14. april 2022

Helgelektyre(434)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Book of Accidents av Chuck Wendig, Coulourmorphia og En verden av verdener av Kerby Rosanes, og Skumringstimen av Maria Trolle, er fra egen boksamlin


 
 
Paradis - Frøydis Lilledalen

Den siste dagen - John Grisham

The Book of Accidents - Chuck Wendig

 

En noe tidlig helgelektyreinnlegg denne gang siden det er påske. 

Jeg har heller ikke blitt ferdig med noen bøker så langt i uke 15. Men jeg er godt i gang med de jeg leser. Trodde jeg ville bli ferdig med Paradis av Frøydis Lilledalen, men det ble jeg ikke og gir meg frist til i morgen. Grunnen er at jeg ikke vil lese den i påska. Da vil jeg heller lese Kveleren av Kim Faber og Janni Pedersen, for det frister mer. 

Paradis er ikke dårlig, men det er bare ikke min type krim. Dermed går det noe trått. Tror jeg ville ha likt boka hvis handlingen var formulert litt annerledes. Det blir for mye familiedrama, barnestell og tilbakeblikk når det gjelder psykolog Petra Hassel og hennes mann. Det er også for åpenbart og litt for mye dyreplageri.

Den er om to eldre menn som er funnet døde på brutalt vis, og ikke nok med det, de er smurt inn med hundebæsj. I mellomtiden følger vi med noen som setter Petra på prøve, og som søker hevn. Gjelder det henne eller noen andre? Prøver denne personen å villede? Hun samarbeider med politiet fordi førstebetjent Jonas Bø ville ha henne med henne på lag som profilerr, som kan beskrive denne gjerningspersonen.

Har sett boka få en del skryt, men jeg er ikke helt begeistret for handlingen eller innholdet.

Jeg leser også videre i Den siste dagen av John Grisham som jeg liker bedre, og som er min første bok av ham. Har sett noen filmer som er basert på bøkene hans, så det var på tide å lese noen av bøkene. Fryktet at de kanskje var en smule tørre, men det er ikke denne. Den er om krigsveteran og høyt respektert bonde som sjokkerer samfunnet i etterkrigstiden, med  gjøre noe ingen trodde han ville gjøre. Han blir fengslet og barna hans må leve uten foreldre fordi moren deres er lagt inn på psykiatrisk avdeling. De får ikke en gang vite hvorfor, for Pete Banning har bestemt det. Da Pete Banning blir arrestert og fengslet, nekter han å si hvorfor han hadde tatt et valg som ryster alle som kjenner til ham, noe som er mange. Vil han avsløre hvorfor han gjorde det han gjorde, eller vil han ta det med i graven?

Spennende tema så langt og fascinerende å bli kjent med både ham og familien hans. De som ikke liker langsomme thrillere, vil nok ikke like denne, men jeg liker at den tar seg tid.

I begynnelsen av uka startet en ny samlesing med en annen bokblogger som jeg har samlest mye med oppgjennom årene. Denne gang leser vi The Book of Accidents av Chuck Wendig som er en horror som ble utgitt i fjor.Vi bytter på å bestemme hvilken bok som skal leses. Jeg vil lese videre i boka og bli bedre kjent med den før jeg sier mer om innhold og mening. Det er en stor bok på over fem hundre sider. Begynnelsen var brutal og består av mange introduksjoner av karakterene. Liker bøker med stor persongalleri, og er spent på fortsettelsen.

Når jeg blir ferdig med Paradis, er det på tide med Kveleren av Kim Faber og Janni Pedersen. Selv om jeg ble skuffet over Satans sommer, likte jeg etterforsker Martin Juncker, og ville bli bedre kjent med ham. Så håper at Kveleren er en bedre sak enn det Satans sommer var.

I fast tradisjon skal jeg selvfølgelig lese De dødes tjern av André Bjerke som jeg har lest hver påske siden ungdomsskoletiden. Den skal jeg begynne på i kveld. Den blir ikke oppført på denne siden eller på Goodreads, for siden jeg leser den hvert år, vil jeg ikke den skal havne i 100 bøker i løpet av 2022 utfordringen. Fordi den telles ikke siden jeg leser den om igjen, mens de andre bøkene leser jeg en gang. Men den skal leses. Det er ikke min favorittbok. Det er Pet Sematary av Stephen King, men må lese De dødes tjern hver påske, for den har en del elementer som passer som påskekrim.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:



Skumringstimen - Maria Trolle


Motivet er fra denne boka:

 
Colourmporphia - Kerby Rosanes
 



Motivet er fra denne boka:

 
En verden av verdener - Kerby Rosanes

God påske. 🐔

Ukas låt: Animal I Have Become - Three Days Grace

7 kommentarer:

  1. Inspirert av deg har jeg startet på De dødes tjern i dag.
    Som vanlig: fine fargelegginger. Håper påsken er grei

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt at jeg inspirerer noen. =)

      Synes også at Døde menn går i land av ham er god. Gjerne sjekk ut hørespillene av begge to. De er gode og festlige!

      Takk, og det samme til deg. Påska er dørgende kjedelig og litt for mye sol for meg. Blæ. =)

      Slett
  2. Synes så aboslutt du skal ta med De dødes tjern i årets bokstatistikk selv om du har lest den før! Men det er no min mening og dette må du bestemme selv! hehe. Ikke sjeldent jeg både leser og hører samme bok etter hverandre, men helst i motsatt rekkefølge. Jeg har også funnet på å lese samme bok to ganger, da stortsett en gang på engelsk, og en gang på norsk. Jeg har til og med både hørt, lest på engelsk, også på norsk SAMME BOK. Men å lese samme bok hvert år? Slikt imponerer og jeg synes det er kult.
    Digger fargeleggingen din her.

    SvarSlett
  3. Synes det blir litt juks å ha med den samme boka i bokstatistikken hvert år, men takk for støtte. Vet ikke hvorfor jeg leser De dødes tjern hver påske, men det er nok visse elementer i boka som minner om påske og liker blandingen av krim og grøss. Det morsomme er at jeg hele tiden oppdager noe nytt med historien selv om jeg leser den år etter år.

    Morsomt at du av og til har lest den samme boka på norsk og engelsk. Hva syntes du var bedre? Og beklager min sene svar. Så ikke kommentaren før nå, og takk for fin kommentar. God helg. =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du svarer ikke sent, jeg kommenterte for bare noen timer siden. Stort sett bedre på engelsk ja . . . Har hatt den opplevelsen med både Dickens og Neil Gaiman. Etgar Keret gjør seg bra på begge. Men - liker godt å lese på norsk egentlig. Går raskere...

      Slett
    2. Takk for tilbakemelding. Det er morsomt å høre om det var noen forskjell på de samme bøkene. Jeg foretrekker å lese på norsk, jeg også, bedre flyt, men når det gjelder horror må jeg ha det på norsk, ellers blir formidlingen noe barnslig, synes jeg. Det blir ikke helt det samme. =)

      Slett
  4. Hei Ina! Jeg måtte inn og lese dine tanker om Paradis, som jeg ikke hadde fått med meg. Alltid spennende å høre om hvorfor en leser ikke liker bøker, dette sier jeg selv om jeg selv ikke er flink til å skrive om bøker som ikke fenger. Du forklarer det godt, og jeg kan være til dels enig, selv om jeg ikke hang meg opp i det akkurat denne gangen.

    SvarSlett