3. desember 2021

Helgelektyre(415)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Stand av Stephen King, Magiske eventyr av Johanna Basford og Skumringstimen av Maria Trolle, er fra egen boksamling   




















Ulykke - Gjøran Engen

Gutten fra skogen - Harlan Coben

The Stand - Stephen King


Natt til tirsdag leste jeg ut denne:

Polarsirkelen - Liza Marklund
 
Polarsirkelen er en lesesirkel som er kjent for de i nærområdet og noe som virker ekslusivt. De få medmlemmene i lesesirkelen får også velge en bok etter tur. De diskuterer boka de har lest og skriver referat som et bevis for hvert møte.
 
Men gjengen er i ferd med å gå i oppløsning av diverse grunner. Livet går videre, men en av dem forsvinner. Ingen vet hva som skjedde med henne, ikke før nesten før førti år senere i 2019. Ved en tilfeldighet finner noen deler av et lik som er den jenta som forsvant og som tilhørte lesesirkelen.
 
Det var ikke selve krimsaken som engajserte i denne boka. Syntes den ble litt for simpel og for lett å gjette seg frem til. Men syntes det var spennende å lese om tenåringslivet på 80-tallet. Det var mer spennende å lese om ulykkelig forelskelse, det å passe inn, utenforskap, og det å prøve å finne seg selv når man skal velge nye retninger i livet, og slike ting.
 
Likte ikke boka så godt som mange andre, men jeg likte den bedre enn forventet og har kommet over Marklundskrekken, for har lyst til å få med meg resten av trilogien, også.

Har ikke skrevet om boka ennå, men håper å få det til i helga. Lover ikke noe. Foretrekker å gjøre ting i mitt eget tempo og når man har lyst.

Siden mandag har jeg lest Ulykke av Gjøran Engen. En krimbok som ble utgitt i fjor. Er ikke helt fan av språket som er veldig mandig. Har ikke i mot mandig språk og banner en del selv i ny og ne, men det ødelegger litt av spenningen som kunne ha vært der, men synes at selve handlingen er interessant. Det er en jaktbok, i hvert fall i begynnelsen. En mann er på jakt og tror han skyter et dyr, men så viser det seg for å være en mann. Den skyldige får panikk da han innser at den som ble truffet, er død. Normale mennesker ville ha varslet og beskevet det hele som ulykke og tatt på seg all ansvar. Den skyldige er fristet til å gjøre det, men siden han begynner å trives i livet og ikke vil ødelegge det, bestemmer han seg for å gjemme den døde og alle spor. Etterpå prøver den skyldige å leve som før. Men blir man avslørt til slutt?

Fengslende perspektiv om å ta det gale valget på grunn av egoisme, og om man kan overse alt som heter skyldsfølelse, eller ikke. Er spent på fortsettelsen.

Natt til onsdag begynte jeg å lese Gutten fra skogen av Harlan Coben som ble utgitt på norsk tidlig i år. Så burde ha lest den for lenge siden, spesielt siden jeg har lest mye av ham og han er en av mine thrillerfavoritter, selv om bøkene hans har vært veldig mye opp og ned. Gutten fra skogen er ikke helt opp i høyden, men heller ikke en av hans dårligste.

Den er om Wilde som ble funnet av Hester Crimstein yngstesønn. Ingen vet hvem foreldrene hans er, eller hvor han kommer fra. Det viser seg at han har vært i skogen, som overlevende, og klart seg i mange år der alene. Nå er han voksen og for de som ikke kjenner ham, men som vet om ham, kaller ham villmann. Han har prøvd å klare seg samfunnet, men har ikke klart det og er dårlig til tilknytning til mennesker. Men han har fremdeles kontakt med de som har hjulpet ham og klarer seg selv i en husvogn.

Barnebarnet til Hester, Matthew, påkaller hennes hjelp da ei jente fra skolen viser tegn til å være forsvunnet. Det er en jente som alltid har vært mobbet hver dag på skolen, og Matthew er bekymret for henne. Bestemoren hans er profilert advokat og er ofte på Tv. Han håper at hun kan hjelpe ham med å finne ut hva som har skjedd med jenta og Hester skjønner at Matthew ikke forteller alt. Hun ber Wilde om hjelp. Han har kanskje tilknytningsproblemer, men han kjenner området bedre enn de fleste, og har en egen evne til å få kontakt med folk, for han virker som en pålitelig type. Er jenta virkelig forsvunnet, og hva er det som foregår?

Ikke hans beste, men lettlest og boka har noen forfriskende elementer i en thriller.

I helga skal jeg lese videre i The Stand av Stephen King siden jeg ikke ble ferdig med den i november. Hvis jeg blir ferdig med den i desember, må jeg og The Stand ta en pause i noen måneder før jeg skriver om den. Grunnen er at jeg har lest i den siden april, og jeg liker boka, men av og til trenger man en pause fra ting man også liker. Synes ikke det er hans beste bok som mange hevder, men skjønner hvorfor mange er begeistret. Jeg liker den, men er ikke like begeistret. Er dog glad for at jeg endelig har somlet meg til å lese den. Godt mulig jeg blir ferdig med den i desember, men vi får se. Dette er et langtidsprosjekt og det gjelder bøker når jeg leser når jeg vil i, ikke nødvendigvis hver dag. Men jeg skal jobbe meg videre i den i helga. Og hva den handler om sparer jeg til anmeldelsen til en gang i fremtiden for det er ikke den enkleste boka å beskrive.

Usikker på om jeg blir ferdig med noen bøker i helga, mest sannsynligvis blir jeg det med Ulykke hvis jeg leser litt oftere, siden den har færrest sider. I så fall blir neste bok Boksen går av Therese Aasvik. Nok en bok jeg har hatt liggende ulest i noen måneder. Får nesten dårlig samvittighet, men bare nesten ... 😈

Bortsett fra lesing skal jeg følge videre med på VM i sjakk. Savner den forrige programlederen, selv om hun har et dårlig rykte, men hun var i hvert fall en god formidler, noe som er et savn. Men ser på likevel. ♞

Synd at VM i sjakk får lite tid på Tv-skjermen enn tidligere på grunn av skisport. Det er derfor jeg nesten ikke ser Tv for tiden, for det domineres enten av fotball eller skisport eller håndbakk.


Siden sist helg har jeg fargelagt dette:
 
 



Skumringstimen - Maria Trolle

Motivet er fra denne boka:

Magiske eventyr - Johanna Basford
 
God helg.
 
Ukas låt: 17 Days - Prince

1 kommentar:

  1. Jeg slet meg gjennom Polarsirkelen. Artig ide med at karakterene fikk hver sin bok, men dette ble for seig for meg. Det var mer spennende å lese om bøkene karakterene leste enn å lese selve historien. Kanskje bare jeg som er bitter fordi jeg var tenåring på 80 tallet ... :)

    Som alltid fine fargelleinger :)

    SvarSlett