8. juni 2019

Bøker jeg skal lese i juni


Quiet Power (Growing Up as an Introvert in a World That Can't Stop Talking) - Susan Cain 
I skyggen av stråleglansen - Jan - Erik James Knudsen
The People v. O.J. Simpson - Jeffrey Toobin
Iskald - Agnes Lovise Matre
The Tommyknockers - Stephen King
Husbytte - Rebecca Fleet

Juni er godt i gang, men jeg rekker å komme med et innlegg om hvilke bøker jeg skal lese denne måneden. Prøver å være litt tidlig ute med disse "skal lese hver måned" innleggene, men sjeldent at ting går som planlagt pga. kronisk utmattelsessykdom, og prøver også å bli bedre på prioritering.

Jeg har valgt mye variert for juni, og det skal bli spenende å se hva jeg greier å komme meg gjennom før neste månedsskifte.


Quiet Power: Introvert er det samme som å være beskjeden og det å holde seg for seg selv. Jeg er stille og beskjeden, spesielt hvis jeg er sammen med noen jeg ikke kjenner godt. Er oftest alene og styrer med hobbyene som er lesing, gaming, og fargelegging. Jeg har ikke noe i mot å være med andre, men har aldri noe å snakke om, så er da for det meste for meg selv og pusler med hobbyene mine. Jeg er ikke spesielt glad i selvhjelpsbøker og har i hvert fall ikke noen tro på dem. Men det hender seg jeg leser dem hvis det er et tema jeg vil vite mer om og som interesserer meg. Dette er et såpass spesielt tema at jeg ble nysgjerrig nok til å skaffe meg den.

(Bakpå):
YOUR QUIET NATURE 
IS A SUDDEN SUPERPOWER

People with the quietest voice have achieved incredible things in the world, because of their quiet nature, not in spite of it. If you feel that you are naturally thoughtfull and creative, then accept and treasure yourself - just as you are.

As you grow up in this loud, crazy world there are so many ways to harness your secret strengths and make your mark.

LET'S START A QUIET REVOLUTION!

'A brilliant handbook for quiet children
(and their parents) ... a celebration of the introvert.'

Guardian

'I wish  I had this book when I was thirteen.
It needs to be read by parents as well as teenagers

Tim Lott



I skyggen av stråleglansen: Jeg ble spurt om jeg ville lese denne boka av forfatteren, noe jeg sa ja til. Noen ganger får jeg bøker fra forfattere som spør og som oftest leser jeg dem, andre ganger ikke fordi pågang med bøker er stor. Jeg får mye bøker og kjøper mye bøker. Jeg prøver å lese alle jeg får. Det er ikke alltid jeg rekker å lese dem med en gang på grunn av dårlig prioritering og at andre bøker kommer i veien, så av og til kan det ta noen år før jeg leser dem. Det varierer veldig og jeg gjør så godt jeg kan. 😊

(Bakpå):

I Oslo flykter unge Amalie fra ukjente forfølgere, etter å ha returnert fra et besøk i Belfast. Spesialetterforskerne Eddie Samson og Bernhard Fiske fra Kripos kobles inn, og sporene fører dem til Tommy Brenne, en ung norsk mann som Amalie har prøvd å komme i kontakt med.
    Samtidig er Europol i gang med en mangeårig og omfattende etterforskning rettet mot pedofile nettverk - Operasjon Redning. Den britisk-irsk grenen av etterforskningen jakter på et internasjonalt VIP-nettverk med røtter helt tilbake til sekstitallet. Et nettverk som med stor sannsynlighet består av overgripere fra samfunnets øverste lag.
    Da Tommy Brenne reiser over til den irske øya, følger Samson og Fiske etter, for om mulig å forhindre at nok en tragedie skal utspille seg. Mye tyder imidlertid på at de ommer for sent. Det aktuelle VIP-nettverket er villige til å ta i bruk nesten et hvert middel for å beskytte seg.

Forfatteren har tidligere utgitt to krimbøker på Aschehoug.
En fiende å frykte (2008) og Memo fra en morder (2010).

OM EN FIENDE Å FRYKTE:

"Underholdende, spennende, ambisiøs thriller."
- Kristian Klausen, Drammens Tidende

OM MEMO FRA EN MORDER:

"Jan-Erik Knudsen er velkommen med mer lesestoff av samme kvalitet. Med slike takter kan han raskt plassere seg i toppsjiktet av norske krimforfattere."
- Terje Stemland, Aftenposten 



The People v. O.J. Simpson (The Run of His Life): Dette er en sak som både skremmer og fascinerer. O.J. Simpson er en mann som jeg har sett mange dokumentarer om, og i fjor leste jeg boka hans: If I Did It (Confessions of the Killer). Jeg følte meg litt kriminell som likte boka, men som sagt, saken hans fascinerer og den fascinerer mange. Så derfor vil jeg lese mer om ham.


(Bakpå):


'This book stands out as a gripping and colorful account of
the crime and trial that captured the world's attention.'
BOSTON SUNDAY GLOBE

The definitive account of the O.J. Simpson trial,The People v. O.J. Simpson is a prodigious feat reporting that could only have been written by the foremost legal journallist of our time.
Writing less than a year after the infamous verdict, Jeffrey Toobin explores the secret dealings and manoeuvring on both sides of the case, and how a combination of the prosecution's overconfidence, the defence's shrewdness, and the Los Angeles Police Department's incendiary history with the citys African-American community, gave a jury what it needed: reasonable doubt. 

Rich in character, as propulsive as a legal thriller, this enduring narrative continues to shock and fascinate with its candid depiction of the human drama that upended the world.The People v. O.J. Simpson tells the whole story, from the murders of Nicole Brown and Ronald Goldman to the ruthless gamesmanship behind the scenes of the trial of the century.

'A real page-turner ... strips away the months of circuslike televised proceedings and the sordid tell-all books and lays out a s imple, but devastating, synopsis of the case.'
ENTERTAINMENT WEEKLY



Iskald: Jeg har lest noen bøker av henne tidligere og ser det er mange som har lest Iskald allerede. Derfor jeg tenkte å vente littmed å lese den.

(Bakpå): 

KLOKKEN 05.00 LJOMER LYDEN FRA FLØYTA 
PÅ MF "UTNE" MELLOM FJELLENE I HARDANGER.


Norseman Xtreme er i gang, verdens tøffeste og desidert kaldeste triatlonkonkurranse. Den lokale lensmannen, Bengt Alvsaker, er en av de 250 nervøse utøverne som hopper i den mørke, iskalde fjorden. Men da han og de andre svømmerne har kavet seg i land i Eidfjord for å hive seg på syklene, ligger en skikkelse med startnummer 22 livløs igjen i vannet. 

Da opptellingen gjøres ved konkurransens slutt, viser det seg at en deltaker med samme startnummer likevel er kommet velberget i mål på Gaustatoppen. Hvem er da den druknede, og hvordan havnet han blant Xtreme-deltakerne? Det blir snart åpenbart at det ikke var en ulykke. 

Bengt Alvsaker og hans team står foran sin hittil mest kompliserte sak. Jakten på en drapsmann i det lille lokalsamfunnet skal virvle opp mye grums og avdekke gamle og betente hemmeligheter. De idylliske Hardanger-bygdene blir aldri de samme igjen. 

Dette er godt gjort, og vitner om at forfatteren mener alvor, ikke bare når det gjelder å smi en spennende fortelling ... Som første bok ut i en planlagt serie, er dette en meget solid grunn å bygge videre på. Det skal bli spennende å følge denne forfatteren videre.

INGVAR AMBJØRNSEN, DAGBLADET OM SKINNET BEDRAR



The Tommyknockers: Stephen King er og blir min forfatterhelt, men nå er det lenge siden jeg har lest noe av ham. Man kan jo ikke bare lese bøker av sine favoritter, men utvide horisonten litt også. Men nå er det på tide å lese noe av ham igjen.The Tommyknockers har jeg ikke lest før, men jeg har sett filmatiseringen og den er horribel. Jeg har sett mange Stephen King filmatiseringer, og mener ikke at alle er dårlige, men de fleste. Selv om jeg ikke likte filmen jeg så for mange år siden, velger jeg likevel å gi boka en sjanse.

(Bakpå): There is a reason why Stephen King is one of the bestselling
writers in the world, ever. Described in the Daily Express as 'a fabulous teller of stories', Stephen King writes books that draw you in and are impossible to put down.

Everything is familiar.
But everyrthing has changed.

Coming back to the little community is like walking into
a nightmare for Jim Gardener, poet, drunk, potential suicide.

It all looks the same, the house, the furniture, Jim's friend Bobbi,
her beagle [though ageing], even the woods out at the back.

But it was in the woods that Bobbi stumbled over the odd,
part-buried object and felt a peculiar ting as she brused
the soft earth away.

Everything is familiar. But everything is about to change.

'Stephen King is one of those natural storytellers...
getting hooked is easy' DAILY EXPRESS

'King's imagionation is vast' GUARDIAN 



Husbytte: Dette er en bok jeg så vidt har hørt om da den først kom ut, men den har ikke fått mye oppmerksomhet. Jeg liker thrillere, men synes sjangeren har vært litt slapp i det siste. Prøver heller ikke å ha forventninger, men håper denne har litt spenning i seg.

(Bakpå):

Caroline og Francis avtaler å byttelåne sin småbyleilighet mot et hus i utkanten av London. De trenger en ferie, en mulighet til å finne tilbake til hverandre etter en periode hvor ekteskapet nesten har gått i stykker. Caroline har vært utro og Francis har slitt med psykisk sykdom. Etter å ha installert seg i huset dukker det op en nabo. En merkelig, innpåsliten ung dame. Spenningen mellom Caroline og Francis har ikke avtatt og naboens oppførsel gjør det heller ikke bedre.
    Caroline oppdager små detaljer i huset som altfor tydelig peker på hennes fortid. Personen de har byttet med ser ut til å vite urovekkende mye om henne - og ser også ut til å kjenne hennes største hemmelighet ...

"En pageturner som vil holde leserne hekta mens den
overbevisende historien utfolder seg."
Booklist

"Fleet er en forfatter man bør merke seg."
Publishers Weekly

Dette er da bøkene jeg har valgt ut for juni som jeg har tenkt å komme meg gjennom, og jeg kommer også til å smette inn andre bøker underveis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar