10. oktober 2024

Månedens Bokanbefaling (september)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Travelling Vampire Show av Richard Laymon,  er fra egen boksamling
 
 
I september leste jeg disse bøkene:
 


Lest i kronologisk rekkefølge:

Hvilekraft - Cecilie Ystenes Myhre

The Travelling Vampire Show -  Richard Laymon

Kusinen - Klas Ekman

Alle blomstene i Paris - Sarah Jio

Den siste festen - Kristine S. Henningsen


Ja, det blir et kort og hektisk innlegg denne gang, da det ikke er mye å skrive om lol. September har nok vært den dårligste måneden hittil, både når det gjelder antall og innhold. Hvorfor skal det være så vanskelig å finne de rette bøkene? 👿

 

I september ble 5 bøker lest. En bok mindre enn i august.

1 av de 6 planlagte bøkene ble lest. Se lenger ned i innlegget hvilken bok jeg skal lese, siden jeg ikke klarte alle de planlagte bøkene i september. Da skal jeg lese en bok som jeg ikke leste i fjor eller en bok som er eldre, som jeg fremdeles er interessert i å lese.

Den ene boka som var planlagt som jeg leste, var: Kusinen av Klas Ekman. 

Bøker som jeg begynte på før september: Hvilekraft av Cecilie Ystenes Myhre og The Travelling Vampire Show av Richard Laymon.

Det ble også litt smuglesing. Bøker jeg leste som ikke ble oppført på denne siden mens jeg leste dem: The Travelling Vampire Show av Richard Laymon, Kusinen av Klas Ekman og Alle blomstene i Paris av Sarah Jio.

Det ble ingen femmere i september, heller.


Og hvilken bok likte jeg best i september?


 
Kusinen - Klas Ekman
 
Denne boka klarte å underholde litt, i det minste. 
 
Den er om Fanny som har gått mye i motbakke i det siste. Først gjør samboeren hennes det slutt og jobben lar henne gå. Hun må finne et nytt sted å bo og finne en ny retning i livet Etter kontakt med hennes noe spesielle mor, foreslår moren hennes å være med på slektstreff. Fanny føler seg ikke spesielt sosial, men skjønner at hun ikke har noe valg. Hun møter søskenbarnet Ulrika. De var nesten som søstre da de var yngre, men har mistet kontakten oppgjennom årene. Ulrika tilbyr Fanny å bo med henne og hennes ektemann i sommer, siden de har et gjestehus ledig. Sommeren byr på tapt tid sammen og etter hvert oppdager Fanny sider med Ulrika som hun ikke liker helt. Hun kan være veldig kommanderende. Etter en kveld på byen, tar livet til dem begge en retning som gjør fremtiden deres noe usikkert ...
 
Ekman er god på å beskrive frynsete karakterer. Bøkene er mørke og dystre med kaotiske tendenser. Likte De Kapable litt bedre, og bortsett fra slutten og den unødvenidge epilogen, var dette en underholdende og leseverdig thriller.

Hele anmeldelsen kan leses her.
 

 
Andre bøker jeg gjerne vil anbefale videre, er:
 
Ingen bøker som havner under denne kategorien denne gang, dessverre. Det var ikke mange sterke kandidater i september.
 

Bøker som var helt ok:
 
Hei, hyggelig at du fremdeles leser. 


Den siste festen: Andre bok i Irma Dahl serien. Irma Dahl har begynt for seg selv, og har startet sitt eget begravelsesbyrå som hun kaller Den siste festen AS. I stedet for at de pårørende skal sørge over den døde, skal det feires med fest og god stemning. Hjemme er det også problemer. Hun og eksmannen samarbeider godt når det gjelder barna, men eldstesønnen er blitt ranet av en ungdomsgjeng. De har stjålet den nye mobiltelefonen hans. Hun får beskjed fra både sønnen og eksmannen om å ikke gjøre noe med det. Kommer hun til å holde seg unna saken?

Forfatter er god på å fremstille Irma Dahl som skremmende og annerledes, da hun kan være ganske direkte og har sine egne måter å gjøre ting på, men noen ganger kan hun være mer slitsom enn morsom. Men humor i bøker og i filmer er ofte vanskelig. Det er sjeldent at det blir morsomt. Men likte noen av løsningene hennes. Kjøpte ikke helt båndet mellom henne og en fyr. Syntes det føltes litt malplassert til resten av handlingen. Boka ble litt for kort til å gjøre det båndet realistisk.
 
Hele anmeldelsen kan leses her:
 
 
The Travelling Vampires: Vennegjengen Dwight, Rusty og Slim er veldig forskjellige, men henger sammen som erteris. De er i tenårene og har sine oppturer og nedturer. Ved en tilfeldighet får de vite at et vampyrshow skal dukke opp i nærheten og det er bare for en kveld. Det starter ved midnatt, og det er et problem. De må være 18 + for å komme inn, noe de gjerne vil ,da det skal være med en ekte vampyr! Hvordan skal de klare å oppleve dette? I løpet av dagen møter de på mange problemer og utfordringer. Er det vampyrshowet som kødder med dem?

Har lest en god del bøker av Richard Laymon. Han var en slags b-versjon av Stephen King. I bøkene til Laymon vet man aldri hva man får og det er alltid lite realistisk, noe som er halve moroa. Men denne boka var ikke hans sterkeste. Er ikke så glad i coming - of - age horror. Foretrekker å lese horror fra voksent perspektiv. Den eneste som beskriver coming-of-age horror på en realistisk måte er Stephen King, men ellers er det en undersjanger som jeg ikke er så glad i, selv om jeg vet det er populært.

Som vanlig i bøkene til Laymon, er det en god del kroppssnakk. Det var jo vanlig i horrorsjangeren før i tiden, både i bokverdenen og filmverdenen. Jeg sier ikke at jeg støtter det, men det var på en måte en del av sjangeren, men i denne boka var det vel mye fokus på kropp. Likte heller ikke helt hvordan vampyrshowet utviklet seg mot slutten. Det ble litt på grensa. Denne boka ble utgitt året før Laymon døde.


Anmeldelse kommer.


Bøkene jeg likte minst i september:
 

Alle blomstene i Paris: Boka er fra to forskjellige tidslinjer, om to forskjellige kvinner. Den ene er fra vår moderne tid. Caroline er amerikansk og har dratt til Paris for å starte et nytt liv. Men etter en ulykke, mister hun hukommelsen, og sammen med andre, prøver hun å finne ut av ting. Det viser seg at leiligheten hun bor i, er berømt fra krigstiden. Vil hun få tilbake hukommelsen igjen og huske mer om seg selv, og sin egen fortid?

Den andre tidslinjnen er fra andre verdenskrig. Man blir kjent med franske Céline som bor i en leilighet sammen med faren og datteren hennes. Sammen med faren, driver hun en blomsterbutikk, men ting forandrer seg da krigen stadig kommer nærmere. Da de prøver å flykte, blir hun tatt på fersken av en tysk offiser, som tvinger henne til å bo med ham.

Boka hadde noen likhetstrekk med Saras nøkkel av Tatiana de Rosnay. Ville ha likt Alle blomstene i Paris litt bedre, hvis ikke språket var så fluffy. Syntes ikke tonen matchet helt med handlingen, for historien i seg selv var interessant.

Anmeldelse kommer.
 

Hvilekraft: Det er ikke ofte jeg leser slike bøker. Det kommer an på hva det er om, og om det er noe jeg vil "utforske".  Men tar ikke slike bøker særlig seriøst. Leser dem av og til på måfå.
 
Boka er som tittelen sier, hvordan man skal få mer overskudd. Cecilie Ystenes Myhre er gründer og mental coach. Hun skriver om at hvile er ikke bare hvile, men det finnes mange form for hvile. Hvordan man får mer utbytte av det. Hun skriver om dagdrømming, sovetips og mye annet som er knyttet til hvordan man får hvilt bedre.

Det som ødela en del for meg, var at det var mange utdrag om kjendisgjester hun har hatt på podcasten sin, og jeg er ikke så interessert i podcast. Det var ikke bare to eller tre podcast utdrag, men mange underveis, noe som begynte å bli irriterende. Selv har jeg ikke noe forhold til podcast. Syntes også at boka ikke er beregnet for alle. Den er mest for de som har karriere og familieliv. De som lever en i en hektisk hverdag. Det var ikke mye til tips for de kronisk syke eller de som lever et rolig og vanlig liv. Syntes partiene med forskjellig hvile var småinteressant, for har ikke tenkt på det før. Men ellers ble det fort monotont og tørt underveis.

Hele anmeldelsen kan leses her.
 

Siden jeg ikke leste alle de seks planlagte bøkene for september, betyr det ny strafferunde. Strafferunden jeg har valgt denne gang er Edderkoppen av Lars Kepler, som jeg fremdeles har lyst til å lese. Men det blir en stund til jeg kommer til den, da jeg ligger etter med strafferundene. Jeg holder på med strafferunden for desembe, som er Five Deaths for Seven Songbirds av John Everson. Har kommet til side 73 av 296.
 

Ryggperspektiv av bøkene:

 
Ingen lydbøker ble hørt ferdig i september, men har kommet til 93% i den jeg hører på nå. Godt mulig jeg blir ferdig med den i løpet av uka. Hører ikke på lydbok hver dag.

En kort og effektiv oppsummering denne gang. Får håpe på mer produktivitet i oktober, og finne noe som er mer fengende.👿

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar