20. mars 2023

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Epler faller aldri av Liane Moriarty, The Nightingale House av Steve Frech, På vegne av venner av Kristopher Schau, The Girl in the Basement av Ray Garton, Fairy Tale av Stephen King, The Toll House av Carly Reagon og The House at the End of the World av Dean Koontz, 
er fra egen boksamling
 

 
Bøker som ble lest i forrige uke:

Epler faller aldri - Liane Moriarty
✔  The Nightingale House - Steve Frech

Antall leste sider:

511 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

På vegne av venner: et essay - Kristopher Schau
  The Girl in the Basement - Ray Garton
✎ Til døden - Agnes Lovise Matre

Bøker som leses nå:

📖 Profeten og idioten - Jonas Jonasson
📖Anomalien - Hervé Le Tellier
📖 Aftentid og morgengry - Ken Follett
📖 Fairy Tale - Stephen King
📖 Det fins ikke monstre 2: Den hjemsøkte skolen - Kory Merritt
📖The Toll House - Carly Reagon

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Alt han sa - Lise Marie Johansson
⃞   The House at the End of the World - Dean Koontz

I forrige uke ble to bøker lest. En spenningsroman og en horror.

Natt til fredag hørte jeg ferdig lydboka Epler faller aldri av Liane Moriarty og det er hennes dårligste hittil. Syntes boka manglet spenning og alt ble svært gjentakende. Selv om boka besto av et stort persongalleri, var de fleste kjedelig å bli kjent med. Forlanger ikke action i hvert kapittel, men dette ble for stillestående for min del.

Natt til søndag leste jeg ferdigThe Nightingale House av Steve Frech. Det er et spøkelseshuskonsept, noe jeg liker, men syntes denne ble vel tam og typisk. Det ble for forutsigbart for min del og det store mysteriet ble ikke så sjokkerende. Likte å lese om året 1900 fremfor nåtidens tidslinje.

Flere bøker ble jeg da ikke ferdig med, og selv om det ikke vises så godt, leser jeg hver dag, til tross for at leselysten og konsentrasjonen er like laber som forrige uke. Men prøver å ta meg sammen og lese litt mer av gangen, for skjønner at bøkene ikke leses av seg selv. 😈

Jeg leste videre i Profeten og idioten av Jonas Jonasson, men det går tregt for kjenner det ikke er min type bok. Har et anstrengt forhold til humor. Liker komedier, men ikke slik at man ler, og humor i bøker oppleves ofte som tørt, og det gjør det med denne også. Synes heller ikke at handlingen er særlig spennende, heller dumt og tungtrødd. Tror ikke jeg og Jonasson har samme type humor, men skal prøve å komme meg gjennom boka på en eller annen måte. Heldigvis er den lettlest til tross for at det er en stor bok. Det er å komme i gang som er problemet av og til.

Om natta har jeg lest flittig i Anomalien av Hervé Le Tellier som er mer engasjerende og liker kombinasjonen roman og science fiction. Det er ikke ren science fiction, men den har noen science fiction elementer i seg, og synes at det som skjer i boka er småfengslende og underlig å lese om. Ikke alt trenger å være troverdig.

Leste ikke videre i Aftentid og morgengry av Ken Follett, eller Fairy Tale av Stephen King, men som gjentatt mange ganger tidligere, er det avvekslingsbøker som jeg leser når jeg vil i.

Men har lest et godt stykke i Den hjemsøkte skolen av Kory Merritt som er en god oppfølger i Det fins ikke monstre serien. Selv om jeg ikke tilhører målgruppa, inneholder begge bøkene skrekkfilmreferanser som vi voksne kjenner godt til, i hvert fall for de som har fulgt med i sjangeren oppgjennom årene. Liker også illustrasjonene som forfatteren har laget selv.

Sammen med en annen bokblogger leser jeg horror boka The Toll House av Carly Reagon. Den er litt treg, men jeg liker stemningen. Må si jeg liker å lese om tidslinjen fra 1863 og 1864 fremfor nåtiden. Selv om den er litt treg, har boka stemning og det er viktig. Så er spent på fortsettelsen.

De neste bøkene på leselista er de samme som før, siden lesinga har gått noe tregt i det siste. De neste bøkene på leselista er fremdeles disse: Alt han sa av Lise Marie Johansson, og The House at the End of the World av Dean Koontz. Begge bøkene er utgitt i år.

I forrige uke satte jeg meg ikke noen mål for jeg glemte det. Begynner å bli gammel. Men i denne uka har jeg som mål å lese ferdig Profeten og idioten av Jonas Jonasson selv om den er ganske stor, Anomalien av Hervé Le Tellier, og kanskje The Toll House av Carly Reagon. Leser litt tregere på engelsk, så får se.

Greit å sette seg noen mål uansett om man klarer det eller ikke, for å ha noe å gå etter.😈

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar