13. mai 2016

Helgelektyre(141) Og fredag den 13.


Arkitektens læregutt - Elif Shafak
Paradisbakken - Marit Reiersgård
Into Thin Air (A Personal Account of the Everest Disaster) - Jon Krakauer

Litt sent ute med helgelektyreinnlegget. Var høyst usikker på om det var nødvendig å lage helgelektyreinnlegg denne gang for jeg leser akkurat de samme bøkene som sist helg. Jeg har ikke akkurat mange rutiner å forholde meg til, så jeg får bare holde på de få rutinene jeg har og lage et helgelektyreinnlegg likevel.

Det er ikke ofte det skjer at jeg leser samme bøkene som helga før, men av og til går ikke lesingen alltid like fort. Jeg har havnet i en real reading slump de sier så fint på engelsk (dårlig leselyst). Det har ikke noe med bøkene å gjøre, men slikt skjer. I fjor havnet jeg i reading slumps fire - fem ganger så håper det ikke skjer så ofte i år. Så beklager for et kjedelig helgelektyreinnlegg denne gang.


(Bildet hentet fra google).

Ellers er det fredag den 13. i dag. Jeg har fredag den 13. stort sett hver dag så jeg merker ingen forskjell. Og siden det faktisk er fredag den 13. på kalenderen, skal jeg selvfølgelig se filmen med samme navn, og da originalen fra 1980.  Jeg er ikke helt fan av remakes fordi de får ikke frem den samme atmosfæren som originalene. Det er jo en tradisjon å se denne filmen hver gang det er fredag den 13:)

Målet mitt for helga er å bli ferdig med Arkitektens læregutt og Paradisbakken og begynne på Into Thin Air, fordi den er jeg veldig spent på. Jeg liker historier fra virkeligheten.

Har dere lest noen av disse bøkene og hva leser dere i helga?

Ukas låt: Who Will Save You Now? av Les Friction



4 kommentarer:

  1. "Kos" deg med grøss i kveld, Ina. Jeg håper du kommer deg ut av reading slumpen etter hvert. Det er jo bare naturlig, men en irriterende følelse, det syns i hvert fall jeg. Jeg blir så frustrert av det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Mari. Det ble Friday the 13th i går kveld som planlagt. En klassiker. Ikke den beste grøsserfilmen, men det har sin sjarm:)

      Skjønner hva du mener. Reading slumps er frustrerende. Man vil lese, men istedet blir man sittende å se på bøkene eller finne på noe annet. Får dårlig samvittighet fordi man vil jo få bøkene lest, men klarer det ikke der og da. Rart det der:/

      Slett
  2. Jeg gikk helt glipp av at det var den 13. i går :-) Men jeg har da også huset fullt med to sønner, en svigerdatter, ett barnebarn og to hunder :-) Det blir ikke snakk om noe lesing heller når en har så mange rundt seg, men om kvelden danderer jeg et dynetrekk over leselampen ved sengen. Slik at jeg kan lese selv om barnebarnet ligger på en madrass ved sengen min :-) Jeg klager ikke, bare så jeg har sagt det!

    Jeg likte Paradisbakken. Mest fordi jeg liker så godt politimannen. Han er så håpløst forelsket og virker som en riktig myk mann. Jeg liker myke menn ser du :-) Arkitektens læregutt står på leselisten min så den må jeg snart få begynt på, men jeg har noen bibliotekbøker som går ut snart og jeg skulle gjerne ha lest dem og. Jeg begynner på en ny krim i dag som heter DU. Jeg er akkurat ferdig med Irene av Pierre Lemaitre. Leste du Alex av ham? Begge to er briljante synes jeg :-) Og så leser jeg Nuuk av Espen Haavardsholm. Han skriver veldig bra og jeg har tenkt å lese flere av bøkene hans. Så var det Der gud gråter fra Afghanistan og en fantasyroman som begge må leveres på biblioteket snart. Det er ikke noe mangel på bøker. Men det kjenner du vel til :-)

    Ha en riktig god helg, Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helgen din burde ha blitt kalt Full House:) Akkurat som den sitcomen:) Men koselig at du får besøk da og at dere feirer denne langhelgen sammen.

      Hvis det er Du av Caroline Kepnes du leser nå så håper jeg du liker den bedre enn meg. Syntes ikke en var spesielt thrilleraktig. Jeg leste Alex av Lemaitre i fjor og ble dessverre ikke så imponert. Jeg syntes den var forutsigbar og har lest en del lignenende bøker og sett en del lignende filmer før så den hverken sjokkerte eller overrasket meg. Syntes ikke den var så original som mange ville ha det til:/ Tror Irene ble utgitt før Alex så hvorfor norske forlag valgte å gi ut motsatt rekkefølge er for meg en gåte:)

      Hehe, kjenner den problemstillingen veldig godt. Man mangler ikke på bøker og det er ofte vanskelig å velge hvilke bøker man skal velge først. Et luksusproblem det der:) Men skal ikke klage:)

      God helg du også, Astrid Terese og riktig fin feiring:)

      Slett