5. juni 2015

Helgelektyre(95)

Det er egentlig ikke noe vits i å lage helgelektyreinnlegg denne gang siden jeg leser i de samme bøkene fra forrige helg ... Har lest litt hver dag, men noen dager leser jeg mye og andre lite:

Piken på toget - Paula Hawkins
Aarons maskin - Sverre Knudsen
I fjor var en lang natt - Joakim Kjørsvik
Stormesteren - David Klass

Piken på toget har jeg lest i en uke nå. Så den fenger ikke meg som mange andre lesere. Tror jeg er allergisk mot bestselgere ... I utgangspunktet likte jeg heller ikke Gone girl (Flink pike) av Gillian Flynn som Piken på toget er inspirert av. Syns ikke denne formelen er så original og så fengslende som mange andre synes. Beklager det. Men skal lese den ferdig (avbryter aldri bøker) og har bestemt meg for å bli ferdig med den i helga.

Og jeg har bestemt meg for å bli ferdig med Aarons maskin av Sverre Knudsen i helga og rekke å begynne på både I fjor var en lang natt av Joakim Kjørsvik og Stormesteren av David Klass. Kommer selvfølgelig ikke til å bli ferdig med alle fire bøkene i helga, men målet mitt er å bli ferdig med to av dem og begynne på to av dem før helga er omme.

Må jo lese Stormesteren nå siden det snart er Norway Chess (15. - 26. juni). Jeg er ikke flink i sjakk og spiller ikke mye sjakk selv om jeg har et brett stående frem som pynt. Men hver gang det er sjakkturnering på tv følger jeg med i flere timer, fra begynnelse til slutt. Som sagt, jeg er ikke flink i sjakk, men jeg forstår i hvert fall grunnreglene. Hva alle brikkene har lov til og ikke og skjønner opplegget. Syns sjakk er interessant å følge med på. Så håper at Norway Chess blir sendt på tv. (Men må si jeg foretrekker Magnus Carlsen som spiller enn kommentator).


God helg.

4 kommentarer:

  1. Jeg har ikke hørt om en eneste av bøkene du leser. Jeg tror du må være den bokbloggeren som leser flest nye, moderne bøker. Håper du får lest noen sider i helgen og kost deg med det.

    Nå leser jeg Den afrikanske farm av Karen Blixen. Absolutt ikke ny. Det tar litt tid det også men leser litt hver dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sant nok at jeg leser en del moderne bøker, men prøver også å lese litt eldre bøker og klassikere. Prøver å variere litt. Hadde vært kjedelig å lese bare moderne litteratur. Men samtidig liker jeg også å holde meg oppdatert:) Ja til både nytt og gammelt:)

      Skjønner at noen bøker tar lengre tid enn andre. Sånn er det med meg også. Noen bøker tar lengre tid å sette seg inn i og ikke alle bøker fenger. Det får ta den tiden det tar. Lesing skal jo ikke være stress med mindre det er pensum:) Kos deg med lesing i helga du også og ha en fin helg videre:)

      Slett
  2. Har hørt mye om "Piken på toget". Verken lest den eller "Flink Pike". Har helt ærlig styrt unna dem etter din mening om sistnevnte, og familien min så filmversjonen for litt siden og likte den ikke noe særlig heller :p

    Jeg ble i går ferdig med mine eksamener, og skal endelig begynne å lese igjen. Weehhu!
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg likte ikke "Flink pike" eller "Piken på toget". Syns de er temmelig oppskrytte begge to, så du går ikke glipp av noe. Syns ikke noen av de bøkene var så særlig originale elller oppslukende som mange hevder de er. Liker vel ikke oppskrytte bøker, haha ...

      Gratulerer med å være ferdig med eksamenstiden. Nå kan du endelig lese hva du vil og når du vil:) Skal bli godt å se deg blogge igjen for bloggen din har vært så stille i det siste, men skjønte det var eksamen som foregikk. Men er sikker på at du er lettet over at du er ferdig med dem og at du har gjort det godt:)

      Slett