27. juni 2011

Fossefall (31) Hett Blod av Jorunn Johansen - endelig er spenningen høyt oppe igjen







Det var som å bli satt tilbake i tid. Og da Amalie rettet seg opp og så inn i blikket hans, var det som om hun sank inn i det. 

Peter smilte, og de brune øynene lyste mot henne.

Amalie blunket. Hva holdt hun på med?

"Jeg må gå," sa hun brått. "Jeg burde ikke ha blitt med deg, men jeg var så trist til sinns at ..."

Peter la en finger over leppene hennes, og hun tidde.

Forbudte følelser og skremmende episoder er bare noen av ingrediensene i  Hett Blod.

Mikkel er fremdeles på flukt. Han nekter å la seg fange for den ugjerningen han gjorde. Han vet at Amalie og Ola er på jakt etter ham og hungrer etter å få ham fanget slik at de kan være trygge, men han er for slu til å fakkes. Han har alltid en plan uansett hva det måtte være.

Og for første gang på lenge er Amalie på besøkt på Torpet hvor hennes en gang elskede Mitti vokste opp. Hun syns det er godt å se familien hans igjen, men også triste minner dukker opp som gjør henne sårbar, spesielt når hun møter Peter igjen, som er broren til Mitti og som er veldig lik ham…

Skal si det skjer mye i Fossefall for tiden, men ikke noe negativt ment med det. Etter en pause fra Fossefall grunnet pensumlesing og andre ting, var det deilig å komme i Fossefallmodus igjen. Derfor var det godt å vite etter å ha lest Våt Grav, kunne jeg begi meg på Hett Blod rett etterpå. Selv om jeg likte Våt Grav veldig godt, må jeg si at jeg likte Hett Blod mye bedre. Skal si spenningsnivået var høyt oppe i denne boka. Spesielt nysgjerrig er jeg på den nye myten/legenden det blir snakk om. Nemlig Mørkemannen. Både Amalie og flere i området har sett ham glimtvis både på og av hest. Det er en mann med langt, hvitt hår og bærer en lang, svarte kappe/frakk, og det sies at han varsler død. Syns det er en spennende figur, en slags mannen med ljåen og jeg håper jeg får vite mer om ham. Selv om forbannelsen om Svarteboka og Den kappekledde mannen fortsatt er kjempespennende er det også veldig interessant med andre overnaturlige karakterer og innspill.

Dessuten skjer det veldig mye på andre områder også. Ikke bare når det gjelder det overnaturlige.  For Amalies del skjer det veldig mye på kjærlighetsfronten, følelsesmessig, og hun håper og tror at det er bare forbannelsen som står bak. Og Sofia, lillesøsteren, befinner seg i en real knipe. Jeg er spent på hvordan det vil gå med henne videre og Amalie får triste nyheter når det gjelder hennes andre søster, Kari. Hvordan vil alt dette gå? Og med den slutten vi fikk i Hett Blod er det ikke noe annet å gjøre enn å vente i spenning på neste bok! Så håper jeg holder ut med den lille tålmodigheten jeg har. I mellomtiden får jeg kose meg med andre bøker og det får kanskje tiden til å gå litt fortere til neste bok. Så etter over 30 bøker er det fremdeles en fornøyelse å lese Fossefall, og det er kjekt å ha noe å glede seg til hver måned! Har blitt så glad i denne serien!




Bakpå

Knivstukket flykter Mikkel fra koia og segner om i skogen. Han våkner i en fremmed stue, og tror han drømmer da han ser den vakre, mørke kvinnen ved sengen hans.


Amalie blir bedt til Kauppi-torpet, der Muikk og sønnene har bosatt seg¸ og en dag Peter tar henne med på jakt¸ dukker gamle minner opp igjen.







Originaltittel: Hett Blod

Forfatter: Jorunn Johansen

Sjanger: romanserie, overtro, spenning, kjærlighet

Målgruppe: Ungdom/Voksen

Antall sider: 254

Forlag: Cappelen Damm


Utgitt: 2011

Min utgave: 2011


Lest: 24.06 - 27.06 (2011)


Plot: 5

Tittel: 4

Omslag: 4

Baksidetekst: 4

Persongalleri: 5


Skrivemåte: 5


Slutten: 5


Høydepunkt: Nye karakterer, myter og jeg får mer og mer sansen for Mikkel. Han er slu, men her viser han også andre sider av seg selv. Og en meget spennende slutt. Jeg gleder meg også til å bli bedre kjent med presten som nå plutselig får større fokus.


Lavpunkt: At det er en god stund til neste bok, men det er forhåpentligvis verdt ventetiden. Irriterer meg også litt over at hver gang disse kvinnene i serien oppdager en kjekk mann, så er han staut. Det virker nesten som om alle mennene som dukker opp er staute. Det blir litt gjentagende. Syns også at baksideteksten er litt for avslørende.

Terningkast: 5

Leseutfordring: 100 Books In a Year Reading Challenge

2 kommentarer:

  1. Takk for flott omtale av Fossefall :grin: ;-) Ser at du irriterer deg over at alle er så staute, men det er jo øyet som ser he he. Kan jo være at du og jeg ikke syntes han var noe å se på i det hele tatt :mrgreen:

    Gleder meg til du får lest de to neste. Fordi i dag er det jo en ny bok i butikkhyllene. Har lagt ut omtalen på Fossefallgruppa på Facebook også ;-)

    Han en fin dag, rufsa :mrgreen:

    Hilsen fra Jorunn

    SvarSlett
  2. rufsetufsa22:07

    Hei Jorunn!
    Så hyggelig å høre fra deg igjen. Lenge siden sist.
    Ja, det er nok øyet som ser vet du og smaken er jo som baken. Men tenk på hvor kjedelig verden hadde vært hvis alle hadde samme smak :) :) :) :) :)

    Og beklager at jeg ikke har lest så mye Fossefall i det siste, men sannheten er at jeg har slitt litt med leselysta i det siste når det gjelder alle bøker, men har lest en god del i dag. Etter jeg er ferdig med den fjerde (og den siste jeg har i samlinga) av Pretty Little Liars, skal jeg hive meg over Mørkemannen (bok 32). Den har ligget lenge på nattbordet. Kjøper alltid en Fossefallutgave en av de første dagene den er i butikken for å sikre meg en utgave ;)

    Så håper jeg får lest mer Fossefall fremover og andre bøker. I det siste har det gått trått. Har vært andre ting som har fristet mer, og jeg har også vært litt lat :)

    Men denne uka (har lest en god del i dag) tror jeg leselysta er på plass igjen. Elsker å lese, men av og til er det godt med en liten pause også ;)

    Og tusen takk for at du la ut omtalen på Facebook. Det setter jeg stor pris på :)

    Kos deg videre i dag du også, Jorunn. Og jeg gleder meg til å ta fatt på Fossefallbøkene igjen. Må jo vite hvordan det går med Amalie & Co vet du ;)

    SvarSlett