9. juli 2017

Bøker jeg skal lese i juli


Mitt hemmelige liv - Caitlyn Jenner
Pig Island - Mo Hayder
Bjørnstad - Fredrik Backman
Not Without My Daughter - Betty Mahmoody
Alle disse dagene - Tove Braathen
Wes Craven (The Man and His Nightmares) - John Wooley

Litt sent ute med dette innlegget denne måneden også, men, men, det er heller ikke for sent. Jeg har endelig valgt ut noen bøker for juli, og som vanlig kommer jeg også til å smette inn andre bøker jeg kommer til å lese underveis. Det er greit å ha noe planlagt og noe tilfeldig.

Helt siden jeg leste Unmasked (The True Life Story of the World's Most Prolific Cinematic Killer) av Michael Aloisi og Kane Hodder, en biografi om Kane Hodder som er både stuntmann, stuntkoordinator og skuespiller, og som har spilt Jason Voorhees fra Friday the 13th filmene hele fire ganger, har jeg fått mersmak av biografier. Har lest litt biografier og selvbiografier før også, men ikke noen som tok meg med storm, ikke før jeg leste Unmasked. Da fikk jeg innmari lyst til å lese flere biografier og selvbiografier.


Mitt hemmelige liv: Senere i juli skal jeg lese en selvbiografi av Caitlyn Jenner. Har aldri forstått meg på denne Kardashian familien for å være helt ærlig. Har prøvd å se noen episoder av serien deres, men fant fort ut at det ikke var noe for meg. Det begynte med Kim og så ville resten av familien være like berømte. Berømte for hva, egentlig? Syntes at Caitlyn Jenner (tidligere Bruce Jenner) var den mest normale av dem alle. Derfor ville jeg lese selvbiografien hennes.

(Bakpå): Bruce Jenner er tikampkjempen som vant OL og ble hele USAs favoritt. Den perfekte sportsmann, et maskulint forbilde. Det ingen visste var at han i smug kledde seg i kvinneklær og ønsket å leve som kvinne.

31 år senere; Bruce Jenner blir enda mer berømt som pappaen i reality-serien "Keeping Up with the Kardashians." Når kameraene slåes av tyvlåner Bruce klær og sminke fra døtrene og sin kone Kris.

Nå er Caitlyn Jenner verdensberømt, den mest profilerte personen som har skiftet kjønn fra mann til kvinne.

I denne boken forteller hun for første gang hele sannheten om sin hemmelige livsreise og du får et overraskende og avslørende innsyn bak fasaden til verdens mest berømte familie.


Pig Island: Nå er det lenge siden jeg har lest noe av Mo Hayder, selv om hun er en av mine favoritter, men av og til må man ta pause fra sine favoritter også. Det gjelder ogå min forfatterhelt Stephen King. Av og til må man ta pause fra de man leser mest av. Jeg har lest Fuglemannen, Kuren og Tokyo av Mo Hayder, og det jeg liker godt med bøkene hennes er at de er svært gåtefulle og meget mørke. Nå føler jeg det er på tide å lese noe av henne igjen siden det har gått så lang tid.

(Bakpå): 

SEE EVIL
Journalist Joe Oakes makes a living exploring supernatural hoaxes. But what he sees when he visits a secretive religious community on a remote Scottish island forces him to question everything he thought he knew.

HEAR EVIL
Why have the islanders been accused of Satanism?
What has happened to their leader? And why will no one discuss the strange creature seen wandering the lonely beaches of Pig Island?

READ EVIL
In Pig Island, Mo Hayder dares you to face your fears head on and to look at what lurks beneath the surface of everyday normality. It's about the unspeakable things people do to each other.


Bjørnstad: Jeg var aldri en av de som leste En mann ved navn Ove, eller Mormor hilser og sier unnsklyd som er skrevet av samme forfatter. Det var noe med konseptett som fristet meg mer enn de andre bøkene hans så denne fikk jeg lyst til å lese.

(Bakpå): Et lite sted med store drømmer.

Bjørnstad er en roman om et lite sted med store drømmer. Den handler om unge jenters udødelige vennskap, og om unge gutter som spiller hockey med en hel bygds forventninger hvilende på sine skuldre. Men det handler også om en uoppklart forbrytelse, om hvor raskt et samfunn kan lære seg å lukke øynene og om de forferdelige tingene vi iblant er villige til å gjøre for å oppnå suksess.

Midt i alt dette står Peter, som flytter hjem etter livet som hockeyproff for å bygge opp det lokale laget, og Mira som slites mellom advokatkarrieren og et stille liv i skogen som kome og mor. Dette er en fortelling om idrett og familieliv, og om hvor langt vi er villige til å gå for å beskytte barna våre.


Not Without My Daughter: En bok som er basert på en sann historie. Husker jeg så filmen for første gang på ungdomsskolen under noen samfunnsfagstimer. (Vi så ikke bare filmer, altså, men av og til hendte det at vi så filmer som var relatert til forskjellige fag). Jeg har også sett filmen mange ganger i ettertid siden den ofte er blitt sendt på Tv. Hun som spiller hovedrollen heter Sally Field og hun er kanskje mest kjent fra dramaserienBrothers & Sisters

(Bakpå): 'You are here for the rest of your life.
                      Do you understand?
                   You are not leaving Iran
                 You are here until you die.'

Betty Mahmoody and her husband, Dr. Sayyed Bozorg Mahmoody ('Moody'), came to Iran from the USA to meet Moody's family. With them was their four-year-old daughter, Mathob. Appalled by the squalor of their living conditions, horrified by what she saw of a country where women are merely chattels and Westerns are despised, Betty soon became desperate to return to the States. But Moody, and his often vicious family, had other plans. Mother and daughter became prisoners of an alien culture, hostages of an icreasingly tyrannical and violent man.

Betty began to try to arrange an escape. Evading Moody's sinister spy network, she secretly met sympathisers opposed to Khomeini's savage regime. But every scheme that was suggested to her meant leaving Mahtob behind her for ever...

Eventually, Betty was given the name of a man who would plan their perilous routhe out of Iran, a journey that few women or children had ever made. Their nightmare attempt to return home began in a bewildering snowstorm...


Alle disse dagene: Denne fikk jeg lyst til å lese på grunn av omslaget. Ja, jeg vet at man aldri skal la seg lure av vakre omslag. Den fella har jeg gått i mange ganger, men av og til klarer man ikke å la være ...

(Bakpå): Hjertevarm roman om mennesker du sent vil glemme!

Møt Evy, pensjonert og lettere nevrotisk flyvertinne som føler at livet har seilt forbi uten at hun helt fikk det med seg. Etter utallige mislykkede forhold har hun truffet en mann som kanskje kan være den rette. Han har invitert henne hjem til seg, men da hun ringer på en regnvåt forsommerkveld, åpner han ikke.

Og Sara. Som ikke helt vet hva hun driver med, eller hvorfor hun fortsatt er gift med en mann hun innerst inne ikke liker. Som føler at fosterdatteren Em glir lenger og lenger unna. Fosterdatteren som har bilder fra politietterforskningen av en pågående drapssak på pc-en sin.

Og Sigurd Huse. Etterforsker og tobarnsfar – og eksmann, ettersom kona har bestemt at han skal flytte ut. Hun har andre planer for hvem som skal utgjøre familien i rekkehuset i Ullevål Hageby.
  • Debutant
  • Original og sjangerbrytende!
  • Forbrytelse, men ingen krim - dette er en bredt anlagt roman for kvinner og menn
  • Svært gjenkjennelige og eiegode hovedpersoner
  • Vakkert og tilgjengelig skrevet om alle generasjonene involvert
  • Kommersiell, klok, innsiktsfull og varm
  • Vår norske romansatsning til høsten!

The Man and His Nightmares: De fleste har vel hørt om ham, Wes Craven, spesielt om man er interessert i horrorsjangeren. Han har skapt mange kjente skrekkfilmer. Han er mest kjent som skaperen av A Nightmare on Elm Street, men han har også skapt og regissert flere skrekkfilmer, blant annet;The Last House on the Left (1972), The Hills Have Eyes (1977), The Hills Have Eyes Part II (1984), The People Under the Stairs (1991), Scream (1996), og mange flere. Han er en som har inspirert mange i horrorsjangeren. Dessverre døde han i 2015 av hjernekreft, men heldigvis lever filmene hans videre. Tror det blir spennende å lese om ham, siden han er en av mine favorittregissører.

(Bakpå): An absorbing portrait of horror's most terrifyingly imaginative writer - director

Wes Craven is one of the most successful and iconic horror movie directors in Hollywood, with a career that has spanned almost forty years. His examination of the nightmarish nexus of dreams and reality has enthralled millions around the world. This book goes beyond the screen to examine what really led to Wes Craven's nightmares - and ours.
    Why Wes Craven relucant to direct Scream,  which spawneed the number one horror franchise of all time? What led him to begin his career as a film director by making one of the most controversial horror movies ever? What inspired him to create the horrifying Freddy Krueger if A Nightmare on Elm Street? In this fascinating and insightful biography filled with new revelations from the atuhor's most recent interview with Craven, you'll discover the answers to these and many more questions about the man whose name has become synonymous with horror.
    You'll find out:
  • The source of the nightmares that haunted Craven's childhood and how he coped with them later in life
  • Craven's surprising scholarly roots
  • The real - life events that sparked the creation of the infernal Freddy Krueger
  • Why the Nightmare on Elm Street franchise didn't make him rich 
  • The real story that inspired The Hills Have Eyes
  • The background dish on the Scream movies

Det blir mye variert i juli også, og jeg er spent på hvilke bøker jeg rekker å komme meg gjennom. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar