24. april 2008

Levende Begravet av Peter James

Originaltittel: Dead Simple
Antall sidetall: 461





 

 

 

 

 

 

 

 

 (Jeg har en annen utgave)

Michael Harrison skal snart gifte seg med smellvakre Ashley Harper, men før den tid, har kompisene hans arrangert et utdrikningslag, bare noen få dager før bryllupet. Sammen drar guttegjengen, som har vært sammen for livet, spilt diverse puss på hverandre og bare ledd av alt sammen.

For å virkelig feire over Michaeks vegne, tar kameratgjengen hans med på en liten bilride hvor de drar innom den ene puben etter den andre, drikker seg sanseløse og nyte kvelden. Men Michael skjønner ingenting når vennegjengen kjører innover til et skogområde, hvor det er ingen pub eller et sted hvor de kan gjøre av seg. De tar ham med inn i skogen og på en eller annen måte havner han i en kiste og blir begravet inn i en kiste av vennene sine. Han er litt for full til å skjønne hva som egentlig skjer. Han blir begravet med en walkie talkie og de er snille nok til å ha et lite hull i kisten med et rør, som Michael kan puste gjennom. Gjengen forlater ham, men lover tross alt å komme tilbake og få ham ut. Dette skal være en hevn for Michael. For Michael har vært den store spøkefuglen av dem alle hele livet, og nå har vennene hans tenkt å gi ham en skikkelig lærepenge.

Men noe uventet skjer, kameratene hans dør i en bilukykke samme kveld, og Michael blir alene igjen i ubevisshet om kameratenes plutselige død og det er ingen andre som vet at han er begravet i en kiste, et stykke i skogen som kan være hvor som helst. Kommer han noen gang til å bli funnet? Roy Grace blir satt på saken,

Først skal jeg nevne at jeg har aldri lest noe av Peter James tidligere. Men har hørt navnet. Det som fenget meg til å lese denne boken, var selve tittelen og coveret på boken var ganske kult. Et bilde av fire gutter med spade, stående i en skog og det vekket nysgjerrigheten min fullstendig. Jeg måtte bare lese den.

Boka er feitere enn en murstein, men jeg kom meg gjennom den på mindre enn en uke. Jeg raste gjennom den i full fart og plutselig var den lest ut. Den var ikke arbeidende å komme seg gjennom i det hele tatt. Jeg koste meg hele veien og synss at alt fra plottet til karakterbeskrivelsene var spennende. Vi blir godt kjent med personene innblandet i tragedien og etter hvert skjønner vi at alle ikke er den de gir seg ut for å være.


At denne har fått alt fra terningkast 1 til terningkast 3 fra diverse aviser, skljønner jeg ikke. Noen aviser mente at denne var tørr og langdryg, men det er for meg en gåte. Jeg synes at denne var svært underholdende og ikke minst, spennende. Jeg bare måtte vite hva som skjedde videre og hadde det vanskelig for å legge den fra meg før den var lest ut. Kommer definitivt til å lese mer av Peter James i fremtiden.

Terningkast: 5


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar