6. desember 2021

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Survive the Night av Riley Sager, og The Stand av Stephen King, er fra egen boksamling     

 
 
 
Bøker som ble lest i forrige uke:

Polarsirkelen - Liza Marklund
Gutten fra skogen - Harlan Coben

Antall leste sider:

613 sider

Bøker som ble nameldt i forrige uke:

🖉 Survive the Night - Riley Sager

Bøker som leses nå:

🕮 Ulykke - Gjøran Engen
🕮 Boksen går - Therese Aasvik
🕮 The Stand - Stephen King
 
Planlagte bøker denne uka:

⃞   Ulven - Samuel Bjørk
⃞   Satans sommer - Kim Faber & Janni Pedersen
Nattt til tirsdag leste jeg ut Polarsirkelen av Liza Marklund. Siden jeg skrev om den senest fredag og noen ganger tidligere, sparer jeg gjentakelse til anmeldelse som kommer i de nærmeste dagene.

Natt til tirsdag leste jeg ut Gutten fra skogen av Harlan Coben. Det ventes en oppfølger siden Coben har nevnt det. Om det blir bare en oppfølger eller det blir en serie, er jeg usikker på, men jeg lukter en serie. Mulig jeg tar feil siden jeg ikke har luktesans, og nei, det er ikke på grunn av virusgreiene.

Boka er om Wilde som har levd i uvisshet i hele sitt liv. Han ble kjent med David som lekte med ham, og Davids mor er en profilert og synlig advokat. David brukte å leke med ham mens Wilde bodde i skogen. Hvem som har plassert ham der, hvordan han havnet der eller hvor mange måneder eller år han har vært der, og hvordan han har overlevd av egen evne, er det ingen som vet.

Men Davids familie avslører vennskapet og Wilde blir brakt inn i en fosterfamilie. Siden voksen alder har han bodd for seg selv i skogkanten i en husvogn. Han har tilknytningsproblemer, og er han borte for lenge, savner han skogen umiddelbart. Men han har fremdeles kontakt med Hester Crimstein, som er advoketen og Davids mor. Hans kompis døde i en bilukykke i voksen alder, men Wilde er gudfaren til Matthew, Davids sønn, så derfor har han jevnlig kontakt med Hester, Matthew og hans mor. Han hjelper til med det han kan. Matthew kontakter Hester, hans bestemor, noe som er uvanlig. Han sier at en jente som ble kraftig mobbet på skolen er forsvunnet og han vil at Hester, som har makt, til å hjelpe til. Hester skjønner at Matthew ikke forteller alt og vil ha Wilde som sin medhjelper. Har det skjedd henne noe kriminelt eller har hun forsvunnet av fri vilje?

Lettlest og underholdende thriller som tar en litt annen retning enn det baksideteksten beskriver. Det blir litt som å lese en annen bok, men hadde ikke noe i mot det. Ikke Cobens beste, men engasjerende og kapitlene var korte og hurtige. Så det var fint å lese en Cobenbok igjen, selv om vi ikke alltid har vært venner. Hans beste er fremdeles The Woods og Hold Tight.

I akkurat en uke har jeg lest Ulykke av Gjøran Engen. Jeg burde egentlig ha vært ferdig med den nå, men den er noe staggete. Det blir noen sider her og der, selv om jeg liker handlingen. Savner bare mer flyt.

Den er om en mann som er på jakt, men så skjer det en ulykke. Ved et uhell skyter han en annen mann som er i området. Han skyter ham for han tror først det er et dyr. Mannen er ikke bare skutt, men drept. Den skyldige mannen er fristet til å varsle fra om ulykken og si på seg ansvaret, men samtidig vil han ikke siden livet hans har tatt en positiv vendig, og trives med hvordan ting er. Derfor bestemmer han seg for å gjemme liket og alle spor, og etterpå levet livet som før. Men det er jo en kjent sak at lik dukker opp igjen, selv etter flere år. Vil det også skje i denne boka? Og har den skyldige mannen skjult sporene sine godt nok? En bok om egoisme og skyldsfølelse, som er en interessant blanding. Ikke helt fan av språket, og liker nok handlingen bedre enn språket.

I natt begynte jeg å lese Boksen går av Therese Aasvik. Nok en bok jeg har hatt liggende lenge. Tror den ble utgitt veldig tidlig i høst? Som nevnt før, leser jeg ikke ofte romaner, men det hender seg. Leser ikke bare horror og thrillere, selv om det er det som frister mest.

Er ikke hundre prosent sikker på hva den handler om ennå siden jeg ikke har kommet så langt. Hittil er den om en kvinne som er ungdomsskolelærer, har to barn og irriterer seg over uvanene til mannen sin. I det siste har han sovet i et rom i kjelleren. Har en følelse av at kvinnen er i ferd med å miste seg selv, eller som prøver å finne seg selv på nytt? Ikke godt å si så tidlig i boka.

Jeg har lest en bok tidligere av Aasvik for noen år siden, og det var: Noe skal skje.

Kom meg litt videre i The Stand av Stephen King i helga, og har i skrivende stund over to hundre sider igjen. Godt jeg liker store bøker, for synes det er vanskeligere å leve seg inn i de smale bøkene. Så har det ikke travelt. Prøver å bli ferdig med den i desember, men vi får se. Leser ikke så innmari fort.

Blir nok ferdig med både Boksen går og Ulykke i løpet av uka. Boksen går er veldig kort og har ikke mange sider igjen av Ulykke. De neste bøkene på leselista, er: Ulven av Samuel Bjørk og Satans sommer av Kim Faber og Janni Pedersen. Alle forfattere jeg ikke har lest noe av tidligere. Så det blir spennende. Er ikke redd for å prøve noe nytt. 😈

2 kommentarer:

  1. Jeg har likt bøkene til Samuel Bjørk. Men har ikke lest den siste.
    Likte Polarsirkelen av Liza M som du kanskje vet- spent på hva du synes.
    Ønsker deg en fin leseuke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke lest noe av bøkene til Bjørk ennå, men har fått med meg at de er populære. Ulven skal visst være en forløper til de andre bøkene hans, så kanskje ikke en dum start å begynne, likevel, og se om det er noe for meg eller ikke. =)

      Ble nok ikke like begeistret over Polarsirkelen som du og mange andre ble, men synes at det er en god bok. Så skjønner hvorfor mange ble begeistret.

      Tusen takk og i lige måde. Kos deg med de siste dagene på tur. Her er det fortsatt snø. =)

      Slett