4. desember 2021

Månedens Bokanbefaling (november)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Bedtime Horrors: Volume One av Nic Kristofer Black, Jente, anonym av Greer Hendricks & Sarah Pekkanen, The Only Good Indians av Stephen Graham Jones og Survive the Night av Riley Sager, er fra egen boksamling    

I november leste jeg disse bøkene:

 

Lest i kronologisk rekkefølge:

 

Jente, anonym - Greer Hendricks og Sarah Pekkanen (Pekkanan er feil)

The Burning House - Neil Spring

Bedtime Horrors: Volume One:  - Nic Kristofer Black & Jorge González

Mannen som døde to ganger - Richard Osman

The Only Good Indians - Stephen Graham Jones

Når du ser meg - Lisa Gardner

Mysteriene i Kråkeslottet barnehage: Hvor er kosebamsen? - Lars Mæhle & Odd Henning Skyllingstad

Ingen anger - Tommi Kinnunen

Surive the Night - Riley Sager (=Todd Ritter)

Polarsirkelen - Liza Marklund 


Ti bøker ble lest i november. Kanskje ikke så mange for andre, men bra nok for meg. Så lenge jeg klarer ti bøker eller flere er jeg fornøyd, for har jo andre hobbyer enn bare lesing, også. Å lese hele dagen blir bare monotont for meg. Er som vanlig treg med slike innlegg, men noen må være treg slik andre kan føle seg raske. Nei da, har så dårlig humor. 😈

I november ble det som nevnt 10 bøker lest, og det er en stund siden sist. Det var på tide, og likte mange av bøkene jeg leste. Så er fornøyd med både antall og det meste av innholdet som ble lest.

3 av 6 planlagte bøker ble lest. Litt bedre enn forrige måned, da bare en planlagt bok ble lest. 

Ulykke av Gjøran Engen og Gutten fra skogen av Harlan Coben, begge planlagte bøker for november, leser jeg i skrivende stund. Witch Hunt av Syd Moore rakk jeg ikke å begynne på. Håper jeg får tid til det i desember, for det er en bok jeg gjerne vil få med meg.

De planlagte bøkene jeg leste var: Når du ser meg av Lisa Gardner, Mannen som døde to ganger av Richard Osman og Polarsirkelen av Liza Marklund.

Jente, anonym av Greer Hendricks og Sarah Pekkanen og The Burning House av Neil Spring, begynte jeg på i oktober og ble ikke ferdig med før i november.

I november ble det noe smuglesing. Bøker som ble lest som ikke ble oppført på siden mens jeg leste dem. Bøkene var: Bedtime Horrors: Volume One av Nic Kristofer Black og Hvor er kosebamsen? av Lars Mæhle & Odd Henning Skyllinstad.

Må le litt. Noen måneder blir det aldri femmere, og når det blir det blir det alltid tre. Slik har det vært i det siste. Bøkene som fikk femmere var: The Burning House av Neil Spring, Ingen anger av Tommi Kinnunen og The Only Good Indians av Stephen Graham Jones.

Og hvilken bok likte jeg best i november?

The Only Good Indians - Stephen Graham Jones

Skulle egentlig lese den i oktober, men så langt kom jeg ikke, så den ble lest i november i stedet. Boka er om jakting, men ikke store deler av det. Det meste er en slags ettereffekt av en jakting som skjedde for ti år siden. Det er min første bok av Stephen Graham Jones. Er alltid skeptisk til nye horror forfattere som får mye skryt, men denne gang er jeg glad for at jeg tok sjansen. Den er ikke skremmende, men mer eksperimentell horror og rar. Sier ikke nei til det, heller.

Den er om en vennegjeng som er på siste jaktdag for sesongen. Ikke akkurat for sesongen, men siste dag de har anledning til å jakte sammen. De er på wapitijakt som er hjortedyr, eller elk som det står i boka. Noe skjer den dagen som gjør til at ting forandrer seg ti år senere. De dreper en flokk på ni, men den ene gir seg ikke uten kamp. Hun er seig og vil ikke gi seg, men vennegjengen gir seg ikke, de heller. Når hun dør, finner Lewis ut at hun var drektig til tross for at hun virket svært ung.

Ti år senere merker han merkelige ting. Hunden hans oppfører seg rart, folk dør rundt ham og han innbiller seg å se dyret som ble drept for ti år siden. Er det spiriten fra det døde dyret som har kommet for å hjemsøke ham eller for å få hevn. Eller er det for å gi ham skyldsfølelse? Er dette noe som skjer de andre han jaktet med eller er det noe som skjer i hans eget hodet? Han har ikke en gang fortalt om den dagen til sin egen kone. Vil hverdagen noen gang bli normal igjen?

Lewis og vennegjengen hans er Blackfeet Native American, noe som Stephen Graham Jones også er, så han skriver om en bakgrunn han kjenner godt til. Han beskriver hvordan karakterene i boka føler seg utstøtte i samfunnet på grunn av det og Stephen Graham Jones bruker også en del selvironi. 

Ingen skremmende horror, men liker at Stephen Graham Jones brukte litt annerledes horror elementer enn det man er vant til å lese om. Advarer om at det er litt om dyreplageri, som er hard lesing for oss dyrevenner.

Hele anmeldelsen kan leses her.

 

De andre bøkene som nesten vant, er:

The Burning House: Min andre bok av Neil Spring i år. Liker fortellerstemmen hans så godt. Den er både lavmæl og stemningsfull på en gang. The Burning House er om Clara Jones som har skaffet seg ny identitet og flyktet til Abersky på grunn av sin voldelige mann, Karl. Hun har en følelse av at han ikke er en som gir seg, så hun velger å holde lav profil. Hun er eiendomsmegler og hun og firmat har slitt med å selge Boleskine House, på grunn av sitt mørke rykte. Det er et hus fra virkeligheten som er blitt eid av okkultist Aleister Crowley og gitarist Jimmy Page. Huset ligger på kanten ved Loch Ness. Clara bestemmer seg for å tenne på en liten del av huset, i håp om å få ned prisen og få solgt huset. Men hun vet ikke at hun blir observert av en mann som er ny i småbyen som heter Oswald, og mens han ser på hva hun gjør, legger han egne planer for henne. 

Liker godt måten Spring gjør karakterene levende på og hvordan han beskriver landksap og været. Det virker ekte. Ikke skremmende bok denne heller, men engasjerende og det er lett å la seg rive med.

Hele anmeldelsen kan leses her.

Ingen anger: Min første bok av Kinnunen og trodde først at det ikke ville være en bok for meg. Men temmelig lettlest til tross for tungt og trist tema. Om fem finske kvinner som blir overlatt til seg selv etter en uventet gest. For første gang er de frie mennesker som kan gå hvor de enn måtte ønske, og de bestemmer seg for å gå hjemover. De er flere i begynnelsen, men når de kommer til et telt, bestemmer noen seg for å være igjen der, og fem kvinner går videre uansett hvor langt hjemme er. De vet ikke hvor langt det tar eller hvor langt unna det er. De utfordres av skiftende vær og temperatur, vanskelig terreng, helsemessige utfordringer, lite mat og søvnmangel. Det de har til felles, er at de er snauklipte, for at de som gjorde det, ønsker å henge dem ut som tyskertøser/kollaboratører. På veien møter de ikke mange andre, men de møter både hat og medlidenhet.

Kommer alle fem seg hjemover eller blir de enda færre, og hva har livet å tilby etter at de har gjort det de har gjort? Har de noen å vende tilbake til? Likte ikke alle karakterene av diverse årsaker, men de var interessante å lese om. Godt språk og levende beskrivelser av natur og temperatur.

Hele anmeldelsen kan leses her.

Andre bøker jeg gjerne vil anbefale videre er:
 
Polarsirkelen: Jeg og Marklund har nok ikke alltid vært venner. Leste to bøker av henne for omtrent atten-tjue år siden og fant ut at det ikke var for noe for meg. Det ble for mye hverdagskrim. Det er ogå denne, men fra et tenåringsperspektiv som gjorde det hele mer interessant. Det var ikke selve krimsaken som engajserte denne gang, men heller relasjonene, ulykkelig forelskelse og lesesirkelen, som var mer spennende å lese om. Likte også at det meste av handlingen var fra 1980. I 1980 ble en av de fra Polarsirkelen, som lesesirkelen deres ble kalt, forsvunnet, men det som er igjen av liket, blir tilfeldigvis funnet igjen nesten førti år senre i 2019. Er det en fra lesesirkelen som står bak den kriminelle handlingen eller noen utenfor?
 
Interessant bok om litteratur tenåringene diskuterer og utfordringer de møter på i livet. Ikke like begeistret som mange er for boka, men det er en god bok.
 
Anmeldelse kommer.
 
Mannen som døde to ganger: Oppfølgeren til Torsdagsmordklubben. Må innrømme at jeg liker Osmans humor bedre på Tv-skjermen enn i bokformat. For synes han er mer sarkastisk på en fin måte på skjermen enn skriftlig. Denne er kanskje mer grotesk og voldsommere enn forrige bok. Synes oppfølgeren hadde mer innhold. Denne gang blir pensjonistgjengen som møtes hver torsdag for å diskutere uløste mysterier, involvert i noe heftigere. Den ene blir ranet og havner så på sykehuset i noen dager. Elizabeth får et gjensyn med et spøkelse fra fortiden og det er snakk om stjålne diamanter. 

Ikke så humoristisk, men engasjerende og gledelig gjensyn.

Anmeldelsen kan leses her.

Hvor er kosebamsen? Boka tilhører serien Mysteriene i Kråkeslottet barnehage. De kan leses frittstående, for regner med at nye mysterier skjer i hver bok. Selv har jeg ikke lest noen av de andre bøkene. Denne gang skal Leon og Live overnatte i barnehagen sammen med de andre barna og ansatte. Som liten er det jo moro med overnattinger. Alle får ha med seg sin favorittkosebamse. Mario blir lei seg når han ikke finner sin. Han får låne en annens kosebamse, men det blir ikke helt det samme. Like etter det har vært snakk om spøkelser, blir barnehagen oppsøkt av en skygge som er på vei til barnehagen. Er det bare innbilning i mørket, eller er det noen utenfor?

Ganske opplagt lesing for oss voksne, men underholdende liker illustrasjonene som er spredt utover sidene i stedet for bare som en helside.

Anmeldelsen kan leses her.

Bøker som var helt ok:

Bedtime Horrors: Volume One: En veldig kort bok på under femti sider, tror jeg det var. Tror ikke det blir anmeldelse av den før i neste år ,for det er en novellesamling, og å skrive om noveller blir ofte rotete. Det er ikke ofte jeg leser noveller heller, for foretrekker hele bøker. Men leser noveller av favorittforfattere og favorittsjangre. En herlig bok som består av korte noveller om monstre og mye annet. Boka inneholder også illustrasjone. Ingen favoritt, men koselig lesing der og da.

Anmeldelse kommer.

Survive the Night: En bok som var noe treg til thriller å være. Men har lest noen bøker av ham tidligere, og vet at han kan bedre, så har ikke tenkt å gi opp, bare fordi denne boka ikke helt nådde mål. Den er om Charlie som er jente, og får ofte bemerkninger om navnet sitt. Hun drar hjem midt i et semster for mye dystert har skjedd i nærområdet og hun har ingen konsentrasjon. Kanskje hun drar tilbake til Olyphan University, kanskje ikke. Romkameraten hennes Maddy, var et ofrene til The Campus Killer som har herjet i området de siste fire årene. Ved oppslagstavlen da Charlie etterlyser sjåfør som skal samme vei, kommer hun i prat med Josh Baxter. Burde hun sitte på med noen hun ikke kjenner i denne usikre tiden?

Likte at handlingen skjedde i 1991, og utgangspunktet, men syntes at Charlie var irriterende og hun hadde en rar tankegang som ødela spenningen som kunne ha vært der. Det ble for mye om tilbakeblikk og fortid. Jeg ville heller lese om bilreisen fra New Jersey til Ohio.

Hele anmeldelsen kan leses her.
 
Når du ser meg: Lisa Gardner slår sammen FBI - agent Kimberly Quincy, kriminaletterforsker D.D. Warren, og sivile og overlever Flora Dane sammen i en og samme bok. Med seg på laget har de også Keith Edgar som er dataanalytiker og true crime fan. Han og Flora er i starten av et forhold og Flora er en overlever. For åtte år siden ble hun kidnappet av Jacob Ness. Jacob Ness er ikke lenger i live, men de undersøker nå om han som seriekidnapper jobbet alene, eller hadde medhjelpere. Da de leter etter flere benrester i samme område hvor fjellgåerne hadde funnet benrestene, kommer de over flere gjemte grav, og groteske funn. 

Kunne ha vært spennende, men ødelegges av nestenforholdet mellom Flora og dataanalytikeren Keith. Det er ikke helt troverdig. Det de bidrar med, er for det meste gjennom tilfeldigheter. Det blir litt søkt.

Hele anmeldelsen kan leses her.

Bøkene jeg likte minst i november:
 
Jente, anonym: Bare en bok jeg likte aller minst i november. Denne var temmelig langdryg og treg til psykoligisk thriller å være. Den burde ha vært forkortet fordi den også besto av svært mange gjentakelser. Den er om Jessica Farris som får vite gjennom en kunde, om en Dr. Shields som driver en undersøkelse om moral og etikk. Informantene som blir med på opplegget, ved å svare på noen spørsmål gjennom Pc på NYU, får også litt penger som belønning. Noe Jessica trenger. Hun bor i New York og jobber som sminkør. Derfor tjener hun ikke all verdens. Hvem er denne Dr. Shields og får de møte hverandre? Etter hvert blir spørsmålene mer personlige. Jessica får være med noen dager ekstra i oppdraget. Denne gangen ikke ved en Pc, men hun får diverse oppdrag som hun må gjennomføre personlig. Det Dr. Shields ikke vet er at Jessica gjør sine egne undersøkelser. Hvem er besatt av hvem, og er dette opplegget trygt?
 
Syntes konseptet virket interessant og lovende, noe nytt. Men fortellerstemmen ble altfor platt og uansett hvor ofte de skiftet perspektiv, ble det bare enda mer gjentakelser. Det hele ble for monotont og stillestående for meg.
 
Anmeldelsen kan leses her.
 
Prøver alltid å holde disse innleggene korte og presise, men de blir ofte lange og masete. Beklager det. Har ingen annen måte å gjøre det på. Men november ble en stødig lesemåned, med en del variasjon. Skal lese en del i desember også, selv om det er snart jul og alt det der. For har mange bøker liggende som jeg kke har kommet til enda. Typisk det. 😈
 
Ryggperspektiv av bøkene:
 
 


2 kommentarer:

  1. Så kult å lage bokhaug av alle bøkene! Jeg leser for mye på Kindle, lytter på mobilen og leverer tilbake til biblioteket, så en sånn haug er utopi for meg. Vi har lest Ingen anger begge to, og jeg likte den også godt. Det andre er temmelig ukjent for meg, noe som er litt artig, det er en stor litteraturverden vi ferdes i. Ha en fin helg Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Morsomt med bokbilder. Tar ikke selfier eller andre bilder, så morsomt når anledningen av bokbilder byr seg. Jeg prøver å få til en ben haug, men det er umulig. =) Bare titlene synes, det er nok det viktigste.

      Ingen anger var en god bok, og godt vi var enige i det. Litteraturverdenen er stor. Bare tenkt på alle bøkene vi ennå ikke har lest/oppdaget.

      Prøvde å lese bøker på nettbrett for mange år siden, men syntes ikke at det føltes ekte, og har ikke smarttelefon å lese på. Nettbrette har jeg ikke brukt på lenge, så batteriet har dødd fullstendig ut og kan ikke lades lenger. Når det gjelder bøker foretrekker jeg de fysiske og når det gjelder Internett, foretrekker jeg å bruke Pc. Er nok litt gammeldags. =)

      Tusen takk og i lige måde. Her er det allerede mørkt. =)

      Slett