5. april 2019

Helgelektyre(288)


Ikke slå av lyset - Bernard Minier
Ondskapens lenke - Elena Forbes
Drop Dead Gorgeous (Return to Fear Street, 3) - R.L. Stine

Forrige søndag leste jeg ut denne:

The Thief of Always - Clive Barker

Clive Barker er kjent for å være horrormaster, menThe Thief of Always er ikke akkurat skremmende, men mer vemodig og trist. Clive Barker er kjent for å ha regissert og skrevet filmen Hellraiser, såThe Thief of Always ble litt av en kontrast. Den er også beregnet for yngre lesere. Jeg ble dessverre ikke begeistret for den, fordi den ble mer eller mindre som forventet, og syntes Harvery var veldig veslevoksen i måten han var på og snakket på. Selv om jeg ikke ble begeistret over min første bok av Clive Barker, har jeg likevel lyst til å lese mer av ham. Jeg likte illustrasjonene mye bedre enn selve historien, og det er Clive Barker selv som har illustrert boka.

Natt til onsdag leste jeg ut denne:

Drapet på kommandanten - Haruki Murakami

Drapet på kommandanten likte jeg veldig godt. Skjønner ikke hvorfor jeg har kviet meg så lenge til å lese noe av Haruki Murakami så lenge. Jeg er ikke redd for å prøve noe nytt, men har hørt at bøkene hans er veldig surrealistiske og spesielle. Jeg liker surrrealistiske horrorfilmer, men trodde kanskje at å lese surrealistiske bøker ville bli "uforståelig", men det er det ikke. Boka blir veldig surrealisitisk etter at det har gått tre hundre sider, men Murakami har en levende og forståelig måte å forklare ting på, også når det gjelder det surrealistiske, så det gikk helt fint. Dette er en fin roman å få med seg som inneholder overnaturlige elementer, så den er litt grøssende også. Dette er bok en av to så vidt jeg vet, og personlig synes jeg at det er tåpelig å dele ting i to. Greit med oppfølgere, men å dele opp filmer og bøker i to er litt rart, synes jeg. Men skal selvfølgelig få med meg bok to også, når den kommer.

På onsdag leste jeg ut også denne:


Norges ninjakommandør (Den sanne historien om Arne Treholt) - Aleksander Kirkwood Brown & John S. Jamtli

De fleste kjenner nok til Arne Treholt saken som har vært mye å lese om på nettaviser og som ofte var på nyhetssendingene i en periode. Selv var jeg aldri spesielt interessert i saken, men det var ikke til å unngå og ikke få den med seg. I denne utgaven blir han stemplet som en "ninja" istedet for spion, noe som ikke er helt troverdig, men en artig tanke. En helt grei lesing, men likte illustrasjonene bedre enn selve actionhistoriene her også. Dette er en tegneseriebok som er fort lest.

Nå leser jeg to krimbøker. Jeg leser Ikke slå av lyset av Bernard Minier og Ondskapens lenke av Elena Forbes, så i denne helga blir det både fransk og britisk krim. Jeg har litt anstrengt forhold til britisk krim for å være helt ærlig. Enten så er de vanvittig spennende eller veldig knusktørre. Det er ingen mellomting, har jeg merket. Franks krim har jeg ikke lest så mye av. Fransk krim jeg kan huske på å ha lest nå i farta er; Alex av Pierre Lemaitre.

Bøkene til Bernard Minier har jeg hørt mye blandet om. Jeg har en bok stående av ham fra før som jeg ikke har lest ennå, og den heter Hvis helvete er av is. Jeg skal lese den også, selv om jeg liker Ikke slå av lyset eller ikke. Ikke slå av lyset begynte jeg å lese i går og har ikke kommet så langt ennå, så vet ikke helt hva jeg mener om den ennå. Det er for tidlig å si ...Ikke slå av lyset handler om en kvinne som får et selvmordsbrev på selveste julaften. Hvorfor? Virker som et spesielt konsept.

Elenas Forbes Ondskapens lenke er en bok jeg kjøpte på en dagligvarebutikk. Jeg prøver å gå forbi den hylla uten å  kjøpe noe, men mislykkes stadig, så ofte kommer det med bøker hjem derfra også ... Ondskapens lenke handler om en mann, Joe Logan som er en ensom og mystisk mann som nettopp har gitt ut en bok som fort blir til en bestselger. Mens han jobber med et annet manuskript, blir han funnet brutalt drept i en krypt. Er det et tilfeldig drap eller er det noen som bærer på nag? Så langt virker det som en typisk krim, men grei underholdning så langt. Kanskje feil å si at det er "grei" underholdning om et sånt type konsept, men krim er krim. Da må man tåle litt. Jeg liker bøker som er ekstra mørke og dystre.

Hvis det blir tid til overs, hvis jeg leser ut en av disse bøkene; blir neste bok ut: Drop Dead Gorgeous som er bok nummer tre i ungdomsserien R.L. Stine. Dette er en frittstående serie der nye karakterer dukker opp og nye hendelser skjer i hver bok. Bøkene har mye humor, gjerne svart humor og består av lett spenning. R.L.Stine er en forfatter jeg var svært glad i som ung og fremdeles er det. Blir alltid nostalgisk av å lese bøker av ham. Drop Dead Gorgeous er om Morgan Marks som er helt ny på skolen. Det oppstår masse snakking om henne. Blir hun ny og populær, eller har hun for mange skjelletter i skapet? Jeg digger slike bøker. Det bringer meg rett tilbake til barndommen da jeg var helt besatt på å lese mørke bøker allerede da. Leste masse av Stephen King, Dean Koontz og R.L. Stine da jeg var ung, og det er noe jeg fremdeles gjør jevnlig. Noe vokser man aldri fra.

I denne uka begynte også en ny samlesing og denne gang leser vi Villette av Charlotte Brontë. Jeg leser den sammen med en annen bokblogger som jeg har lest mange bøker med tidligere, og denne gang skal vi lese sammen med en bokblogger til, så det blir spennende.

Flere bøker enn Ikke slå av lyset, Ondskapens lenke, Drop Dead Gorgeous og Villette, tror jeg ikke det blir i helga, siden jeg gjerne vil få med meg innholdet jeg leser. Jeg vil ikke lese bare for å lese, men nyte og tygge på ordene også.

I det siste har jeg fargelagt en god del også, men ikke like mye som sist gang. Motivet jeg fargelegger er dette:


Jeg prøvde å ta så nære bilde som mulig av detaljene, men det er litt vanskelig når hele motivet er fylt utover en dobbelside. Det er utfordrende ...

Motivet er fra:

Animorphia - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Monster (Under My Bed) - Call Me Karizma



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar