27. mars 2024

Min egen stemme av Britney Spears - fascinerende og uvirkelig lesing

Eksemplar fra Cappelen Damm, mot en ærlig anmeldelse

     Senere  sa en advokat: "Faren din kunne uten problemer

satt en stopper for alt det der. Han kunne ha sagt til legene at det

ble for mye, at han ville ha datteren sin hjem igjen." Men det gjorde han ikke.

    Jeg ringte mor for å spørre henne om hvorfor alle oppførte 

seg som om jeg var kjempefarlig.


Selv om kanskje ikke alle kjenner til eller husker Britney Spears, har nok de fleste fått med seg sangene ... Baby One More Time og Oops ... I Did it Again på radio. Sanger fra den tiden da hun var populær.

Hun var datidens Taylor Swift, bare bedre. Hun ble kjent på slutten av 90-tallet og og var fremdeles populær de første årene etter 2000-tallet. Hun var populær omtrent samtidig som Backstreet Boys, 'N Sync, Boyzone og Christina Aguilera. Hun var ikke bare kjent for fengende sanger, men også for å være en god danser og laget heftige sceneshow.

Å miste sin egen frihet
I Min egen stemme blir man kjent med henne fra hennes eget perspektiv. Hun forteller om barndommen, barndomshjemmet, turene til New York i håp om å slå gjennom som artist, familien, morsrollen, ekteskapet med Kevin Federline, skilsmisse, og mye annet. Hun forteller også om hvilken jerngrep faren, og også moren hennes hadde på grunn av deres vergemål. I omtrent tretten år fikk ikke Britney gjøre som hun ville. Hun ble lagt inn på diverse steder, observert for den minste ting hun gjorde, og fikk heller ikke være kreativ. Hun følte seg fanget som både menneske og artist. I de tretten årene hun ikke fikk bestemme noe som helst, levde hun som en slags robot. Hun går også nærmere innpå sammenbruddene, som da hun barberte vekk alt håret, og hvorfor hun gjorde det.

Selv om hun forteller alt dette i boka, har hun også avslørt i forskjellige sanger tidligere om at ikke alt har vært bra. Hun har bare gitt vage antydninger til det, gjennom blant annet disse sangene: Piece of Me, I'm Not a Girl, Not Yet a Woman, og Lucky. Hun har helt sikkert kommet med hint i andre sanger også, hvor hun har gitt hint til at alt ikke var helt som hun ønsket å ha det.

Reflektert fortellerstemme
Synes at hun forteller om alt dette på en saklig måte uten å overdrive, som lett kan skje i biografiske bøker. Hun har et nøkternt syn på det hele. Hun viser også en sterk og en tålmodig side med tanke på hvordan foreldrene styrte henne, spesielt faren, selv i godt voksen alder. Med denne boka viser hun en veldig reflektert side av seg selv, hvor tålmodig hun var gjennom de tretten årene da hun ikke fikk bestemme noe som helst selv. Hun beskriver maktesløsheten og det å bli frarøvet friheten, på en forståelig og god måte. Hun er sterk som gikk i mot faren til slutt, og ville oppheve vergemålet.

Min egen stemme er alt annet enn hyggelig og oppfløtende lesing. Man blir kjent med en ung og fortvilet jente som ikke fikk oppleve potensialet som artist, og som ble tvunget til å la kreativiteten dø ut. Britney Spears ga ut sitt foreløpig siste album i 2016, og det går rykter om at i stedet for å fortsette som artist selv, skal hun lage musikk for andre artister i stedet.


(Baksidetekst):

 

"Min egen stemme er et nakent og ærlig 

forsvarsskrift. .... et oppsiktsvekkende vellykka 

bidrag til flommen av kjendis/pop-litteratur."

Arild Rønsen, Nettavisen



"DA JEG VAR LITEN GIKK JEG I TIMESVIS

ALENE I DEN FREDELIGE SKOGEN

bak huset vårt i Louisiana og sang .... Før jeg gikk hjem,

fulgte jeg en sti til nabohuset, gjennom en velstelt hage

og forbi et svømmebasseng. De hadde et steinbed med

små, glatte småstein som holdt på varmen og kjentes

deilig mot huden. Jeg la meg ned på steinene og så opp

på himmelen, kjente varmen nedenfra og ovenfra og

tenkte: Jeg kan komme meg opp og frem på egen hånd. 

Jeg kan få drømmene mine til å gå i oppfyllelse."

 

"... historien gjør et voldsomt inntrykk."

Robert Hoftun Gjestad, Aftenposten


Originaltittel: The Woman in Me
Norsk tittel: Min egen stemme
Forfatter(e):
Britney Spears
Sjanger:
Biografi
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
222
Forlag:
Gallery Books
Norsk forlag:
Cappelen Damm
Utgitt:
2023
Min utgave:
2023 (Innbundet)
Lest
: 16.02. - 24.02. 2024
Kilde
:
Anmeldereksemplar
Plot:
4 Mye som var både kjent og ukjent, og interessant å lese fra hennes perspektiv.
Tittel:
4 Liker originaltittelen bedre som er mer beskrivende.
Omslag:
3 Vanlig med bilde av personen når det gjelder biografiske bøker, og typisk at det er noe vulgær, men samtidig sårbart.
Baksidetekst:
4 En av grunnene til at jeg ville lese boka og få mer kjennskap til saken. Litt skuffet over at det er en smakebit. Foretrekker en beskrivelse.
Skrivemåte:
3 Ikke den sterkeste fortellerstemmen eller skrivemåten, men hun beskriver på en ekte og forståelig måte. Man skjønner hva hun gjennomgår de delene i livet hun beskriver.
Favorittkarakter:
Kan ikke dømmes i en slik bok.
Persongalleri
:
Kan heller ikke dømmes da det er en bok fra virkeligheten.
Slutten:
4 Kanskje en noe typisk avslutning, men ikke en avslutning som man får inntrykk av som resten av boka.
Høydepunkt:
Ærlig, forståelig og hun beskriver ting uten å overdrive.
Lavpunkt
: Litt vel mye om morsrollen og sønnene hennes, men samtidig er det forståelig da barn er det viktigste for de fleste.
Terningkast: 4
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2024

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar