Fikk også sansen for aggresjonen til Carl Fredrik han følte de gangene han virkelig fikk velte seg inn i rollen sin.

Ble ikke helt forelsket i Lang lang rekke. Likte voldeligheten og hungeren etter hevn, men som nevnt slet jeg litt i begynnelsen med å holde på interessen og vil påpeke at slutten kanskje var noe svak og hastverkaktig? Men bortsett fra det, er det en stødig og godt levert krimroman på første forsøk!


(Bakpå):


De tok fra ham alt.

I ti år har han forberdt den ultimate hevn.

Nå er han endelig tilbake der alt skjedde.

Men de vet han kommer ...


Hun hadde lovet seg selv å aldri vende tilbake,

men nå er hun her. Som politi. For å jakte sannheten.

 

Jeger og bytte. Drapsmann og offer.

Hvem heier du på?


Originaltittel: Lang lang rekke
Forfatter(e): Bjørn Bakken
Sjanger:
Krim
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
338
Forlag:
Selvpublisert
Utgitt:
2020
Min utgave:
2020 (PDF)
Lest:
10.04. - 28.04. 2021
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot
:
4 Morsomt, spennende og humoristisk til tross for at den også er en del sadistisk.
Tittel:
4 Passer godt til innholdet og leken hevnen hans er basert på, men ikke en tittel man blir så veldig nysgjerrig på.
Omslag:
5 Liker fargekombinasjonene og småspennende cover. Litt utenom det vanlige.
Baksidetekst: 5 Kort og presis og ikke for avslørende. Gjerne mer av slike baksidetekster.
Skrivemåte:4 Stødig, korte kapitler og stort sett noe som skjer hele tiden.
Persongalleri: 4 Ikke alle relasjoner blir helt troverdige, men det gjør heller ikke noe. Det bidrar til spenningen og man blir godt kjent med de fleste.
Favorittkarakter: Carl Fredrik. Man får se flere sider av ham.
Slutten: 3 Ikke helt min type slutt. Den er kanskje enkel?
Høydepunkt: Lettlest, god driv hele veien og likte spesielt handlingen i Danmark.
Lavpunkt: Tok en stund å komme seg inn i handlingen, men det var verdt anstrengelsen.
Terningkast: 4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2021


4 kommentarer:

  1. Tusen takk for flott omtale!
    Spesielt glad for at du har sansen for omslaget, som er laget av sønnen vår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig og det var koselig å få lese boka.

      Tenkte å nevne omslaget i selve anmeldelsen, men siden jeg ikke var sikker på om han var sønn eller bror, turde jeg ikke å nevne det. Så dere hadde samme etternavn. =) Liker omslag som river seg løs fra å bruke personer med ryggen til og løpende skikkelser i krim og thriller sjangeren. Det er litt trøttende. =)

      Slett
  2. Så gøy å lese omtalen din! Jeg likte denne boken veldig godt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Jeg så det. Du leste den en stund før meg. Morsomt å komme over bøker som overrasker. =)

      Slett