4. april 2019

Bøker jeg skal lese i april


Drop Dead Gorgeous (Return to Fear Street, 3) - R.L. Stine
Maretorn - Tone Almhjell
Will Haunt You - Brian Kirk
Rør ikke de som sover - N.K. Lillebo
Mr. Murder - Dean Koontz
Codex - Tom Egeland

April startet for noen dager siden, og det er på tide å planlegge hva man skal lese resten av måneden. Påske er her også snart, og skal selvfølgelig også lese litt krim, selv om det ikke er med i denne leseplanen. Det kommer jeg til å velge litt spontant. Kommer selvfølgelig til å lese De dødes tjern av André Bjerke, som har vært en fast tradisjon for min del siden ungdomsskolen. Aner ikke hvorfor, men det har bare blitt sånn ...
  


Drop Dead Gorgeus: Herlig tittel selv om den er litt oppbrukt. Ved siden av Stephen King og Dean Koontz, er det en annen forfatter jeg har lest mye av oppgjennom årene, og det er R.L. Stine. Kjent for å være en populær barne og ungdomsforfatter. Han var mestselgende barneforfatter før Harry Potter dama, J.K. Rowling kom på banen. Av R.L. Stine og J.K. Rowling foretrekker jeg R.L. Stine, for jeg ble aldri noen Harry Potter fan, dessverre. R.L. Stine er kjent for seriene Grøsserne(Goosebumps), og Fear Street. Return to Fear Street er reboot av Fear Street bøkene. Goosebumps var mer for barn og Fear Street litt for de eldre kidsa. Selv var og er stor Goosebumps fan, både av bokserien og Tv-serien, så blir alltid nostalgisk av å lese noe av R.L. Stine. Return to Fear Street er en frittstående serie for å understreke det.

(Bakpå): 

MORGAN MARKS IS
THE NEW GIRL - AND NOBODY CAN
STOP TALKING ABOUT HER.

She's popular, smart, and beautiful. Everyone wants to be her friend.
    But her past is veiled in mystery, and no one
knows exactly where she came from.
    Now the annual Linden High alumni festival is
just around the corner. And Morgan's dark secrets
are about to be DUG UP for all the world to see.



Maretorn: Her er det omslaget som spiller mye inn. Jeg vet godt man ikke skal velge etter bokomslag, men dette var såpass nydelig at jeg må lese den og ha den i samlingen. Det skal ikke være lett å være en bokelsker. Noen ganger trenger man også noen lette bøker å komme seg gjennom.

(Bakpå): 

MARETORN

Mystiske ting skjer på Sommerhjell. Marerittene som har plaget Niklas siden moren døde blir stadig verre, og i skogen lurer et grønnøyd beist som dreper både krøtter og ville dyr. Men hvorfor er monsteret ute etter Niklas? Hvordan har det seg at gaupa som lusket rundt gården sist vinter nå plutselig kan snakke? Og hvilken hemmelighet ligger bak morens siste ord: Jeg er en Maretorn"?



Will Haunt You: Foreløpig en ny og ukjent bok. Synes det er godt og befriende å lese bøker som ikke alle andre leser. Ville lese denne fordi konseptet virket veldig spesielt og annerledes.

(Bakpå): 

'A tightly woven tale from an author who
has a heart, and that makes me excited to
see what else Kirk has in store for us.'
Ginger Nuts of Horror, on We Are Monsters

This is the story of Jesse Wheeler. He just
disappeared a couple of years ago. Rumor
has it he had just finished reading a book like
the one you're holdning now. He's not the only
one, either. Supposedly there's a whole bunch
of people who've disappeared. But that's
probably just a folktale, wouldn't you sau?
  


Rør ikke de som sover: Selv om jeg nærmer meg førti om noen år, liker jeg av og til å lese bøker fra forskjellige målgrupper ennå, for å se hva unge lesehester liker å lese. Det skader jo ikke å holde seg litt oppdatert heller. Virker som en mørk bok dette på mange måter, og derfor jeg ville lese den.

(Bakpå): Emmi våkner opp og skjønner at hun er død.

Hun oppdager at hun kan gå ut av kisten sin,
og finner en verden under jorda der de døde
lever videre.

Men Emmi må finne ut hvordan hun døde og
hvorfor. Ellers kan hun ikke finne fred.

Rør ikke de som sover er en sterk, medrivende
og original roman for unge voksne.




Mr. Murder: Nå er det lenge siden jeg har lest noe av Koontz, og det er jammen på tide. Leste my av ham for en tid tilbake, og ønsker nå å ta igjen noen av bøkene.

(Bakpå): For author Marttin Stillwater, life couldn't be more perfect. He and Paige are happy together, and their two daughters, Emily and Charlotte, are intelligent and healthy. At last, Martin's novels are achieving long-hoped-for levels of success. So why does he feel such dread, ecperience sudden blackouts?

The killer doesn't know his own name, only the name he uses. He has no family, no friends, no home. He cannot recall who gives him his assignments, and he doesn't know why his targets must die. Sometimes, in despair, he is overwhelmed by his loneliness and tortured by the meaningless of his life. Now, however, he senses that in a town he can't yet envision, a life awaits him, a place to call home, with family and friends.

Charlotte knows something is wrong: the man moes and sounds like Daddy, but he doesn't smile as quickly or as often as usual. And when he does smile, he seems to be pretending. Daddy isn't daddy.

Praise for Dean Koontz

'Tumbling, hallucinogenic prose..."Serious" writers might do
well to examine his technique' New York Times

'Koontz redefines suspencse' The Times

'Scary. Koontz can really spook, and his dialogue and pacing
rival the best' New York Post

'Fast and furious...like a hospital trolley on a toboggan run'
Mail on Sunday

Codex: Nå er det lenge siden jeg har lest noe av Tom Egeland. Men har lest en del av hans nye og eldre bøker. Dette er en bok som kom ut i fjorhøst og har ventet en stund med å lese den. 

(Bakpå):

EN TORNEKRONE. EN KODEKS.
ET MYSTERIUM.

I en paves grav i Roma finner arkeologer Jesu tornekrone og en to tusen år gammel tekstsamling - en kodeks - som kaster dramatisk lys over kristendommens tilblivelse.

EN RELIKVIE.
ET MANUSKRIPT. EN GÅTE.

Når to av arkeologene blir funnet drept, og tornekronen og kodeksen forsvinner, må arkeolog Bjørn Beltø oppspore relikvien og det gåtefulle manuskriptet - og avsløre hvem som sto bak dødsfallene.

Codex er en teologisk thriller fra forfatteren av de populære bestselgerne Sirkelens ende, Paktens voktere, Lucifers evangelium, Nostradamus testamente, Den. 13. disippel, Djevelmasken og Lasaruseffekten.


"TOM EGELAND KAN DETTE, 
KANSKJE ER HAN TIL OG MED BEST I SJANGERKLASSEN."
Leif Ekle, NRK


Dette er da bøkene jeg skal konsentrere meg om i april. Jeg skal også lese andre bøker som jeg skal smette inn etter hvert. Liker å ha noe planlagt og uplanlagt.

2 kommentarer:

  1. Mye mørke i disse bøkene. Håper en av dem er skummel nok også :)
    Jeg liker at du har en lesetradisjon hver påske med De dødes tjern.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Det ble litt tilfeldig ser jeg, men det er jo mørke bøker jeg liker også da, så det gjør ikke noe. =) Takk, anbefaler også radioteaterets versjon. Jeg liker ikke lydbøker, men hører gjerne på Radioteatret og de har laged en svært underholdende versjon av De dødes tjern. Så prøver å få med meg både boka og radioteaterets versjon hver påske. Boka er i hvert fall et must. =)

      Slett