26. desember 2020

Min sønn: du skal hedre din far og din mor av Arne Svingen - kryptisk og trist mordgåte

Reklame: Eksemplar fra Vigmostad&Bjørke, not en ærlig anmeldelse

     - Så ikke på klokka. Mulig jeg var litt sein. Sorry.

    En gang sa han at tre spørsmål var nysgjerrighet,

fem var avhør. Jeg stanser på fire. Ikke har jeg noen

smarte spørsmål som ikke avslører at jeg så ham, heller.


Jeg har ikke lest så mange bøker av Arne Svingen selv om navnet hans er svært kjent. Tidligere har jeg lest Med beina på nakken. Så det er gått en stund siden sist.

Som mange andre vet, er dette andre bok i en serie hvor forskjellige forfattere bidrar. Det er en serie som er inspirert av De ti bud. Så langt er Andre guder av Jørgen Brekke, Min sønn av Arne Svingen og Sannheten av Knut Nærum blitt utgitt.

Min sønn er om mor og sønn forhold. Om enhver forelder som er villig til å gå langt for sitt barn. Det ligger i blodet. Blodsbånd er blodsbånd, og denne boka er basert på budet: du skal hedre din far og din mor.

Skal man alltid stole på barna sine?
Dette mor og sønn forholdet er noe anstrengt. De bor i samme leilighet, men de snakker ikke så mye sammen og tilbringer lite tid sammen. Han er for det meste på rommet og gamer, eller er ute med vennene sine. Selv prøver hun å la være og spørre for mye, tenker for mye på mat, og er foreløpig langtidssykmeldt. En kveld kommer han senere hjem enn vanlig og det er samme kveld en kvinne blir myrdet i sitt eget hjem. Har han noe med det å gjøre? I så fall, hva skal hun gjøre hvis det viser seg for at han er innblandet?

Fåmælt sønn og nysgjerrig mor
Ronny er en mystisk karakter som jeg likte best å lese om. En fåmælt type som holder seg i bakgrunnen, men likte også moren hans, Jorunn Pedersen. Hun er noe komisk og gjør rare valg. Hun er en dame som har et dårlig forhold til faren hans, og derfor bor hun alene med Ronny. Hun har dårlig selvbilde, for hun mener selv hun er for stor, og prøver å spise mindre og gå mer. Hun prøver også å ha tillit til sin sønn, dog det er noe utfordrende. Han er jo ikke en som åpner seg for henne, selv er hun redd for å mase. De har et godt mor og sønn forhold, men de vet bare ikke hva de skal prate om, og passer samtidig på å gi hverandre privat sfære. Det var mest interessant å lese om i boka i tillegg til om han holder noe skjult for henne eller ikke.

Forlaget beskriver bøkene som kortromaner selv om de to første bøkene i serien jeg har lest så langt, kan også leses som krim. Tror alle bøkene i serien er korte bøker, men kan ikke si noe for sikkert. Jeg er tross alt ikke synsk.

Uansett var dette en spennende, morsom, trist og fengslende mordgåte å få med seg.


Bakpå: 

 

HVOR LANGT VILLE DU GÅTT FOR

Å REDDE DITT ENESTE BARN?


Midt på natta oppdager Jorunn at sønnen, Ronny,

kommer hjem med blod på klærne. Dagen etter er 

klærne borte. Jorunn frykter at en konfrontasjon vil

ødelegge et allerede skjørt mor-sønn-forhold. Ikke er

hun sikker på at det virkelig var blod, heller. Men da 

roen i hjemmet igjen har senket seg, skjer det noe som

snur opp ned på alt sammen, og Jorunn må finne ut

hvor langt hun er villig til å gå for å redde sønnen sin.


Min sønn er en kortroman med handling som spiller

på det første budet: Du skal hedre din far og din mor.


Romanen inngår i en serie bøker inspirert av De ti bud.


Originaltittel: Min sønn: du skal hedre din far og din mor
Forfatter(e): Arne Svingen
Sjanger:
roman, krim
Målgruppe:
voksen
Antall sider:
158
Forlag:
Vigmostad & Bjørke
Utgitt:
2020
Min utgave:
2020 (Hardcover)
Lest:
19.12. - 22.12. 2020
Kilde:
anmeldereksemplar
Plot
:
4 Fascinerende. Man går hele tiden frem og tilbake om han er uskyldig eller ikke. Også spennende å lese om forholdet mellom mor og sønn.
Tittel:
4 Passer godt til det boka prøver å fortelle og noe mystisk.
Omslag:
5 Noe oppbrukt med ryggen til covere, men liker at denne gang ser det veldig gangsteraktig ut.
Baksidetekst:
4 Høres interessant ut og utfordrende.
Skrivemåte:
4 Liker godt mor og sønn forholdet som det går opp og ned med, og man blir godt kjent med dem på kort tid. Synes også at boka tar noen spennende vendinger.
Persongalleri:
5 Mange sære, men gode karakterer som man liker og noen mystiske også.
Favorittkarakter:
Ronny. Man blir ikke helt klok på ham, men likevel en fyr man får sansen for.
Slutten:
4 Som man tenkte det, egentlig. Ikke noe overraskende eller sjokkerende, men heller en ekte og jordnær slutt, vil jeg si.
Høydepunkt:
Lettlest, medrivende, og mange spennende forhold mellom mange av karakterene.
Lavpunkt:
Litt for forutsigbart når det gjelder noen hendelser og avslutning.
Terningkast: 4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2020

Andre bøker jeg har lest av Arne Svingen: 

Med beina på nakken


2 kommentarer:

  1. Denne skal jeg lese. Har kun lest Andre Guder i De 10 bud serien. Spent på denne. Målet er å lese alle bøkene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg også. Er ikke religiøs i det hele tatt, men ser ut som et interessant bokkonsept. Spent på hva du synes om dem. =)

      Slett