7. juni 2019

Helgelektyre(294)


Syden - Marianne Kaurin
The Shadow Girl - Misty Mount
Svart vann - Joyce Carol Oates

Torsdagskvelden leste jeg ut denne:

Kiss the Girls - James Patterson

Med tanke på at jeg har sett filmen mange ganger, og siden jeg foretrekker å lese boka før jeg ser en filmatisering, var jeg redd det ville ødelegge spenningen, men det gjorde det ikke. Boka og filmatiseringen er veldig forskjellige. Mange bøker som blir filmatisert, blir gjerne annerledes enn boka, men her synes jeg det ble gjort vel store forandringer. Jeg liker både boka og filmen, men må innrømme jeg liker boka best fordi den er mye mørkere og drastisk. Den ga meg litt av den samme stemningen somSe7en filmen. Den berømte thrilleren med Morgan Freeman og Brad Pitt. Kiss the Girls ogSe7en er ikke lik i handling, men stemningen og undertonene. Så likte den dystre stemningen kjempegodt. Synes mange av dagens thrillere blir fort lystige og banale, så det var godt å lese en skikkelig mørk thriller til en forandring.

Samme kveld orket jeg ikke å begynne på en ny bok, og ved siden av å lese følger jeg også med påNorway Chess, som også tar tid, men det er spennende å følge med på. Så jeg begynner ikke på en ny bok før senere i dag, altså fredag, og neste bok blir da;Syden av Marianne Kaurin. Jeg foretrekker svært mørke og dystre bøker, men innimellom må man ha noe lettere og mer lystig lesestoff også. Så da blir det denne. Virker som en morsom og sær bok.

Jeg har også planer om å bli ferdig medThe Shadow Girl av Misty Mount. Den har jeg brukt lang tid på. Det er ikke noe galt i å bruke lang tid på å bli ferdig med en bok. Det skjer ofte, men en gang må man bli ferdig også. Jeg kommer ikke helt overens med boka fordi synes at språket er for barnslig. Selv med tanke på at den er for ungdom. Så det skal bli godt å bli ferdig med denne og begynne på en annen bok.

Boka Villette av Charlotte Brontë begynner også å nærme seg slutten. Selv om det går tregt med den, liker jeg den. Slet litt med den i de to hundre første sidene for strevde med å finne flyten i språket, men etter hvert så løsnet det seg, heldigvis. Så jeg går bedre overens med denne ennThe Shadow Girl.

Jeg blir muligens ferdig med bådeSyden ogThe Shadow Girl i løpet av helga. Det spørs litt når det gjelderNorway Chess, fordi det vil jeg gjerne følge med på, men prøver å lese i reklamepausene. Hvis jeg blir ferdig med de nevnte bøkene skal jeg begynne å leseSvart vann av Joyce Carol Oates og Quiet Power av Susan Cain. Quiet Power er jeg litt skeptisk på siden det er en "selvhjelpsbok" og jeg er ikke helt fan av den sjangeren. Jeg leser heller ikke slike bøker ofte og tror ikke at det vil gjøre en forandring. Men leser slike bøker av og til hvis temaet vekker interesse. Jeg er selv introvert. En stille og sjenert person som pusler med mitt. Sitter ofte alene og leser, fargelegger, spiller spill og slike ting. Så tror kanskje boka vil være småinteressant.

Jeg har også fargelagt en god del i denne uka selv om det erNorway Chess, fordi sjakkpartiene starter ikke før sent på dagen. Man rekker å lese og fargelegge en del innen da.

I det siste har jeg fargelagt dette:



Litt mer av detaljene:

Motivet er fra denne boka:

Animorphia - Kerby Rosanes

Et motiv jeg snart er ferdig med:


Motivet er fra denne boka:

Jewelry Box - Hanna Karlzon

Så denne helga kommer til å bli av det vanlige med lesing, spilling, fargelegging og sjakk. 😊

God helg.

Ukas låt: The Devil You Know - X Ambassadors



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar