7. august 2020

Helgelektyre(346)

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Ta meg tilbake av B.A. Paris, The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, The Dark Game av Jonathan Janz, Tattoo Designs av m.fl., Imagimorphia og En verden av verdener av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling


Ta meg tilbake - B.A. Paris
Dronningen - Tove Taalesen
The Way of Kings Part One -  Brandon Sanderson

Natt til tirsdag leste jeg ut denne:
Risiko - Sven G. Simonsen

En frisk og god thriller med fart i. Det er en liten røverhistorie, men siden det er en thriller, er det jo lov å smøre litt på. Psykolog Liv Eriksson nyter en ferie sammen med kjæresten Olav i Thailand. En ulykke skjer under en klatreulykke og Olav dør. Livs liv raser sammen etter tapet av kjæresten. Olav virket stresset over noe under ferien. Var det noe han skjulte for henne? Var det egentlig en ulykke, eller er det sorgen hennes som prøver å innbille henne ting? Til slutt gjør hun sine egne undersøkelser sammen med broren sin, Magnus. Olav hadde tross alt en avansert jobb, og som kunne føre til diverse farer. Men vil Liv få støtte av andre?

Ingen spesiell eller original thriller, men en artig, trist og småspennende thriller likevel.

I går leste jeg ut denne:

The Dark Game - Jonathan Janz

Hmmm, ikke den type horrorbok jeg var på utkikk etter, egentlig. Alltid spennende med nye horrornavn. Jonathan Janz er et nytt stjerneskudd innen horrorsjangeren og jeg har ikke lest noe av ham tidligere, og det er alltid spennende å lese av forfattere man ikke har lest noe av tidligere. Selv om jeg ikke likte denne noe særlig, kommer jeg til å lese flere bøker av Janz fremover, for liker å gi forfattere nye sjanser, for de kan ha sine oppturer og nedturer de også.The Dark Game var mer komisk enn uhyggelig og tror heller ikke at det var hensikten. Den er om en gjeng utvalgte mennesker, menn og kvinner, som skal være noen uker i en salgs herregård som ligger øde til. Det de har til felles er drømmen om å bli forfatter med det gjenombruddet de alltid har ønsket seg. De er invitert av legende og forfatter Roderick Wells og han har sine regler for oppholdet. Ingen teknologi, alle skal skrive noe innen horrorsjangeren og de får et bestemt antall ord de skal skrive. De risikerer å bli eliminert hvis de ikke følger reglene, og den som vinner får prestisje og mye mer. Grunnen til at jeg ikke likte denne noe særlig er som nevnt, det blir mer komisk enn uhyggelig, og var heller ingen fan av alle bakgrunnshistoriene. Jeg ville heller lese om settingen fra nåtiden. Jeg liker å bli bedre kjent med karakterene jeg leser om og har ikke noe i mot bakgrunnshistorier, men denne gang var det ingen av bakgrunnshistoriene som engasjerte noe særlig, og syntes ikke det passet inn i boka i det hele tatt. En annen ting jeg ikke likte helt medThe Dark Game var de fleste av karakterene som var irriterende og som hadde lite personlighet. De blir for standaraktige i en slik type setting. Men som sagt, selv om jeg ikke likte denne boka helt, vil jeg likevel prøve noen andre bøker av Janz før jeg bestemmer meg for om jeg skal lese mer av ham eller ikke. Å gi opp etter en bok er ikke nok.

Samme dag som jeg ble ferdig medThe Dark Game, begynte jeg på en thriller og det er:Ta meg tilbake av B.A. Paris. Leste Bak lukkede dører av henne for ikke lenge siden, og jeg likte den ikke voldsomt mye. Men som sagt, jeg liker å gi forfattere nye sjanser før jeg bestemmer meg om jeg skal lese flere bøker av dem eller ikke.Ta meg tilbake er om Finn som mistet kjæresten sin i en forsvinningssak for mange år tilbake. Ironisk nok har har han i sorgen blitt sammen med søsteren hennes, Ellen og de skal snart gifte seg. Men noen begynner å klusse til tilværelsen til Finn, og legger igjen ting som får ham til å minne ham om hans kjære Layla. Hvem er det som leker med ham og hvorfor?

Konseptet virket spennende og derfor jeg ville lese boka, men kjenner jeg ikke er helt begeistret for hverken språket eller historien. Skrivestilen til B.A. Paris minner meg litt om skrivestilen til Ruth Ware. Veldig enkelt, men det mangler atmosfære. Jeg får se om det tar seg opp eller ikke. Skal uansett lese den ferdig for jeg avbryter ikke bøker.

Natt til onsdag begynte jeg å lese en norsk krimbok og det er:Dronningen av Tove Taalsesen. Noen kjenner kanskje til navnet hennes fra før? Hun var tidligere lakei for kongeparet, og nå har hun debutert som forfatter. Er ingen fan av monarki, men det er litt interessant og spennende likevel. Litt fascinerende med en krim i en noe annereldes setting. Det er en storbok, men lettlest. Den er om Tale Voss som søker om å bli lakei, og hun nøler med å si ja til jobben. Samtidig er det en mann som lusker omrking i slottet ... Jeg er ikke helt kjent med settingen ennå for har ikke kommet så langt. Det er som sagt en stor bok, og jeg har ikke funnet helt flyten i den ennå, men det kommer seg. Den er spennende så langt.

Ved siden av tar jeg et steg av gangen gjennomThe Way of Kings Part One av Brandon Sanderson og det er kommet nye karakterer å holde styr på. Når man først begynner å bli kjent med handling, setting og alt, kommer det noe nytt å sette seg inn i. Denne boka/serien er kjent for å være veldig kompleks og jeg forstår hvorfor. Derfor jeg ikke leser den så fort, for jeg er ikke vant til å lese high fantasy fra før. Har sett det mest på film og tv/serie, men ikke lest så mye av sjangeren, og kjenner godt at det er en sjanger jeg ikke er vant til. Men har det ikke travelt. Jeg liker historien, men problemet er at det er mye å konsentrere seg om, så det er ikke en bok å slappe av med. Jeg leser den sammen med en annen bokblogger, og selv om det går litt tregt med meg å komme gjennom boka, har jeg i det minste kommet til nesten halvveis. Hva den handler om sparer jeg til anmeldelsen for det blir for rotete å forklare i hver oppsummeringsinnlegg og gjentakende. Det vil jeg helst unngå. Dette er en bok som tar litt tid og det får bare ta den tiden det tar, og noen bøker krever litt tid til å bli forstått.

Mulig jeg blir ferdig medTa meg tilbake før helga er over, og da skal jeg begynne med denne boka. Syv løgner av Eliabeth Kay. En bok som jeg har sett på en stund og vært litt nysgjerrig på. Vet ikke så mye om den, men det er krim og det trenger man en gang i blant, spesielt nå til høsten og mørketiden kommer. Blir trolig ikke ferdig med Dronningen i og med at det er en murstein. Kunne ha tenkt meg å lese en murstein på to-tre dager, men den evnen har jeg ikke. Har jo andre hobbyer også.

Så dette blir lesestoff for denne helga, og som vanlig blir det noe varierende innhold.

Jeg har også fargelagt siden sist helg, og det er dette:
Motivet er fra denne boka:
Tattoo Designs - m.fl.

















Motivet er fra denne boka:
Imagimorphia - Kerby Rosanes

Motivet er fra denne boka: 
En verden av verdener - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Venom - Eminem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar