25. januar 2021

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Inneholder eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
House of Leaves av Mark Z. Danielewski og Ghost Hunters av Neil Spring, er fra egen boksamling

 

 
Bøker jeg leste i forrige uke:

✔ Kongen - Tom Egeland
Mot mørket - Peter Serck
Skrekk og Gru: Pass deg for dukken - Mike Ford
 
Antall leste sider:

681 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

🖉 Nordlys 2: Vikingene og orakelet - Malin Falch
🖉 Hjertets bakvegg - May Sissel Vadla
🖉 Kongen - Tom Egeland 

Bøker som leses nå:

🕮 Alle fugler små - Hanne Gellein
🕮 Skjebnesteinen - Sven Petter Næss
🕮 House of Leaves - Mark Z. Danielewski

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Hekseknuten 3: Skyggenes øy - Johan Rundberg
⃞   Ghost Hunters - Neil Spring

Onsdag leste jeg ut Kongen av Tom Egeland. Den likte jeg bedre enn forventet. Jeg liker kidnappingssaker, og samtidig er man litt lei av det. Begynnelsen var noe laber, men det tok seg fort opp. Hadde sansen for de fleste karakterene og at boka besto av et stort persongalleri. Det er godt å se at Egeland fremdeles har det i seg.

Den er om en milliardær som blir frarøvet to familiemedlemmer og han vet ikke hva som er skjedd eller hvem som har tatt ham. Med på laget har han Richard Skøyen som er hans sikkerhetssjef og var tidligere politimann. Han blir involvert i saken og sammen med politikvinnen Siri Schau, prøver de å løse saken før det er for sent. Vil hans kone og datter komme trygt tilbake igjen?

I går leste jeg ut Mot mørket av Peter Serck. Det er en liten bok på bare 285 sider, men den tok en stund å komme seg gjennom på grunn av tung historie og en småtørr fortellerstemme, men jeg likte handlingen. Den er om en gammel mann som heter Georg som er etterlatt alene i leiligheten etter hans kone døde og de fikk aldri barn. Han er egentlig fra Berlin, men flyttet sammen med sin kone Alma i Oslo, og selv mange år senere plages han av minner fra krigstiden og tanken på at han er tysk. Hans bakgrunn er også trist. Under krigen støttet to av familiemedlemmene hans Føreren mens han og en til var i tvil. Det skapte ofte splid i samtaler. Foreldrene hans begikk selvmord og søsteren hans forsvant. Han slutter aldri å tenker på søsteren for de hadde et nært forhold. Ting blir ikke bedre nå som han er i ferd med å bli blind og kunsten er alt han har igjen. Hva skal han gjøre når han ikke lenger kan se? En historie som lever opp til tittelen. Ble ikke helt fortrolig med fortellerstemmen siden den kunne bli vel tørr, men likte historien og karakterene. Det var også mange interessante samtaler i boka, så den er helt klart verdt å få med seg. Av og til trenger man noe mørkt og det var denne.

Jeg leser fremdeles Skjebnesteinen av Sven Petter Næss. Jeg leser den ut i natt eller natt til onsdag. We'll see. Liker den litt blandet. God historie og karakterer, men noen elementer ødelegger. Nevner det ikke før i anmeldelsen så det ikke blir så mange gjentakelser. Den er om Kripos etterforsker Harinder Singh som er en snartur innom Edninburgh fordi hans niese er skadet, og han vil finne ut hva som har skjedd. Han er der som privatperson og pårørerende, men klarer han å gjemme etterforskeren i seg? Tror ikke det. En helt ok krim så langt.

I helga snikleste jeg en bok som jeg ikke oppførte på siden fordi jeg trengte noe lett, spontant og noe grøssende. Og jeg leste da Skrekk og Gru: Pass deg for dukken av Mike Ford, og skal si den falt i smak. Serien heter Frightville på engelsk tror jeg og er en grøsserserie for barn. Pass deg for dukken er enkel, men den hadde noen grøssende scener som jeg har savnet litt i horrorbøker for voksne i det siste. Den er om unge Mara som har nettopp laget et detaljert dukkehus, men det mangler noen å bo der. Gjennnom noen andre får hun vite at det er åpnet en ny butikk i byen som heter Skrekk og Skru som selger spesielle og fascinerende ting. Hun bestemmer seg for å kjøpe noe der som kan bo i huset og hun finner en liten dukke. Men var det egentlig et godt kjøp? I ettertid opplever hun rare ting. Er det dukken sin skyld eller noe annet? Vet godt at historien ikke høres spesiell original eller nyskapende ut, men liker måten den er skrevet på. Både gyselig og morsomt. Likte den mye bedre enn forventet.

Etter å ha lest ferdig Mot mørket i går, begynte jeg ikke å lese en annen bok, for har har da andre hobbyer også, så begynte ikke på Alle fugler små av Hanne Gellein før i dag, men er for tidlig med oppsummering siden jeg bare har lest 16 sider. Men morsomt med beskrivelser fra Trondheim. Det er lettere å se for seg en by man har vært mye i.

Jeg har også lest litt videre i House of Leaves av Mark Z. Danielewski, men det blir små doser siden den er litt arbeidsom, men det er helt klart verdt det for den har sin egen stil. Det er en bok som består av flere lag. Den jeg liker best er om familien Navidson som flytter i et gammelt hus i Virginia. Huset har hatt mange eiere, og det ser ut som huset lever sitt eget liv og formerer seg som den vil. En dag de kommer hjem oppdager de en ny dør i stua som fører inn i en gang, og det virker som om innsiden av huset er mye større enn utsiden. Det er en bok man ikke aner hvordan utviklingen blir og tar det som det kommer. Liker at den ver veldig surrealistisk.

Neste bok blir Skyggenes øy av Johan Rundberg som er siste bok i trilogien Hekseknuten. En trilogi jeg har blitt glad i selv om jeg ikke er i målgruppa. Liker blandingen av grøss og humor. Så er glad for å få med meg avslutningen også.

Håper på å begynne md Ghost Hunters av Neil Spring før uka er omme, men blir nok ikke ferdig med den innen januar siden den er litt stor. Men det er på tide med litt horror igjen.

6 kommentarer:

  1. Det er moro at du leser så variert - og så mye jeg aldri har hørt om :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Horror er nærmest mitt "hjerte", men prøver å lese litt variert innimellom. Man må utfordre seg selv en gang iblant. =)

      Slett
    2. Å utfordre seg selv er bra. Skal snar starte på boken vi skal lese sammen. Det er lenge siden jeg har lest noe skummelt

      Slett
    3. Enig i det.

      Nice. Bare si i fra når du er klar for samlesing. Leser mye horror, men lenge siden jeg har blitt skremt, men det er et savn.

      Slett
    4. Boka er med på min februarleseliste

      Slett
    5. Ja, da har du noe å glede deg til. =)

      Slett