27. april 2022

Paradis av Frøydis Lilledalen - en smule tam til å være krim

Eksemplar fra Liv Forlag, mot en ærlig anmeldelse

     Petra satte nøklene i hoveddøra til psykologfellesskapets lokaler.

    Selv om kroppen kjentes uvanlig lett, var de siste trappetrinnene

seige. Hun hadde slitt psykisk både under graviditeten og i permisjons-

tiden. Mikas utroskap hadde medført den verste belastningen. Forhol-

det deres var inndelt i et før og etter den fredagen hun åpnet PC-en

hans og fant dialogen med denne Wildcat for snart tre år siden.


Den vanskeligste delen med å dele interesse for litteratur med andre, er å skrive om en bok man ikke liker. Det er noe jeg aldri blir vant til, uansett hvor mange ganger jeg gjør det.

Paradis er en krimdebut som ble utgitt i fjor, og ser den har fått mye skryt. Jeg ville lese den fordi jeg synes at det er interessant å bli kjent med nye forfatterskap og det var aspekter av boka som virket spennende.  Men dessverre gikk jeg ikke helt overens med fortellerstemmen, og dermed ble det en noe tungtrødd leseopplevelse.

En heslig sak
Krimdebuten er om en noe spesiell sak. To eldre menn er funnet døde, og det ser ut som noen har stappet i dem hundeavføring. Førstebetjent Jonas Bø, vil ha med Petra Hassel i denne saken siden hun er psykolog og profilerer. Petra sliter en del privat. Hun og mannen prøver å finne tonen, men hun har fremdeles sine utroskapsmistenksomheter rettet mot ham. Samtidig som hun samarbeider med politiet, opplever hun en del creepy ting. Er det noen som holder øye med henne, og har det noe med saken hun jobber med å gjøre? Burde hun trekke seg fra jobben med politiet?

Denne boka er veldig mye om Petra. På en måte er det relevant, men likevel savnet jeg mer jobbprat og etterforskning, fordi det blir vel mye om Petra og hennes familie. Det blir for mye om familiedrama og følelser, i stedet for spenning. Syntes også at saken ble for lett å gjette seg frem til. Derfor ble boka noe tungtrødd i stedet for spennende og engasjerende. Hadde nok likt handlingen bedre hvis den var formulert annerledes.

Kanskje ikke en krim for alle
Med dette påstår jeg ikke at det er en dårlig bok. Jeg foretrekker mer hardbarket krim, så det var nok ikke min type krim dette. En noe kort anmeldelse denne gang, men har ikke mer å tilføye. Ikke annet enn at Paradis var litt for tam til å være krim. 

Det siste jeg vil si er at forfatteren er rammet av ME, og at hun har klart å skrive en bok, er imponerende.


(Bakpå):

 

Jonas Bø er førstebetjent ved Manglerud politikammer. I Bø

sitt distrikt er to eldre menn drept. Både metode og åsted

vitner om et dyrisk raseri. For å forsterke etterforsknings-

gruppa, hyrer Bø inn bydelens eneste profilerer, psykologen

Petra Hassel.

 

Petra plages av en økende paranoia. Klient dør, og privat-

livet blir mindre og mindre privat. De ulike rollene blir etter

hvert umulig å skille fra hverandre, alt vikles sammen til et

stort skremmende kaos. Er hun i fare, eller er det fantasien

som leker med henne?

 

Saken krever stadig nye ofre. Hvem er ute på hevntokt i Oslo

syd? Og ikke minst hvorfor?

 

Spor peker etter hvert mot et idyllisk boligfelt ved Østmarka.

Gule rekkehus virker inviterende og harmoniske ved første

øyesyn, men idyllen forstyrres når teamet får kikke bak ru-

tete gardiner, og ned i gamle kjellere.

 

Ikke før det går opp for Jonas at han selv har en rolle i dra-

maet, begynner brikkene å falle på plass, og det får verdenen

hans til å rakne.

 

Gamle, begravde hemmeligheter truer med å ødelegge

livene til både førstebetjenten og profileren.


Originaltittel: Paradis
Forfatter(e): Frøydis Lilledalen
Sjanger:
Krim
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
328
Forlag: Liv Forlag
Utgitt
: 2021
Min utgave:
2021 (Innbundet)
Lest:
01.04. - 15.04. 2022
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot
: 2
Hverken saken eller de som skulle løse den var noe særlig interessante. Det var noe blekt.
Tittel
: 4 Passer godt til innholdet og man får en begrunnelse av tittelen, også.
Omslag: 4
En av grunnene til at jeg ville lese boka. Kryptisk, mørkt og dystert. Kanskje noe vanlig med skur/liten hytte på krimcovere?
Baksidetekst: 3 Litt for mange forklaringer og beskrivelser. Ikke helt nødvendig når det gjelder baksidetekster.
Skrivemåte: 2 Det blir veldig gjentakende. Synes at Petra fikk mer oppmerksomhet enn selve saken. Har jo en forståelse for hvorfor, men det ble for mye familiedrama enn krim.
Favorittkarakter: Ingen som skilte seg ut som favoritt.
Persongalleri: 2 Følte ikke jeg ble godt nok kjent med dem. De var noe skyggeaktige.
Slutten: 3
Som forventet og ble ikke sjokkert eller forundret.
Høydepunkt: Kjekt med nye forfattere og bevege seg litt i ukjent terreng.
Lavpunkt: Det ble for åpenbart og noe seigt.
Terningkast:
2
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2022 

10 kommentarer:

  1. Har jo skjønt at du ikke likte denne spesielt godt, så dommen overrasket ikke. Ble heller ikke mer overbevist om at jeg trenger å lese denne. Jeg er heller ikke så glad i krim med mye familieprat- ikke hvis det tar mer av handlingen enn selve saken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja, det er ingen vits i å lyve, for det er jeg ikke god til. Det var nok ikke krim for meg, nei. Skjønner jo at jobbfolk i bøker har et familieliv, men som deg, liker jeg ikke at det overskygger saken de jobber med. Hjemmelivet jeg ikke så veldig interessert i å lese om. =) Du går ikke glipp av noe.

      Slett
  2. Frøydis Lilledalen22:33

    Synd du ikke likte boka, men flott at du har tatt deg bryet med både å lese og omtale den likevel. Jeg håper oppfølgeren som kommer i sommer fallerer i smak, men siden jeg selv er svak for familie/relasjonsbeskrivelser, er oddsene kanskje ikke så gode 🤗. Men okke som heier jeg på at folk leser og forteller om det de leser! Da leser fler mer, og det er et mål i deg selv. Heier, hilsen Frøydis

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og hyggelig å høre fra deg, og ingen årsak. =) Jeg leser mer enn gjerne din kommende bok, for ofte gir jeg forfattere flere sjanser. Jeg likte for eksempel ikke den første boka jeg leste av Bernard Minier, men likte de andre, så man vet jo aldri.
      PS: Det er sterkt at du skriver bøker til tross for at du har ME. Har selv hatt det i ti år. Så det er fint å se andre med samme tilstand, oppnå skrivedrømmen. Det er beudringsverdig. God helg. =)

      Slett
    2. Anonym23:08

      God helg til deg også. Jeg sender deg gjerne neste bok om du vil gi den en sjanse 🤗. Siden jeg er psykolog med spesialist i familieterapi blir det antagelig i overkant av den slags for deg i "Mødrenes synder", men som du sier -man vet aldri. Siden du også har
      ME så vil du kanskje (om ikke annet;) finne noe av tematikken interessant 😇.
      Ønsker deg masse god bedring! Helse er (om mulig) enda viktigere enn bøker, måtte det finnes nøkler som låser opp helsa til alle oss som er rammet.
      Lykke til videre med den viktigere anmelderjobben du gjor 👌🙏

      Slett
    3. Det er en deal og jeg er interessert. Det er bare å sende den, og den skal leses. Har du adressen? =)
      Tusen takk og det samme til deg. Hvis du finner slike nøkler, gjerne del det med meg. Det hadde vært kjekt. =)
      Anmeldelser er ikke så viktig, men en kjekk hobby å ha. Det er viktig å være i gang med noe.

      Slett
    4. Anonym11:36

      Jeg skal se om jeg finner mail-adressen i bloggen, og så deler vi absolutt helse-nøkler hvis vi finner dem 😊

      Slett
    5. Nice. Hører fra deg. =)

      Slett
  3. Anonym17:50

    Du, har du fått Mødrenes synder tilsendt av forlaget enda?

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint å høre fra deg igjen, og godt at du spurte. =) Den har jeg ikke fått ennå. :/ Men det er ikke for sent å sende den. Du har vel adressen?

      Ps: Beklager for sent svar, men er ikke ofte online på dagtid.

      Slett