6. januar 2022

Satans sommer av Kim Faber og Janni Pedersen - givende start, men Juncker fortjener et bedre plot

Eksemplar fra Aschehoug, mot en ærlig anmeldelse

     Juncker grøsser så hårene reiser seg på armene. Han 

tømmer glasset og går inn for å fylle på. Stopper uten-

for døra til farens arbeidsrom - som han ikke har satt

sine bein i siden den formiddagen han ringte familiele-

gen og fortalte at faren hans hadde sovnet inn i løpet

av natta.


Satans sommer er oppfølgeren til Vinterland, og kan fint leses som enkeltstående. Det gjorde jeg.

Er alltid skeptisk til ektepar og vennepar som skriver en bok sammen, for ofte blir det noe ujevnt. Det hender seg jeg leser og liker noen av Lars Kepler sine bøker, men ellers foretrekker jeg forfattere som skriver alt selv. Jeg ville lese denne på grunn av at boka hadde et kult og oppsiktsvekkende cover, og baksideteksten fristet.

Ny sak midt i en varm og klam sommer
Førstepolitibetjent Martin Juncker bor i farens sitt hus. Demonene sitter fast i veggene og i ham selv. Han har alltid følt at han aldri var bra nok for faren sin som nå er død. Midt i den hete sommeren, skjer det et mord i en park. En mann er skutt og drept. Martin Juncker kjente til offeret og familien hans. Likevel blir han godtkjent til å jobbe videre med saken. 

I desember skal det ha skjedd et terrorangrep. Martin Juncker og Charlotte er for tiden separerte. Hun vier mye tid til jobben som journalist. Hun blir kontaktet av en hemmelig kilde som påstår at han sitter på vitkig informasjon om terrorangrepet. Vil Charlotte komme til å skrive om det? Er kilden pålitelig? Hun allierer seg med politikvinnen Signe, og de roter seg inn i noe mer mørkt. Er denne saken virkelig verdt å risikere livet for?

Lovende start, men gjentakende handling
Begynnelsen var veldig spennende og givende, men så dabbet det noe av. Det er spennende å lese om politiarbeid og teamarbeid, men det ble noe repetivt gjennom møtene og diverse samtaler. Mener ikke å forvente action på hver eneste side, men noen ganger tok det lang tid før noe skjedde.

Likte best å lese om Martin Junckers sak som tar en mørkere vending enn først antatt. Charlotte og Signes perspektiv ble noe utroverdig og ville ha passet bedre inn i en amerikansk thriller, i stedet for en dansk krim. Man klarer ikke å ta den delen helt alvorlig.

Til tross for tørr fortellerstemme av forfatterparet, så er det noe med Martin Juncker som gjør til at jeg vil lese mer om ham, fordi han fascinerer. Han fortjener definitivt et bedre plot og mer synlighet. Han forsvinner litt i bakgrunnen. Syntes det var spennende å lese om båndet hans til faren.


(Bakpå):

 

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

 

 "Jammen for satan, da, Faber & Pedersen,

dere gjør det igjen, skriver en krim i

verdensklasse."

LIVETIDUKKEHUSET.DK


Juncker er fremdeles i Sandsted, plaget av mareritt etter farens død.

Når en lokal advokat blir funnet drept i byparken, kastes han inn i 

en omfattende etterforskning som trekker tråder til hans egen fortid.


Martin Junckers kone, Charlotte, får et anonymt tips. Det forferdelige

terrorangrepet i Køenhavn for et halvt år siden kunne ha vært avver-

get. Charlotte er gravejournalist og konfronterer Juncker, som etterfor-

sker forbrytelsen, men Juncker nekter ethvert kjennskap til dette. Han

frykter for både sitt eget og Charlottes liv hvis hun går inn i saken.


Junckers gamle partner Signe er mer tilbøyelig til å hjelpe journalis-

ten, men hun har sine egne utfordringer. Familielivet holder på å gå 

opp i limingen og hun er stadig oppslukt av hevntanker overfor

mannen som voldtok henne. Når det viser seg å være en forbindelse

mellom terrorsaken og et lik som er funnet i Kongelunden, slipper

Signe alle personlige problemer og gir alt i jakten på sannheten.


Satans sommer er andre 

bok i serien om Martin 

Jncker. Første bind,

Vinterland, utkom på

norsk i 2020.


Originaltittel: Satans sommer
Norsk tittel: Satans sommer
Forfatter:
Kim Faber & Janni Pedersen
Sjanger:
Krim
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
522
Forlag:
Politikens Forlag
Norsk forlag:
Aschehoug
Utgitt:
2020
Min utgave:
2021 (Innbundet)
Lest:
11.12. - 31.12. 2021
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot:
3 Noen interessante partier, spesielt Martins sin sak og hans indre demoner. Det andre ble litt for James Bond preget.
Omslag:
5 En av de kuleste omslagene jeg har sett i år. Beskrivende og kreativt.
Baksidetekst:
4 Ga meg lyst til å lese den og noen ganger er det herlig med skandinavisk krim. Men kunne ha vært kortet ned.
Skrivemåte:
3 Det var det som på en måte drepte plottet for min del. Mange gjentakende samtaler med forskjellige personer og lite fremdrift.
Favorittkarakter:
3 De blir noe blasse, og noen utroverdige. De hadde passet mer i en amerikans thriller enn skandinavisk krim. Det blir noe malplassert.
Persongalleri:
4 Likte de fleste, men ikke helt Charlotte som prøver å leke helt.
Slutten: 2
Det minst troverdige av hele boka og det ble som å se en James Bond film. Det var ikke det jeg hadde lyst til å lese.
Høydepunkt: Korte og hurtige kapitler, Martin Juncker og ofte skifting av perspektiv.
Lavpunkt:
Foretrekker store bøker, men dette var vel langtekkelig siden mange partier og samtaler ble noe repetivt, og ting ble noe overdrevet.
Terningkast:
3
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2021

6 kommentarer:

  1. Jeg har mistet oversikten helt på norske krim og spenningsbøker. Tror kanskje jeg har mistet interessen i å lese dem også.
    Men tittelen på denne boka er flott :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Faber og Pedersen er dansk krim. Jeg leser heller hva jeg vil i stedet for "fin" litteratur. Det kommer på det samme hva man leser, bare at man leser noe. =)

      Det synes jeg også. Det er min beskrivelse av sommertiden, for ikke alle er sommermennesker. =)

      Slett
    2. Haha. Så peiling har jeg på krimbøker for tiden :)

      Akkurat nå er det snø og kaldt. Vakkert, men lengter bittelitt til den satans sommeren kjenner jeg. Lengter også en spennende bok som slår beina under meg og jeg ikke får puste av glede og overraskelse ...

      Slett
    3. Har ikke oversikt på alt jeg, heller. Det er umulig. =)

      Det var mer en nok satans sommer i fjor som bare varte og varte, og savner ikke det. Hadde ikke hatt noe i mot å flytte til Svalbard eller flyttet til et sted der det var høst året rundt, men det tror jeg ikke eksiterer. =)

      Skjønner hva du mener. Har ikke lest noe spennende siden jeg var mye yngre. Nå er det stort sett andre faktorer som slår inn som gjrø til at jeg liker en bok.

      Slett
    4. Salem, Massachutes har både (historiske) hekser og lang høst :)
      En dag, Ina, en dag vil det dukke opp en bok som gjør deg gira ....

      Slett
    5. Det vet jeg. Det stedet blir jo ofte nevnt i bøker og filmer, men tror ikek det er høst året rundt der heller. =) Men Salem er jo fascinerende, da. Lurer på om folk som bor der opplever noe spesielt eller ikke.

      Haha, håper det. Det hadde vært stas. =)

      Slett