7. januar 2022

Helgelektyre(420)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Wild Sargasso Sea av Jean Rhys, Secret Garden av Johanna Basford og Skumringstimen av Maria Trolle, er fra egen boksamling




















Alt som ble borte - Julia Phillips

Heksejakten - Stacey Halls


Så langt i denne uka har jeg ikke fullført en eneste bok, men det gjør ikke noe. Jeg leser hver dag og vil ikke fremskynde lesingen bare for å bli ferdig.

Siden åres første dag har jeg lest Alt som ble borte av Julia Phillips, og jeg kjeder meg ikke med denne. Den har en av de bedre begynnelsene jeg har lest, så det er lett å bli sugd inn i handlingen. Den er om to jenter, søsken, som er på vandring som de alltid er mens moren deres er på jobb. Det siste noen så til dem, var sammen med en mann som kjørte dem bort i en svart SUV. Deretter deles kapitlene opp i forskjellige månender, hvor man blir kjent med forskjellige karakterer, kvinnelige karakterer, som betrakter dette forsvinningsnummeret som ofte blir sendt på Tv, i håp om å få tips om saken. Man får et innblikk i deres liv og hvor beskyttende alt har blitt etter at disse to jentene forsvant.

Natt til søndag begynte jeg på Heksejakten av Stacey Halls. Er ikke så fan av språket som er noe ungdomsaktig, og handlingen er noe treg, men boka har mystikk og jeg liker tematikken. Hekser har alltid vært fascinerende, både i bokformat og på film. Var hekta på Heksene av Roald Dahl da jeg var liten, både boka og filmatiseringen. Nekter å se nyversjonen, for liker som regel ikke nyversjoner og traileren til den var horribel.

Den er om Fleetwood, som er påvirket av et stort press. Ektemannen ønsker seg en arving, men så langt har graviditetene fått en trist avslutning. Fletwood er gravid nok en gang, og hun gjør hva som helst for å beholde det denne gang. På eiendommen sin møter hun en ukjent kvinne. Kvinnen viser seg å ha mye forståelse for urter og hva man trenger når det gjelder diverse helseplager. Etter mye om og men, vil Fletwood ha henne som sin private jordmor. Vil mannen hennes gå med på det? Fleetwood føler at hun kan stole på henne og at den kvinnen vet hva hun driver med.

Graviditet er ikke akkurat et tema jeg higer etter å lese om, men heldigvis er det ikke altfor mye om det, men også om hekseri, hvordan kvinner som kan mye om natur og hva man finner i naturen kan brukes til, ofte blir misforståtte, og hvordan det var på den tiden.

Spørsmålstegnet i collagen er bare et symbol på den tredje boka jeg skal fokusere på i helga, men jeg har ikke bestemt meg for hvilken ennå. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal konsentrere meg om Wide Sargasso Sea av Jean Rhys, lese en ungdomsbok, tjuvstarte på Bjørnegap av Liz Hyder som også er en ungdomsbok, eller ta igjen en av de bøkene jeg ikke rakk å lese i desember, eller noe helt tilfeldig. We'll see. Det skal ikke være lett å bestemme seg.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:



Motivet er fra denne boka:

 
Secret Garden - Johanna Basford

 


Motivene er fra denne boka:

 
Skumringstimen - Maria Trolle

God helg.

Ukas låt: Get off - Prince & The New Power Generation



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar