17. september 2018

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...


  Bøker jeg leste i forrige uke:

* The Upstairs Room - Kate Murray-Browne
* Kampen for tilværelsen - Stian Thorbjørnsen
* Jeg er fremdeles her - Veronica Kristoffersen
 
Antall leste sider i forrige uke:

658 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Leksikon om lys og mørke - Simon Stranger

Bøker som leses nå:

* Lasaruseffekten - Tom Egeland
* Dødsdømt - Sharon Bolton
* The Bell Jar - Sylvia Plath
  * Really Easy Piano Disney Hits (20 Disney Favourites) 
  * På egne vinger (Nattergalen) - Ida S. Skjelbakken

Planlagte bøker denne uken:

* Lasaruseffekten - Tom Egeland
* Dødsdømt - Sharon Bolton
* The Bell Jar - Sylvia Plath
  * Really Easy Piano Disney Hits (20 Disney Favourites)
* The Mothman Prophecies - John A. Keel
* Tante Ulrikkes vei - Zeshan Shakar

Leser så mye variert for tiden og godt er det, selv om horror og mørk litteratur er min nisje. Leser horror året rundt, men ekstra av det nå som favorittårstiden høsten er her, og Halloween nærmer seg. Så det blir en del horror fremover ved siden av alt det andre jeg skal lese. Mye bøker å holde styr på og prioritering er ikke min sterkeste side, men jeg prøver. 😊

Onsdagskvelden mens Idol sto på i bakgrunnen, leste jeg ferdig The Upstairs Room av Kate Murray-Browne. Selve historien er litt svak og standard spøkelseshistorie, men likte både persongalleriet og selve stemningen godt. Det var det det beste med boka for min del, så synes ikke det var en dårlig bok selv om en del av det var standard.

Jeg orket ikke å begynne på en ny bok før neste dag. Da begynte jeg å lese Jeg er fremdeles her av Veronica Kristoffersen. Jeg likte den ikke selv om den består av en vond beretning, om det å ha vært i et psykisk og fysisk voldelig forhold. Jeg likte ikke boka fordi jeg klarte ikke å ta selve skrivestilen så alvorlig. Kapitlene var veldig korte, mange avsnitt og overdreven bruk av utropstegn. Høres kanskje ut som en surpump nå, men det er jeg overraskende nok ikke. Men denne siden består av ærlighet, så da blir det sånn. Boka leste jeg ut i løpet av søndagen siden det var en kort bok.

Etter å ha lest ferdig Jeg er fremdeles her, begynte jeg så vidt på en ny norsk bok og det ble; Lasaruseffekten av Tom Egeland som jeg har hatt en god stund. Men har nå en god grunn til å lese den nå som hans nyeste bok, Codex har kommet.

Natt til torsdag leste jeg ut selvbiografien til Stian Thorbjørnsen, mest kjent som Staysman. Han er mest kjent som musiker, men for meg er han mest kjent som realitydeltager. Jeg likte boka noen hakk bedre enn forventet. Den er interessant og liker budskapet hans, mer om det i anmeldelsen senere.

Senere samme natt begynte jeg så vidt å lese en ny bok og det ble:Dødsdømt av Sharon Bolton. Lenge siden jeg har lest noe av henne nå og synes hun er en helt ok krimforfatter.

Jeg leser også videre iThe Bell Jar av Sylvia Plath som jeg leser med en annen bokblogger. Vi har kommet langt i den begge to. Liker den godt, og er en av de mest spesielle bøkene jeg har lest på lenge.

Når jeg blir ferdig med en av disse bøkene, skal jeg da begynne på en horrorbok siden det nærmer seg Halloweensesong. En av bøkene jeg har valgt ut til det er:The Mothman Prophecies av John A. Keel. Boka ble filmatisert med blant annet Richard Gere i 2002, og er en av de bedre skrekkfilmene jeg har sett. Har alltid hatt lyst til å lese boka, og nå var det på tide å gjøre noe med det.

Mot slutten av uka håper jeg å begynne på en ny bok og det blir da Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar. Er alltid skeptisk til bøker som er kjempepopulær for har en lei tendens til å ende opp med å ikke like dem. Ikke fordi jeg har forventninger for det har jeg aldri, men synes mange bestselgere er opphauset. Men vil lese denne fordi baksideteksten virker interessant.

Jeg snikleser også På egne vinger av Ida S. Skjelbakken som er første bok i en ny serie som heter Nattergalen, som jeg begynte på forrige lørdag, for kjenner jeg trenger litt lett underholdning en gang i blant. Den eneste romanserien jeg har lest fra første til siste bok er Fossefall av Jorunn Johansen. Etter det fikk jeg tak i Nattmannens datter av May Lis Ruus. Har bare lest den første boka så langt, men skal lese resten av serien når rett tid dukker opp, for har alle bøkene i hylla. Om jeg vil lese resten av serien til Nattergalen av Ida S. Skjelbakken har jeg ikke bestemt meg for. Må nok lese ferdig første bok først.

I mellomtiden prøver jeg å lære meg keyboard igjen for første gang siden 90-tallet og MYE er glemt siden da. Mange hevder at Disneylåter skal være lett å lære seg og det kan diskuteres ... Bestilte meg en Disney Hits bok, og prøver å lære meg Be Our Guest fraThe Beauty and the Beast, så det kommer til å ta tid før den sitter. Men liker å ha prosjekter på gang.😊

2 kommentarer:

  1. Hei! Så gøy å se at du har begynt å lese Nattergalen! Har vært besøker av bloggen din med jevne mellomrom, så da er jo det ekstra stas å se at du har fått nettopp den boken mellom hendene nå. Ønsker deg riktig god lesning videre, og spent på om den faller i smak!
    Beste hilsen
    Ida Skjelbakken

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og så hyggelig å høre. =) Fikk boka av mamma da jeg var på besøk hos foreldrene mine sist helg. Det er koselig med slike bøker mellom de tunge slagene. =) Slike bøker gir lesekos.

      Slett