8. mai 2023

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Chasing the Boogeyman av Richard Chizmar, The Bad Neighbour av David Tallerman, Fairy Tale av Stephen King, My Lovely Wife av Samantha Downing og The Coffing Path av Katherine Clements,
er fra egen boksamling 

 


 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Perfect Day - Romy Hausmann
Chasing the Boogeyman - Richard Chizmar
En kamp mor demoner - Kjell-Vidar Åhman Teig

Antall leste sider:

648 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Løgnere - Trude Teige

Bøker som leses nå:

📖 Stjerner over Tivoli - Catharina Natalie Wandrup
📖 The Bad Neighbour - David Tallerman
📖 Aftentid og morgengry - Ken Follett
📖 Fairy Tale - Stephen King
📖 En fremmed banker på din dør - Håkan Nesser

Planlagte bøker denne uka:

⃞   My Lovely Wife - Samantha Downing
⃞   The Coffin Path - Katherine Clements

I forrige uke gikk det litt bedre med målene enn det har gjort de to ukene før. Forrige uke hadde jeg som mål å bli ferdig med Chasing the Boogeyman av Richard Chizmar, En kamp mot demoner av Kjell - Vidar Åhman Teig, og The Bad Neighbour av David Tallerman. Jeg leste ferdig Chasing the Boogeyman og En kamp mot demoner, men ble ikke ferdig med The Bad Neighbour. I stedet leste jeg ut en annen bok: Perfect Day av Romy Hausmann. Jeg oppnådde i det minste to av tre mål.

Fredag leste jeg ut Perfect Day av Romy Hausmann, og det er synd å si at jeg ikke likte den i det hele tatt. Likte Elskede barn mye bedre. Perfect Day ble for naivt, opphakket og klarte ikke helt å like hovedkarakteren. Så slet meg gjennom denne.

Samme dag leste jeg ut Chasing the Boogeyman av Richard Chizmar siden jeg hadde få sider igjen i begge bøkene jeg ble ferdig med. Boka fremstilles som metafiksjon, men er egentlig ikke det. Forfatteren ville prøve ut en ny sjanger, som alltid er forfriskende. Dessverre var fortellerstemmen svært tørr og monoton, og hovedkarakteren var feilfri og noe selvskrytende.

Den tredje boka jeg ble ferdig med, var en bok jeg leste ut i går kveld. Det var: En kamp mot demoner av Kjell-Vidar Åhman Teig. Jeg liker at norske forfattere kommer med horrorbøker eller bøker med horrorelementer, for det er det for få av. Men dette var nok ikke helt boka for meg. Konseptet var lovende, men klarte ikke å føle noen connection til karakterene og jeg ble dessverre ikke helt engasjert. Noe som er synd for dette var en bok jeg gjerne ville like, spesielt siden coveret var helt i min gate.

Flere bøker ble det ikke. I helga begynte jeg å lese Stjerner over Tivoli av Catharina Natalie Wandrup. Det er første bok i Søstrene Lumière serien. Det er en serie for svært unge lesere. Jeg ville lese den fordi jeg liker å lese fra forskjellige målgrupper, men kjenner at det ikke er helt sjangeren eller språket for min del. Er ikke helt bergtatt.

Om natta leser jeg The Bad Neighbour av David Tallerman som jeg liker mye bedre. Det er god, gammeldags nabokrangling. Det er ikke horror, men en thriller. En sjanger jeg leser mye av, ved siden av horror. Karakterene er underlige, hendelsene provoserende og jeg er spent på fortsettelsen. Kan det gå verre?

Jeg leste ikke videre i Aftentid og morgengry av Ken Follett, men det er en bok jeg leser når jeg vil i.

Jeg leste dog en del i Fairy Tale av Stephen King som jeg liker litt bedre. Er ikke helt begeistret over at det er fantasy. Vet at King behersker alle sjangre for har lest mange bøker av ham fra ulike sjangre, hvor han viser at han vet hva han gjør, men personlig foretrekker jeg bøkene hans når han skriver horror og thrillere. Selv om han er min forfatterhelt, trenger jeg ikke å like alt av ham. Jeg liker boka, men synes ikke det er hans beste.

En fremmed banker på din dør av Håkan Nesser er en bok jeg ikke aner så mye om, for jeg har ikke begynt på den ennå, men skal lese den i en av de nærmeste dagene.

De neste bøkene på leselista er: My Lovely Wife av Samantha Downing. Det er en thriller som ble utgitt i 2019, og har lenge hatt lyst til å lese noe av henne. Den neste på lista, er: The Coffin Path av Katherine Clements. Horror som ble utgitt i 2018. Blir spennende å lese bøker av to forfattere jeg ikke har lest noe av tidligere.

Mål for denne uka er å lese ut The Bad Neighbour av David Tallerman, som er mer realistisk siden jeg har lest en god del i den i helga, Stjerner over Tivoli av Catharina Natalie Wandrup, og muligens En fremmed banker på din dør av Håkan Nesser.

Ser ut som det blir en variert uke med ulike sjangre, noe nytt, og noe gammelt. Sikker ikke nei til det.😈

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar