17. desember 2019

Månedens Bokanbefaling (oktober)

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Bak lukkede dører av B.A. Paris, er fra egen boksamling

I oktober leste jeg disse bøkene:




Lest i kronologisk rekkefølge:

Bak lukkede dører - B.A. Paris
Ti kniver i hjertet - vår tids sagaskrivere - Tom Egeland m.fl.
Vi skal ikke våkne - Heine Bakkeid
Stella Polaris - Myriam H. Bjerkli
Død eller iskrem? - Gareth P. Jones

Oktober er og blir min favorittmåned. Da er høsten og mørketiden i gang for fullt. Det gir ekstra stemning for mørk litteratur. MEN det ble ikke så mye lesing som jeg hadde håpet på, for mange av bøkene jeg leste i oktober, tok tid å bli ferdig med, også de korte bøkene. Litt lesing ble det likevel.

Det ble to planlagte og tre tilfeldige bøker i oktober, noe variert både når det gjelder innhold og sjanger. Til tross for at det var favorittmåned, ble det mye skuffende lesing. Jeg leste mange bøker som var veldig forutsigbare for min del, noe som var litt labert. Ikke alle måneder og bøker kan leve opp til forventningene. Det er sjeldent ting blir som man tenker. Samtidig prøver jeg å ikke ha forventinger på forhånd, for det lønner seg som regel ikke.

Og hvilken bok likte jeg best i oktober?

Død eller iskrem? - Gareth P. Jones

Det er blitt lest noen bøker av Gareth P. Jones. Synes de fleste bøkene hans er litt underholdende selv om jeg ikke er helt i målgruppen. Tidligere har jeg lest disse av ham; Arvingene, Familieforbannelsen og De dødes byrå. Bøkene hans minner meg litt om bøkene til R.L. Stine. Disse Grøsserne. Goosebumps på originalspråket. En serie som fikk fart på leselysten min, og jeg har serien ennå. Disse bøkene er like lett og har omtrent den samme humoren og særheten som Grøsserne hadde, så man blir litt nostalgisk av å lese bøkene til Jones. 

Død eller iskrem? er en bok hvor vi blir kjent med forskjellige innbyggere i Larkin Mills, og mange rare ting skjer. De har til og med en iskrembar utenom det vanlige, og man får vite mørke hemmeligheter til noen av innbyggerne, som er veldig interessante å lese om. En av de bedre bøkene jeg har lest av Jones, og ser ikke bort i fra at jeg kommer til å lese flere a ham. Liker særheten i bøkene hans.

Ellers bød bøkene på en noe laber stemning i oktober, så det ble ingen store opplevelser, dessverre. Bak lukkede dører av B.A Paris er en bok som ble utgitt i 2016. Jeg ville ikke lese den da fordi jeg var lei av å se den overalt, så jeg bestemte meg for å vente. Hvis en bok får mye oppmerksomhet, og interessen fremdeles er der noen år etter utgivelsen, venter jeg heller med å lese de bøkene da. Det gjorde jeg med denne, og synes ikke det var noe spesielt med Bak lukkede dører. Den er voldelig, men når man har sett mange horrorfilmer oppgjennom årene, blir ikke det heller så særlig sjokkerende. Er om en ung dame som møter en unik mann. De finner fort tonen. MEN med årene er det noe som skurrer. Han sier trusler til henne og virker veldig eiesyk. Er det bare en fase, eller er det sånn han virkelig er? En trist og sårbar bok, men som sagt, så skjønner jeg ikke helt hvorfor denne fikk så mye oppmerksomhet, selv om den tar opp et viktig tema.

Ti kniver i hjertet - vår tids sagaer er en svært kort bok, men som jeg brukte lang tid på, for det var ikke alle bidragene som engasjerte noe særlig. Noen var noe tunge å komme seg gjennom. Syntes ikke det gjorde noe at det ble brukt både bokmål og nynorsk. Ti kniver i hjertet er en novellesamling av både kjente og ukjente forfattere. Forfattere jeg hadde hørt om på forhånd er Tom Egeland, Simon Stranger, Aina Bosse og Jon Fosse. Det var også en del ukjente forfattere for min del. Utgangspunktet i denne novellesamlingen er å bli inspirert av en karakter, scene eller en hendelse fra en kjent saga og lage en moderne historie ut av det, gjennom tema eller noe vi kjenner oss igjen i fra vår tid. Er en artig tanke i grunn, men syntes det ble noe tungt og langtekkelig gjennomført. Ikke alle novellene engasjerte like mye. Derfor det tok litt tid å komme seg gjennom denne. Har også alltid hatt et anstrengt forhold til noveller, for har alltid foretrukket "hele" bøker. Av noveller leser jeg det fra favorittsjanger og favorittforfattere som regel.

Vi skal ikke våkne hadde også et lovende utgangspunkt som agså inneholdt et brennaktuelt tema, om å ta vare på miljøet og om industrikonflikt, men her syntes jeg det ble lite utvikling i handlingen, og syntes mange av karakterene ble noe ensformige. Det ble litt platt etter hvert med tanke på at dette er en bok på over fire hundre sider.

I oktober leste jeg også Stella Polaris som ble en liten skuffelse. Bjerkli er mest kjent for boka Lille Linerle, som jeg likte et hakk bedre. Stella Polaris tar også opp et viktig tema, men et viktig tema er ikke alt. Den er om Stella som drar til barnehagen for å hente sin kjære Marius, men barnevernet har vært der og hentet ham før henne etter en liten bekymringsmelding. Stella bor sammen med sin barndomskjæreste Aleksander, som er kjent for å være aggressiv og drikke en del. Han er også noe voldelig av seg. Stella er en kjærlig mor, men kanskje ikke spesielt eksemplarisk selv. Hendelser oppstår og store forandringer skjer. Vil hun noen gang bevise at hun er en god nok mor, og vil hun få Marius tilbake? Godt utgangspunkt og aktuelt tema, men synes handlingen og spesielt slutten minner meg veldig på mange thrillerfilmer jeg har sett tidligere, og det gjør det dessverre lett å finne ut hva som egentlig foregår, dermed overrasker den ikke.

Det var da bøkene jeg leste i oktober, sånn kort oppsummert. Som sagt ble ikke mange bøker lest, for brukte lang tid også på de korte bøkene for leselysten var ikke spesielt stor, så det ble ikke den skrekkelige måneden jeg hadde helt håpet på, siden det var Halloweenmåneden. Men, men, det går ikke alltid som planlagt og det gjør ikke noe. Noe ble da lest.

Om ikke altfor lenge kommer det også månedens bokanbefaling for november. Har ligget litt etter de siste månedene med disse innleggene, men prøver å ta igjen. Så følg med.

Ryggperspektiv av bøkene:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar