15. september 2010

Min skjebne i dine hender av Nora Roberts - litt corny til tider, men underholdende og spennende.

Nå har jeg opplevd tre hendelser på gården. Den siste skjedde i natt. Jeg følte en slik sorg, en slik forferdelig sorg. Det sto et stearinlys og brant ved sengen. Et øyeblikk trodde jeg at det sto en skikkelse ved vinduet. Som bare sto der og stirret ut i natten. Jeg følte sorg, men sorgen strømmet liksom ut av skikkelsen også. En delt, men likevel atskilt smerte. Jeg trodde det var Shane og skulle til å reise meg og gå bort til ham. Men han lå ved siden av meg og sov. Han drømmer, slik jeg gjør, og han føler, slik jeg gjør, men han vil ikke snakke om det. De er en del av ham, de menneskene som bodde her, som på et vis er her fremdeles. Ikke bare gjennom blod, men også gjennom sinn. Jeg lurer på hvorfor det føles som om de er en del av meg også.

Originaltittel: The fall of Shane MacKade

Norsk tittel: Min skjebne i dine hender

Forfatter: Nora Roberts

Sjanger: Spenning, kjærlighet

Antall sider: 250

Utgitt: 2005 (Pocket) - første gang utgitt i 1996

Lesetid: 6 dager

Bakpå: Det beste av Nora Roberts i handelen igjen!

Shane MacKade som brudgom?

Shane elsket kvinner. Men han hadde ennå ikke funnet noen som hadde fått ham til å plystre bryllupsmarsjen. Ikke før Rebecca Knight dukket opp i byen for å undersøke de paranormale aktivitetene på MacKades gård, spøkelsene som ifølge legenden svirret rundt på familiens eiendom.

For Rebecca fantes det en forklaring på alt – til hun begynte å få svært irrasjonelle tanker om den sexy Shane MacKade. Hun hadde viet store deler av sitt liv til studier og forskning og visste ikke så mye om menn, men én ting visste hun med sikkerhet: Å elske Shane var farlig, og Rebecca pleide ikke å ta sjanser …

"En på alle måter underholdende forfatter."


USA Today


Oppsummering: Studentvenninnene Regan og Rebecca møtes for første gang på svært lenge, og mye har forandret seg. Regan er gift og har en nydelig familie på en gård, og Rebecca har prøvd å rive seg løs fra nerdestilen ved å style seg med en ny hårfrysyre og ny klesstil. Dessuten har hun for første gang tatt seg fri fra studier og tilbringe det året med å dyrke sin lidenskapelige hobby, nemlig å utforske paranormale hendelser. Hun får lov til å bo hos familien MacKade som består av fire brødre og deres koner og barn. Så det er snakk om en stor og familiekjær gård. Den eneste som ikke har familie av dem er Shane. En skikkelig flørter som skifter kvinnfolk oftere enn folk skifter sokker. Men når han møter søsterens venninne Rebecca, faller han pladask av en kvinne han normalt ikke ville ha vært interessert i. Også Rebecca føler noe for Shane og føler seg selvsikker i nærheten av ham, noe hun ikke er vant til.  Selv om det er farlig å bli forelsket i slike fyrer som Shane, er dette året hvor hun har bestemt seg for å ta sjanser og hun bestemmer seg for å ta ting som det kommer. Hun vil ikke lenger være den nerden hun en gang var.

Samtidig har hun en gylden sjanse til å dyrke sin nye hobby. Hun har med kamera og alt som behøves for å fange opp åndelige aktiviteter på gården til MacKade, og skrive en bok om det. Familiegården befinner seg nemlig på en historisk grunn. Det skal ha vært en skikkelig slagmark og en såret soldat skal ha blitt skutt og drept inne på kjøkkenet. Den soldaten har ikke noen grav og det blir sagt at familien MacKade ofte føler et nærvær både hjemme på gården og i skogen, nærvær av soldater. Den eneste som ikke liker å snakke om det og vil helst fortrenge hendelsene er Shane. Kommer Rebecca til å føle noe selv og fange opp noe av disse åndelige aktivitetene?

Ettertanke: Noen dager slutter jeg ganske så tidlig. (Jeg er student og har forelesninger på forskjellige tider hver dag. Kjekt!) . De dagene jeg slutter litt tidlig går ikke bussene så ofte. Da må jeg oftest vente en timestid. Endte med at jeg ruslet litt rundt i midtbyen i Trondheim  for å få tiden til å gå, og kom over en butikk jeg aldri hadde hørt om, men som visstnok skal ha vært der i mange år. Et antikvariat bak Vår Frue Kirke, nemlig Wangsmo Antikvariat. Jeg ble nysgjerrig og måtte selvfølgelig ta meg en tur inn. Da hadde de en kampanje hvor de solgte pocketbøker de solgte for 10 – 20 kr (de solgte visst også både filmer og tegneserier). Det endte med at jeg kjøpte meg en liten bunke og Min skjebne i dine hender av Nora Roberts ble en av dem. Tenkte jeg skulle kjøpe meg bøker av forfattere jeg knapt hadde hørt om,  litt ukjente.  Utvide horisonten litt. Handlet mest litt for moros skyld. Dessuten trengte jeg lesestoff uansett.

Må innrømme at jeg ble positivt overrasket over hvor godt jeg likte Mine skjebne i dine hender av Nora Roberts. Har sett noen filmatiseringer av Roberts bøker før, og tenkt at noen av dem er litt pinlige, men også småspennende, men aldri lest noen av bøkene hennes. Så jeg tenkte å ta sjansen. Morsomt å lese noe av andre forfattere også, ikke bare de vanlige. Jeg angrer heller ikke.

Min skjebne i dine hender var alt i alt veldig spennende, hadde noen cornie moments og en slutt som jeg ikke var helt fornøyd med, men boka var langt i fra kjedelig. Spesielt Rebeccas undersøkelser om det paranormale var fengslende og det beste med boka.

Høydepunkt: Rebeccas undersøkelser angående de åndelige hendelsene og tilbakeblikkene om det som skjedde på gården for mange år siden.

Lavpunkt: Oversetteren kunne ha unngått en del unødvendige skrivefeil, og historien ble også litt for sukkersøt enkelte ganger

Terningkast: 5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar