2. april 2023

Månedens Bokanbefaling (mars)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Epler faller aldri av Liane Moriarty, Nightingale House av Steve Frech og The Toll House av Carly Reagon,
er fra egen boksamling
 
I mars leste jeg disse bøkene:
 
 
 

Lest og hørt i kronologisk rekkefølge:


Take Your Turn, Teddy - Haley Newlin

Etterklang - Helga Flatland

Mødrenes synder - Frøydis Lilledalen

Epler faller aldri - Liane Moriarty

Nightingale House - Steve Frech

Anomalien - Hervé Le Tellier

Det fins ikke monstre 2: Den hjemsøkte skolen - Kory Merritt

The Toll House - Carly Reagon

Alt han sa - Lise Marie Johansson


Mars var en langdryg måned, men det synes jeg om alle måneder. Og snøen kom heldgvis tilbake og har ikke smeltet helt riktig ennå. Litt for tidlig med vår ennå. Leste mye variert, kom over noen gode bøker jeg likte, og noen jeg ikke ble helt venn med. Sånn er det bare.


I mars ble 9 bøker lest. En bok mindre enn i februar.

2 av 6 planlagte bøker ble lest. Det betyr strafferunde. Se lenger ned i innlegget hvilken bok jeg skal lese siden jeg ikke klarte alle de planlagte bøkene i mars. Da skal jeg lese en bok som jeg ikke leste i fjor eller en bok som er eldre, som jeg fremdeles er interessert i å lese.

De planlagte bøkene som jeg leste var: Anomalien av Hervé Le Tellier og Den hjemsøkte skolen av Kory Merritt.

Bøker jeg begynte på før mars: Take Your Turn, Teddy av Haley Newlin, Etterklang av Helga Flatland, Mødrenes synder av Frøydis Lilledalen, Epler faller aldri av Liane Moriarty og The Toll House av Carly Reagon.

Bøker som jeg smugleste: (Altså bøker jeg leste som ikke ble oppført på bloggen mens jeg leste dem): Take Your Turn, Teddy av Haley Newlin, Epler faller aldri av Liane Moriarty, og Nightingale House av Steve Frech.

I mars ble det hele to femmere.


Og hvilken bok likte jeg best i mars?


 
Take Your Turn, Teddy - Haley Newlin

Morsomt siden det var strafferunden min for januar, siden jeg ikke klarte å lese de seks utvalgte bøkene for den nevnte måneden.

Hadde mine tvil om denne da den begynte noe barnslig, men det ble det heldigvis forandret på, og ting tok seg opp. 

Den er om Teddy som kommer hjem fra skolen tidligere enn til vanlig, og blir vitne til noe han ikke helt forstår. Denne episoden gjør til at det blir anspent mellom foreldrene hans, og det blir en alvorlig krangel. På grunn av farens plutselige, voldelige side, tar moren med seg Teddy og flytter. Hun håper at Teddys far ikke finner dem.

I deres nye hus, blir Teddy venn med The Shadow som bor i kjelleren. Alt Teddy kan se er de gule øynene hans og de blir enige om å ta vare på hverandre. Da faren hans sporer dem opp, er det opp til The Shadow å redde Teddy, og deres vennskap består av å hjelpe hverandre. Men er The Shadow noe å stole på? Vil han gi Teddy god innflytelse eller det motsatte?

Dette er psykologisk horror og også litt krim da man følger tre politifolk, en kvinne og to menn, som er på leting etter Teddy og en jente som forsvant for lenge siden.

Mørk, dyster og engasjerende horror.

Hele anmeldelsen kan leses her.

 

Den andre bok som fikk en femmer var: Den hjemsøkte skolen av Kory Merritt.


Den hjemsøkte skolen: En god oppfølger til Det fins ikke monstre. Man trenger heller ikke å lese første boka, men det kommer jo an på hvor nøye man er med serier. 

Den hjemsøkte skolen er om et lite sted som får noen rare og skumle snømenn på besøk. Ingen vet hvem som har laget dem, og de sverger på at de av og til beveger seg. En dag blir elevene nødt til å bli igjen på skolen og overnatte på grunn av kraftig snøstorm som kommer helt uventet. Det ser ut til at snømennene kommer nærmere skolen, og elevene og lærerne er nødt til å passe på hverandre. Karo og Levi fra forrige bok og hunden Selje, prøver å finne ut hva som foregår, og Karo filmer det hele for at det skal bli en dokumentar.

Selv om jeg er helt utenfor målgruppen, har jeg likt begge bøkene godt, illustrasjonene også som forfatteren har laget selv. Lesere i målgruppa bøkene er rettet mot, er nok for unge til å forstå alle skrekkfilmreferanser, men oss voksne, som har fulgt med i skrekkfilmverdenen, vil nok fange det opp. Derfor jeg liker bøkenne så godt, også måten Merritt setter opp illustrasjonene på. 

Anmeldelse kommer.


Andre bøker jeg gjerne vil anbefale videre, er:

Hei, hyggelig at du fremdeles leser.


The Toll House: Kelda og sønnen Dylan flytter inn i et lite, gammelt hus med mye bakgrunnhistorie. Begge to må gjøre noen forandringer i livet, og derfor tar det litt tid å komme seg inn i en ny tilværelse. Men å tilpasse seg i det nye huset er alt annet enn enkelt. Kelda opplever merkelige ting, speielt etter å ha funnet en dødsmaske, og sønnen påstår at han av og til ser en kvinne i huset. Vi følger også med noen andre karakterer fra 1863 og 1864. De har en slags tilknytning til huset, og jeg syntes de karakterene var hakket mer interessant å lese om.

Handlingen i boka er noe treg, men det gjorde ikke noe da det hadde mye atmosfære. Og selv om boka ikke var uhyggelig, var det det verdt å få med seg The Toll House. Boka er ikke gotisk horror, men hadde et lite snev av det.

Jeg leste denne sammen med en annen bokblogger.

Anmeldelse kommer.

 

Etterklang: Mathilde er lærer, og hun blir sammen med en av hennes elver. Etter hvert er det noen som sladrer og Mathilde får sparken. Med Mathildes pågangsmot og vittighet, ser hun ikke på det som verdens undergang. Som dekkhistorie til moren later hun som hun tar pause fra læreryrket for å skrive en bok. For å skrive bok, ønsker hun å komme seg utenfor Oslo. Derfor må hun leie seg et sted, og hun ender opp i Telemark. Det er midt i den verste pandemisesongen og selv om hun ikke er ofte utenfor Oslo, tar hun sjansen. Hun blir kjent med folka som eier huset hun leier, og de har en helt annen bakgrunn enn henne. Blir det kulturkræsj?

En fin roman som er både skrevet på nynorsk og bokmål. Er fremdeles ingen fan av bøkene til Flatland, men skjønner populariteten, og likte vittigheten i boka.

Hele anmeldelsen kan leses her.

 

Anomalien: En spesiell roman med et spesielt plot. Et fly dupliseres i et uvær. Passasjerene må tilbringe en tid sammen i en hangar mens de blir stilt underlige spørsmål. Samtidig følger man en interessant diskusjon om hvordan dette kan ha skjedd. 

Forfatteren har kommet med en merkelig, men samtidig et fascinerende plot. Selv kunne jeg ha tenkt meg flere science fiction elementer i denne romanen. Syntes det var interesant.

Anmeldelse kommer.

 

Bøker som var helt ok: 

Mødrenes synder: En gutt som ikke lenger kan styre kroppen sin på grunn av utmattelse, blir lagt inn. Behandlingsstedet heter Fugl Fønix, og blir betraktet som noe kontroversielt av de som ikke jobber der, på grunn av metodene de bruker.

En gutt og en av de som jobber der, forsvinner. Har de forsvunnet sammen, eller har det skjedd noe alvorlig? Man møter på det samme etterforskningsteamet som i forrige bok samt Petra som er psykolog.

En krimbok med alvorlig tema om blant annet sammensatte sykdommer som er vanskelig å leve med, og få konkret utredning for. Men personlig liker jeg nok mørkere krim enn dette.

Anmeldelse kommer.


Alt han sa: Om en uventet og brå kjærlighet. En kvinne drar til Tyrkia for å komme seg unna tankekjør. Ekteskapet er i oppløsning og Bjørn har funnet en kvinne som er yngre. Under ferieturen møter hun Leon som er fra Nederland, og de to finner tonen veldig fort. Etter ferieoppholdet, prøver de å møtes ofte. Til slutt tar hun permisjon fra jobben for å bo i Nederland sammen med Leon i en periode, for å se hvordan det går. Hittil har han vært en forståelsesfull og varm mann, men vil det forandre seg når de to bor sammen, og har hun gjort et riktig valg?

Ikke helt min sjanger eller tema, men noe med karakterene gjorde lesingen litt interessant. Men for min del ble det noe forutsigbart, og slutten noe hastverkaktig.

Anmeldelse kommer.

 

Bøkene jeg likte minst i mars:

 

Nightingale House: En tragedie skjer etter at Daniel og hans kone har vist datteren deres, Catilyn et fancy, gammelt hus de nettopp har kjøpt og etter hvert skal flytte inn i. På hjemveien havner de i en alvorlig bilulykke, og Caitlyn mister moren sin. Caitlyn og Daniel reagerer og jobber med sorgen på hver deres måte, og velger å overta Nightingale huset til tross for at det bare blir de to. 

Det tar ikke lang tid før begge opplever merkelige ting i huset. Faren i huset opplever hallusinasjoner og dårlig søvn. Caitlyn påstår at hun ser andre i huset, men han tror det er en av løgnene hennes hun sliter med. Hun er i en periode hvor hun ofte lyver, og han har ikke klart å få henne til å slutte.

Samtidig leser man utdrag fra en dagbok som ble skrevet i 1900, om en jente som er forelsket i en gift mann som bor i Nightingale huset. 

Har disse tidslinjene noe til felles, og er det en sammenheng mellom alt det faren og datteren i huset fra nåtiden opplever? Hvor trygt er det for dem å bli i huset?

Jeg liker horror med spøkelseshus som fokus, selv om det er fortalt og skrevet mange ganger oppgjennom tidene, men det er et konsept jeg ikke går lei av, men denne ble altfor typisk og svært forutsigbart. Kapitlene er svært korte, så det ble noe gjentakende at faren kaller datteren sweetheart og pumpkin på nesten hver side. 

Anmeldelse kommer.


Epler faller aldri: Boka av Liane Moarirty jeg liker minst. Den er om Joy som er godt voksen og som er gift med Stan. De har fire vokne barn sammen, to gutter og to jenter. Hele livet deres har bestått av tennis siden foreldrene deres drev en tennisskole. Men som voksne, har barna sluttet å spille.

En dag forsvinner Joy. Stan påstår at hun har reist for noen dager, men noen finner mobilen hennes hjemme. Som forventet blir Stan sett på som minstenkt, og mens etterforskningen pågår, får man innblikk i hvordan familielivet deres var tidligere, og søsknenes diskusjoner om faren er skyldig eller ikke.

Boka jeg likte aller minst i hele mars, og selv om jeg hørte den på lydbok, tok det jammen meg lang tid før jeg ble ferdig med den, for kjedet meg i hjel med denne. Er ikke interessert i å vite om sexlivet til godt voksne mennesker, og detaljerte oppvekstbakgrunn om barna deres. Denne kunne godt ha vært forkortet en hel del, for all spenning forsvant i alt mulig annet unødvendig snakk.

Anmeldelse kommer.

 

Siden jeg ikke klarte alle de seks planlagte bøkene i mars, blir det en strafferunde. Boka jeg velger denne gang er: Brennende jenter av C.J. Tudor. Den skulle jeg egentlig lese i august i fjor, men rakk det ikke. Grunnen til at jeg velger denne boka, er at i en gruppe jeg ble invitert i på Goodreads, har denne boka som en av samlesingene for april. Det er en horror gruppe der man stort sett leser horror, men også av og til thrillere og krim, mørk litteratur. Brennende jenter gjerne få med meg.

Først må jeg bli ferdig med strafferunden jeg holder på med, strafferunden for februar. Da valgte jeg boka Witch Hunt av Syd Moore som jeg egentlig skulle lese i november 2021, men andre bøker kom i veien. I skrivende stund er jeg på side 173 av 425, så har ikke mye igjen.


I mars har det også blitt en del filmtitting. 

Filmer sett i mars:



Ole Brumm (1977)

Monsterjakt for nybegynnere (2020)

1922 (2017)

The Adventures of Ichabod and Mr. Toad (1949)

Deadly Illusions (2021)

Life (2017)

I Know What You Did Last Summer (1997)

There's Someone's Inside Your House (2021)

Drapet på Gabby Petito (2021)

The Haunting of Sarah Hardy (1989)

Before I Wake (2016)

Poltergeist Activity (2015)

A Classic Horror Story (2021)

Fright Night (2011) Remake

Frozen (2010) (Ikke Disneyfilmen)

Creep (2014)

 


Things Heard & Seen (2021)

The Cloverfield Paradox

Killer Under the Bed (2018)

The Strangers (2008)

The Hand of Night (1968)

Mission to Mars (2000)

The Hills Have Eyes (2006)

The Curse of the La Llorona (2019)

The Tingler (1959)

The Weekend Away (2022) 

The Hills Have Eyes 2 (2007) Remake

Creep 2 (2017)

Hack! (2007)

Passengers (2016)

The Old Ways (2020)

Fritt Vilt II (2008)

 



Fritt Vilt III (2010)

Witch Hunt (1994)

Tornerose (1959)

Mesterdetektiven Basil Mus (1986)

Den lille havfruen (1989)

 

Serier/dokumentarer/reality sett:

 The Simpsons sesong 1

Melrose Place sesong 2

Klassen sesong 4

Wednesday sesong 1

Etterskjelv : Mount Everest og jordskjelvet i Nepal

 The Simpsons sesong 2

 

 Jeg gjør oppmerksom på at de fleste av filmene/dokumentarene har 15/18 års grense!

 

Ryggperspektiv av bøkene:

 


 
Lydbøker:
 
Epler faller aldri - Liane Moriarty
 
Mars har vært som nevnt, en langdryg, men helt grei lesemåned. Har dessverre ikke skrevet om alle bøkene, men det blir etter hvert, for tar igjen litt bokanmeldelser fra i fjor også. Skriver så ofte som mulig. 😈

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar