27. november 2020

Helgelektyre(362)

Reklame: Inneholder eksemplar fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Devoted av Dean Koontz, I Am Legend av Richard Matheson,
The Beauty of Horror: A GOREgeous coloring book av Alan Robert, En verden av verdener av Kerby Rosanes og Fargerike dyr av Laurent Rullier, er fra egen boksamling



















Under samme sol - Gry Strømme

Devoted - Dean Koontz

I Am Legend - Richard Matheson


Onsdag leste jeg ut denne:

Så ble det kaldt - Frode Eie Larsen

Det er ikke twisten eller vendingene denne boka tar som imponerer, men skrivestilen, oppbygningen og hvor lett det er å bli dratt inn i boka. Har lest bare to bøker av ham før, På overflaten flyter vannliljene og Slå på ring, og synes at denne er den sterkeste av de jeg har lest av ham. Selv om jeg ikke har lest alle bøkene om Eddi Stubb, føler jeg at har blitt godt kjent med ham, både på arbeidsplassen og hjemmefronten.
 
De siste femti sidene er kanskje noe over the top og urealistisk, men det gjorde ikke noe. Selv om man har en god følelse på hva som kommer til å skje, vil man hele tiden lese videre for å bekrefte om man har rett eller ikke.
 
Frode Eie Larsen har virkelig gått i dybden av de fleste karakterene denne gangen, og intensiteten forlater ikke sidene helt. Det er lett å bli revet med.

Så ble det kaldt er bok nummer syv om Eddi Stubb. Som nevnt tidligere har jeg ikke lest alle bøkene, og selv om jeg ikke har lest alle bøkene, får man hele tiden en god bakgrunnshistorie, og man får hele tiden vite hva som har skjedd tidligere. Og bøkene byr alltid på en ny sak. 

Denne gangen forsvinner en kvinne etter å ringt en gift mann hun møter i hemmelighet. Men når han ankommer det nevnte stedet, er hun ikke der og det er ulikt henne å planlegge et møte uten å møte opp. Kvinnen blir meldt savnet, og politiet er usikker på om denne voksne kvinnen er kidnappet, eller forsvunnet av egen fri vilje. Men da de finner en sprøyte på stedet hun forsvant, skjønner de at det er alvor.

Mens de jobber med denne forsvinningssaken, vikler Eddi Stubb og Vilde Vang seg inn i en større sak enn ventet. Samtidig blir man dratt tilbake i tid, hvor en mann er rammet av tragedier, hvem? Får vi vite hvem denne personen er?

Mørk, solid og god krim som passer godt å lese på kalde dager. Det er også morsomt at Lier mentalsykehus blir litt sentral i historien, som er et kjent sted for mange som liker å utforske forlatte hus og bygninger, gjerne drar til. 

I natt leste jeg ut denne:

Det er så mørkt her - Lisbeth Pettersen

Bok to om klimaforsker Nina Berger. Det er utfordrende å si noe som helst om denne boka uten å røpe hva som skjer i forrige bok; La meg ikke huske

Det eneste jeg kan si er at Nina Berger har gjort noe som har ført henne i fengsel, og det skjedde mens hun ikke hadde helt kontroll over seg selv. Til tross for hennes og Christian Falchners noe uvanlig fortid sammen, tilbyr han henne jobb, og foreslår en utendlandsreise gjennom jobben. Det falles ikke i god jord hos alle Christian jobber med, med tanke på hva hun har gjort og som klimaforsker, har hun en del kontroversielle meninger. Hun takker ja til jobbtilbudet samtidig som hun er på vakt, og blir med på forretningsreisen. Som vanlig havner hun i trøbbel, og denne gang blir hun kidnappet, men av hvem? 

Kan ikke si jeg liker Nina Berger så godt, men det er sikkert også en mening bak det. Boka er på bare 271 sider, så den er ikke stor. Tema er blant annet menneskehandel, så dette er en mørk og dyster krimbok som ta opp et viktig tema. Jeg liker den ikke bedre enn La meg ikke huske, men liker den godt å så langt. Den er slett ikke verst.

Jeg leser fremdeles I Am Legend av Richard Matheson, som jeg begynte å lese forrige søndag. Det er en kort bok på bare 162, og jeg har ikke noe i mot å ta meg god tid med den. Det er min første bok av Richard Matheson, og jeg skjemmes over at jeg ikke har lest noe av ham tidligere, men bedre sent enn aldri. Han døde i 2013 og I Am Legend og Hell House, er nok hans mest kjente bøker. Jeg er ingen fan av vampyrer generelt, men liker de gammeldagse vampyrene fremfor Stephenie Meyer vampyrene fra Twilight. Richard Matheson beskriver dem heldigvis som brutale og som ikke tåler dagslys, løs, kors og få stake i hjerte. Den gamle oppskriften. Det er også den type vampyrer jeg foretrekker. Det er også morsomt å lese en vampyrbok igjen for det er veldig lenge siden sist.

Den er om Robert Nevill som er den eneste gjenlevende på jord. På dagtid kjører han rundt og dreper vampyrene mens det ser ut som de bare sover. Om natten sperrer han seg i huset som han har sikret så godt han kunne, og mens vampyrene prøver å lokke ham ut, sitter han inne og leser, hører på musikk, mens han håper at natta snart er over.

Liker boka bedre enn jeg trodde jeg ville gjøre, spesielt skrivestilen. Den er nøktern, ren, uten overdrivelser og Matheson fanger opp omgivelsene og stemningen veldig godt. Er spent på hvordan denne slutter. Boka ble utgitt i 1954 og synes boka holder seg godt. Kommer til å lese mer av ham i hvert fall. Litt morsomt at Richard Matheson hadde norske foreldre.

I går begynte jeg på en ny bok og denne gang en roman: Under samme sol av Gry Strømme. Føler jeg ikke har kommet ordentlig godt i gang med den for å gi en god oppsummering, så venter med det i et senere innlegg. Så langt går den vel sakte.

I natt skal jeg begynne å lese en ny bok og det er Devoted av Dean Koontz. Har ikke lest noe av ham siden 2018, så det blir godt å lese noe av ham igjen, og jeg venter med å skrive mer om den, også. Liker å bli kjent med bøkene først. Det er godt å se at både Stephen King og Dean Koontz er like produktive selv om de begynner å dra på årene.

Blir godt mulig ferdig med I Am Legend av Richard Matheson i helga, og da blir neste bok Mye er dårlig, noe er fint av Silje Regine Bråthen. Så det blir en del variert lesestoff denne helga.
 
Siden sist helg har jeg fargelagt dette: 
 
Motivet er fra denne boka: 

The Beauty of Horror: A GOREgeous coloring book - Alan Robert 

Motivet er fra denne boka: 
 
 
En verden av verdener - Kerby Rosanes 



Fargerike dyr - Laurent Rullier 

Dette er en noe annerledes fargeleggingsbok. Motivene er gjemt bak numererte felt, og på hver side står det hvilke nummererte felt og hvilke farge de skal ha. Det ser uoverkommelig med alle de små feltene som skal fylles med bestemte farger, men det går raskt unna når man er i gang, og det er godt med noe annerledes iblant.

God helg.

Ukas låt: Lonely - Palaye Royale


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar