21. april 2011

Avdøde ønsket ikke blomster av Gerd Nyquist - jeg elsker gammeldags krim, men dette var ikke den helt store spenningen









 


Skolen begynte mandag den 18. august, og 5. engelsk gikk inn i sitt siste skoleår. Til sommeren skulle de være russ, ta eksamen og forsvinne fra skolen for godt. Barndommen og leken skulle for alltid være over. Og kanskje hadde de allerede en vag anelse, et vemodig forvarsel om at noe som hadde vært trygt og sikkert, og fylt av drøm og eventyr, for alltid ville være borte.

Jeg hadde gruet meg til å møte dem igjen.

De hadde lest aviser, de hadde diskutert, - og de hadde sikkert trukket slutninger. Læreren deres, som de syntes var en ganske skikkelig og kjekk fyr, hadde funnet en myrdet mann. Læreren deres var den siste som hadde vært sammen med den myrdede mannen. Politiet hadde intet spor å gå etter.

De tredve ansiktene så på meg med ny og uvant interesse.


Hvem kan man stole på når noen av dine nærmeste lyver for deg?

Skolelærer Martin Bakke, blir oppringt av hans beste venn, Sven. Sven vil at de to skal treffes for han trenger noen å snakke med. De to møtes på Brogstad golfbane etter mørkets frembrudd og Martin ser at det er noe som tynger bestekameraten. Etter praten, skiller de lag. Ved en tilfeldighet neste morgen, finner Martin kameraten død på golfbanen. Hvem står bak mordet og hvorfor? Martin er nødt til å finne det ut før han kan få en normal hverdag igjen.

Som sagt  så elsker jeg gammeldags krim. Syns det er en slags sjarm med gammeldags krim som jeg ikke kan forklare. Det er en sjanger jeg går aldri lei av selv om det er meget forutsigbart, men det er underholdende og greie bøker å slappe av med. Det er morsomt.

Jeg har lest en bok av Gerd Nyquist før så hun var ikke ukjent for meg. Oppgjennom tidene har jeg vært med i fryktelig mange bokklubber. Da jeg gikk på barneskolen var jeg nok medlem i altfor mange. Jeg var medlem i en Disney bokklubb, TL. Klubben (of course), Pennyklubben, en klubb jeg ikke husker navnet på og en som het Krim&Spenning. Jada … jeg interesserte meg for krimsjangeren veldig tidlig allerede da jeg på midten av barneskolen og leste bedre på egenhånd, leste jeg veldig mye krim og jeg husker at Gerd Nyquists Stille som i graven var en av dem. Den fikk jeg fra Krim&Spenning klubben. Jeg hadde allerede da lest en del Agatha Christie (husker Ti små negerbarn var den første). Så nå var det lenge siden jeg hadde lest noe av denne damen som døde i 1984, året etter at jeg ble født.

For å være ærlig kan jeg ikke huske så mye av innholdet til Stille som i graven siden det er så mange år siden så jeg kan ikke sammenligne. Men boka Avdøde ønsket ikke blomster har stått ulest i hyllene i et par år, og tenkte å blande årets påskekrim med både gammelt og nytt. Tenkte jeg skulle lese en god del i påska, men ikke alle dagene går jo ikke som planlagt så jeg har ikke fått lest så mange bøker som ønsket ennå, men jeg har jo hele påskehelga på meg å gjøre noe med det.

Siden jeg ikke vil røpe særlig mye om boka med tanke på at den er svært kort og forutsigbar, velger jeg å ikke si altfor mye om den i omtalen for ikke å ta vekk spenningen. Den er litt vanskelig å skrive om uten å røpe for mye. Det eneste jeg kan si er at Avdøde ønsket ikke blomster var en underholdende, småspennende og sær kriminalroman fra gamle dager. At den hadde en snerten slutt scorer hos meg. Men ellers syns jeg den var litt vel treg og forutsigbar. Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg nok til å lese mer av Nyquist i fremtiden.




Bakpå

En død hånd stikker opp av sanden mellom 17. og 18. hull på Bogstad golfbane. Hånden tilhører liket av lektor Martin Bakkes beste venn. Hvem kan ha skutt ham på kort hold og begravd ham i sanden? Den skyldige må finnes blant en svært liten krets rundt avdøde, en krets Martin Bakke selv tilhører.

”Boka er så usedvanlig velskrevet!

WILLY DAHL, DØDENS FORTELLERE

Gerd Nyquist (1913 – 1984) inntok en ledende posisjon blant norske kriminalforfattere med Avøde ønsket ikke blomster (1960), og hun ble Norges første krimdronning. Bokens popularitet har vært uslitelig og bestyrker dens plass blant høydepunktene i norsk kriminallitteratur gjennom tidene.




Originaltittel: Avdøde ønsket ikke blomster

Forfatter: Gerd Nyquist

Sjanger: krim, spenning

Målgruppe: Voksen

Antall sider: 208


Utgitt: 1960

Min utgave: 2008  (Pocket)


Lest: 18.04 - 20.04 (2011)


Plot: 4

Tittel: 5

Omslag: 4

Baksidetekst: 5

Persongalleri: 4


Skrivemåte: 5


Slutten: 4


Høydepunkt: Gammeldags krim og bok av Norges første krimdronning. Lekende underholdning og festlig med gammeldagse uttrykk. Spennende partier er det også. Og det er jo umulig å ikke bli glad i skolelærer Martin.


Lavpunkt: Går litt langsomt fremover av og til. Og det var veldig lett å tippe hvem som sto bak. Noe forutsigbart sådan, men en grei krimbok.

Terningkast: 4

Leseutfordring: 100 Books In a Year Reading Challenge , Mystery & Suspense Reading Challenge 2011 og Off The Shelf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar