19. mars 2023

Til døden av Agnes Lovise Matre - slitsomt, men spennende ekteskap å lese om

Eksemplar fra Vigmostad & Bjørke, mot en ærlig anmeldelse

Jeg hadde vel egentlig gitt opp da jeg traff Mathias.

Kjærligheten hadde aldri blitt meg til del, selv om jeg 

hadde lengtet etter den så lenge jeg kunne huske. Lest

om den i bøker, om dette lyset som var der for alle andre,

bortsett fra for meg.


Bør man egentlig gifte seg?

Jeg bare spør, for dette er bare en av mange bøker jeg har lest om ekteskap som har mange hemmeligheter, og folk som ikke stoler på hverandre. Blir man ikke bare paranoid av å gifte seg med noen? Neida, jeg bare tuller, men som nevnt, i mange bøker er det ikke mange ekteskap som er sunne. Heller giftige og hemmelighetsfulle. I Til døden, er bare enda en bok som er et eksempel på det.

Bedre å leve i nuet?
Mathias og Ella gifter seg etter å ha kjent hverandre i kun tre måneder. Hun flytter inn i hans leilighet i et luksuriøst område i Oslo. Etter hvert oppdager hun at det er noe Mathias skjuler, det har også Ella. Hun vil gjerne fortelle ham om det, men han er mest interessert i å leve i nuet. Er det egentlig så enkelt?

Til døden av Agnes Lovise Matre tilhører bokserien som er inspirert av De ti bud, som forskjellige forfattere har deltatt i. De forrige bøkene er, disse: Andre guder av Jørgen Brekke, Min sønn av Arne Svingen og Sannheten av Knut Nærum. Boka etterTil døden, er La alt håp fare av Geir Tangen som jeg ennå ikke er lest, og senere mot våren kommer Levi Henriksen med en ny bok i serien. Henger dere med? Ja? Fint.

Har man gjort et trygt valg?
Agnes Lovise Matre har skrevet en psykologisk thriller som beskriver usikkerhet i et ekteskap på en troverdig måte. Man er ustyrlig forelsket i begynnelsen,  og med tiden går forelskelsen over i tvil og kanskje en dose skrekk. For har man valgt rett person? 

Hun skriver godt, men noen av setningene er noe rare. Hun har levert bedre språk tidligere. Det ødelegger ikke handlingen, som er både fascinerende og engasjerende. Mange beskriver Til døden som creepy, noe jeg ikke skjønner, for syntes ikke denne boka var spesielt creepy. Har lest andre bøker i samme sjanger som har vært enda gyseligere enn dette. Men så skal det mer til å få hårene i nakken til å reise seg. 

En av de bedre bøkene i prosjektet om De ti bud. Jeg kjedet meg ikke med denne, og det var interessant å lese fra begges perspektiv.


(Bakpå):

 

"SKAL JEG FÅ SOVE, MÅ JEG FINNE UT

HVEM DET ER JEG SOVER VED SIDEN AV."


Ella forelsker seg i Mathias. Mathias forelsker seg i Ella.

Etter tre måneder gifter de seg og flytter inn i Mathias'

luksuriøse leilighet i Barcode, Oslos nye, skinnende fasade.

Snart oppdager Ella mørke hemmeligheter i ektemannens

fortid. Hemmeligheter som er så skremmende at hun ikke

ser hvordan hun kan fortsette ekteskapet med ham. For

Mathias er ekteskapsløftet også avgitt til Gud, et løfte som 

ikke kan brytes ved annet enn at døden skiller dem ad.


Det begynner å haste om alt Ella har jobbet mot ikke skal

være forgjeves.

 

Til døden spiller på det sjette budet: Du skal ikke  bryte ekteskapet,

og inngår i en serie romaner inspirert av De ti bud.


Originaltittel: Til døden
Forfatter(e): Agnes Lovise Matre
Sjanger:
Psykologisk thriller
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
191
Forlag:
Vigmostad & Bjørke
Utgitt
: 2021
Min utgave:
2021 (Hardcover)
Lest:
13.08. - 17.08. 2022
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot: 4 Interessant og lekent plot.
Tittel
: 5 Passer godt til budskapet og det boka vil frem til.
Omslag: 5
En av grunnene til at jeg ville lese den. Mystsisk, og vil undersøke området nærmere.
Baksidetekst: 4 Er ikke helt solgt med tanke på hvor likt det virker som andre psykologiske thrillere, men var fremdeles nysgjerrig til å gi boka en sjanse.
Skrivemåte: 4 Ikke hennes beste denne gang. Hun har skrevet bedre, men er like engasjerende som før.
Favorittkarakter: Mathias. Ikke på grunn av at han er noen forbilde eller noe, men hans karakter var spennende å bli kjent med.
Persongalleri: 5 Ikke spesielt stort persongalleri å lese om, men det gjorde ikke noe, da dette er en kort bok. De fleste var mystiske og hadde sine særheter som jeg likte å lese om.
Slutten: 3
Det ble som forventet. Har lest mange "lignende" bøker, så det skal mye til før jeg blir overrasket eller sjokkert. Men det var en avslutning som passet til resten av handlingen.
Høydepunkt: Interessant tema og mystiske karakterer. Likte at de følte seg en smule paranoide overfor hverandre, når man egentlig skal være trygg med den man bor sammen med.
Lavpunkt: Førte ikke noe nytt i den sjangeren, men det skal jo veldig mye til, og språket kunne ha vært et hakk bedre.
Terningkast: 4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2022 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar