2. oktober 2023

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Boy in the Box av Marc E. Fitch, The Cottage av Lisa Stone, Devolution av Max Brook og Silence for the Dead av Simone St. James, , er fra egen boksamling
 
 

 
Bøker som ble lest i forrige uke:

The Cottage - Lisa Stone
Alle mine barn, kom hjem - May Lis Ruus
Devolution - Max Brooks

Antall sider lest:

544 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Kjølvann - Sam Lloyd
Silence for the Dead - Simone St. James

Bøker som leses nå:

📖Hundedager - Geir Tangen
📖Hjemkomst - Kate Morton
📖Aftentid og morgengry - Ken Follett
📖Boy in the Box - Marc E. Fitch
📖Do You Believe in Terra - Two? - Temi Oh

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Hex - Sigbjørn Mostue
⃞   Nattens bok - Jørgen Brekke

Forrige uke hadde jeg som mål å lese ut Hundedager av Geir Tangen og Boy in the Box av Marc E. Fitch. Vel, jeg ble ikke ferdig med noen av dem. Leste litt videre i begge, men er ikke kommet halvveis i noen av dem. Har ikke noe med bøkene å gjøre. Er ikke den som leser hele dagen og liker å prioritere noen få andre hobbyer, som jeg også har.

Natt til torsdag ble jeg ferdig med The Cottage av Lisa Stone. Det er thriller/mysterie, og denne hørte jeg på lydbok. Den består av to forskjellige handlinger og jeg likte den ene handlingen litt bedre. Den andre handlingen hadde et tema som jeg ikke er så interessert i å lese om. Hvis boka hadde holdt seg til den handlingen jeg likte å følge med på, ville jeg ha likt boka mye bedre. Dessverre ble dette svært forutsigbart og som nevnt temaet i den andre handlingen ble for kjedelig og uinteressant. Denne likte jeg ikke i det hele tatt. Kom ikke innpå karakterene heller.

Torsdag leste jeg ut Alle mine barn, kom hjem av May Lis Ruus og det er psykologisk krim. Det er første del i en serie på fire bøker. Vet ikke om jeg er interesssert i å lese resten av serien, da jeg likte boka bare sånn halvveis. Handlingen var interessant, men syntes ikke at språket passet helt inn i krimsjangeren. Hun er mest kjent som romanserie forfatter. Likte heller ikke slutten helt som var noe smådum, og karakterene var ikke spesielt interessante. Helt grei lesing, men ikke mer enn det.

Devolution av Max Brooks leste jeg ut lørdagskvelden. Det er samme forfatter som skrev World War Z, som også ble filmatisert. Selv har jeg ikke lest boka eller sett filmen. Devolution fristet mest, og håper den blir filmatisert. Det er ikke alvorlig horror, men heller underholdende, og det trenger jeg en gang i blant. Spennende samfunn, karakterer og skapninger. Liker også at forfatteren brukte forskjellige media som dagbokformat og intervjuer.

Hundedager er bok nummer to i Gabriel Fjell serien av Geir Tangen. Saken i boka er mørk og selv om jeg ikke er kommmet langt, er jeg spent på fortsettelsen.

Hjemkomst av Kate Morton er på over seks hundre sider og har lest over halve. Det er en storing, men veldig lettlest. Liker å lese om begge tidslinjene 1959 og 2018, men liker å lese om den fra 1959 best. Om dette er Mortons beste så langt? Nei, ikke for min del, men jeg kjeder meg heller ikke.

Aftentid og morgengry
av Ken Follett har jeg ikke lest videre, og som nevnt i mandagsinnlegget forrige uke, så har jeg bestemt meg for ikke å lese videre i den før i november. Nå er det spooky season for fullt og da vil jeg helst konsentrere meg om horror og andre mørke bøker.

Boy in the Box av Marc E. Fitch kom jeg meg noen sider videre i, men ikke mange siden jeg konsentrerte meg om andre bøker, dessverre. Så har ikke fått helt tak på boka ennå. Men har lyst til å fortsette da baksideteksten virket interessant. Så må få prioritert denne mer i denne uka.

Det samme gjelder Do You Believe in Terra - Two? av Temi Oh. Den åpnet jeg ikke i det hele tatt, noe som er enda verre. Men jeg er dårlig på prioritering, og det må jeg bli denne uka. Jeg leser denne sammen med en annen bokblogger, og heldigvis har vi ikke hastverk.

Siden jeg ikke ble hovedbøkene i forrige uke, er de neste bøkene på leselista akkurat som forrige uke. Med hovedbøker mener jeg boka jeg har markert som stuelektyre og boka jeg har merket som nattlektyre. Hundedager av Geir Tangen og Hjemkomst av Kate Morton. Så dermed er det fremdeles Hex av Sigbjørn Mostue, og Nattens bok av Jørgen Brekke, de neste bøkene på leselista. Gamle kjenninger, begge to.

Mål for denne uka er å lese ferdig Hundedager av Geir Tangen og Hjemkomst av Kate Morton. Blir nok ikke ferdig med Boy in the Box av Marc E. Fitch i denne uka, for må ikke glemme at jeg leser tregere på engelsk, så da er det mest sannsynlig at jeg heller blir ferdig med Hjemkomst.

Høstfargene og høstværet har endelig kommet i gang, og Spooky Season er offisielt i gang siden det endelig er oktober.👿

2 kommentarer:

  1. Hundeanger er bra:)
    Hjemkomst har jeg på vent. Tykk bok, og da kvier jeg meg.
    Enig med deg ang Ruus`bok. Litt for serieromanaktig språk, men det er vel det hun kan.
    Ønsker deg en fin oktober:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hundedager er ikke så verst.
      Personlig foretrekker jeg store bøker. Synes det er vanskeligere å komme meg inn i handlingen i korte bøker, av en eller annen grunn. Men ingen grunn til å kvie seg. Hjemkomst er veldig lettlest.

      Ja, språket til Ruus var ikke helt min greie når det kommer til krim. Det ble litt for lett. Synes heller ikke at boka var fengende nok til å glede seg til neste bok. :/

      Takk, og det samme til deg. Oktober er jo den beste måneden. =)

      Slett