17. april 2022

Mrs. England av Stacey Halls - litt for rolig til historisk roman å være

Eksemplar fra Gursli Berg forlag, mot en ærlig anmeldelse

      "Ja, frue. Barna er i salongen."

    "Jeg går sammen med deg."

    Jeg gikk ned trappen bak henne, og det var som om hun

stålsatte seg før hun åpnet døren, trakk pusten og stupte

inn, før hun stanset igjen og ble stående i døren som om

hun sto overfor et rom fullt av fremmede.


Dette er den andre boka jeg har lest av Stacey Halls i år, og må si jeg likte hennes forrige bok Heksejakten bedre.

 Lite mystikk og hendelser denne gang
Jeg vil gjerne få med meg bøkene hennes, fordi hun skriver om mange interessante temaer. Det gjorde hun også i Heksejakten. Men i Mrs. England mangler det noe av Halls skaperkraft. Ikke bare driv, men også mystikk. Derfor opplevdes denne noe tung å komme gjennom. Til over fire hundre sider å være, var det overraskende lite hendelser. Med det mener jeg ikke at det skal være spenning og action på hver eneste side, men kunne tenkt meg mer mystikk og mer utvikling.

I Mrs. England leser man om en annen tid. Man havner i 1904, hvor man blir kjent Ruby May som er utdannet barnepleierske. Hun må bytte familie å jobbe for, da hun får vite at familien hun jobber for skal flytte hele veien til Chicago. De vil gjerne ha henne med dit, men selv ønsker hun ikke å flytte til et annet land. Derfor slutter hun, og drar tilbake til instituttet hvor hun fikk sin utdanning, for å få litt drahjelp til å finne en annen familie å være hos. Hun ender opp i Yorkshire hos en familie med fire barn. Hun blir kjent med nye personligheter og rutiner. Det er heller ikke alle som jobber for familien som liker henne. 

Spesielle personlighetskontraster
Mr. England er en oppegående fyr som virker hyggelig og omgjengelig. Han svarer på det Ruby må vite for å kunne utføre sine plikter. Mrs. England er mer unnvikende, virker noen hakk fjern og holder mest for seg selv. Hun er sjelden å se sammen med barna, og om natta blir hun innelåst på soverommet. Det virker heller ikke som om familien får mye besøk. Ruby May virker også temmelig mystisk på sitt vis. Har hun eventuelt noe å skjule selv?

En spenennde tid og familie å lese om, og Stacey Halls finner alltid noen interessante teamer som jeg liker å lese om, men utførelsen var dessverre noe slapp denne gang. Det ble for langsomt og gjentakende. Men leser gjerne mer av Halls selv om denne ikke helt falt i smak, for hun skriver om temaer som er av interesse.


(Bakpå):

 

WEST YORKSHIRE, 1904

Den nyutdannete barnepleiersken Ruby May har fått jobb

hos det velstående ekteparet Charles og Lilian England. Mens

varme og livlige Charles ønsker Ruby velkommen i familien,

er Lilian fjern, reservert og alt annet enn den selvoppofrende

hustruen og moren barnepleiersken hadde ventet seg.


Med stigende uro må Ruby stille seg ansikt til ansikt med

spøkelsene fra sin egen fortid, for å forhindre at historien

gjentar seg. Det finnes tross alt ikke noe slikt som en perfekt

familie - og hun av alle burde vite det.


En tuende fare bobler like 

under overflaten i det stemnings-

fulle Yorkshire-landskapet i 

Mrs. England, et portrett av 

et edvardiansk ekteskap, en

medrivende fortelling om menn

og kvinner, makt og kontroll,

makt, sannhet og det svarteste 

bedrag.
Originaltittel: Mrs. England
Norsk tittel:
Mrs. England
Forfatter(e):
Stacey Halls
Sjanger:
Historisk roman
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
414
Forlag:
Bonnier Zaffre
Norsk forlag:
Gursli Berg forlag (Link kommer senere for fant ikke boka på deres nettside)
Utgitt:
2021
Min utgave:
2022 (Innbundet)
Lest:
18.03. - 30.01. 2022
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot:
3 Mange interessante aspekter, men det blir noe langdrygt.
Tittel:
4 Mystisk og oppsiktsvekkende tittel. Man blir nysgjerrig på denne Mrs. England
Omslag:
3 Ville ha likt det bedre enn ansiktet som er klistret på, og noe lei av med ryggen til karakterer på bokcovere. Innsiden av permene er mye finere som er et gammeldags bilde av et barneværelse.
Baksidetekst:
4 Kryptisk og fengende. Høres litt krimaktig ut uten at det er det.
Skrivemåte:
3 Ikke så givende som Heksejakten som hadde mer utvikling og driv. Det ble veldig monotont denne gang til å være en bok på over fire hundre sider. Savnet mer vendinger og mystikk.
Favorittkarakter:
Mrs. England. Hun blir litt for mystisk.
Persongalleri:
Syntes at foreldrene til barna var mer interessante å lese om enn barnepleiersken Ruby May.
Slutten:
3 En småkjedelig slutt.
Høydepunkt:
Man vil vite mer om denne mystiske familien som Ruby er barnepleierske for, og hva det egentlig er med Mrs. Egland som nærmest virker å være folkesky.
Lavpunkt: Som nevnt tidligere, det blir veldig langdrygt og stillestående i enkelte partier, og synes noe av mystikken ble tatt vekk på grunn av en del barnesnakk.
Terningkast: 3
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2022

4 kommentarer:

  1. Jeg leste nettopp en artikkel av Halls hvor hun skriver om bøker med makt, kontroll og kompliserte familier som plot. Og så, helt tilfeldig, kom jeg over din omtale av forfatterens bok.
    Egentlig ville jeg lese Mrs England, men din omtale gjør at jeg tviler.

    Enig med deg om ansiktet på omslaget.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Har hørt om det før, og liker tematikken i bøkene hennes. Men likte Heksjejakten bedre som også er om en komplisert familie. Syntes språket var slapt i denne, men likevel er jeg nysgjerrig på hennes forfatterskap, så derfor blir det ikke min siste.

      Hadde vært artig om du hadde lest boka, og se om du hadde likt den bedre eller ikke. Har jo opplevd 10 000 ganger før at bøker jeg ikke har likt, har andre likt og omvendt. =)

      Har aldri skjønt meg på ansikt på bokcoveret. Det sier meg ingenting.

      Slett
    2. "Står" nå i kø på Bookbites for å låne boken. Kanskje vil jeg like den bedre enn deg ... Er jo litt nysgjerrig på hvorfor fruen i huset blir låst inne :)

      Slett
    3. Frua blir bare innelåst om natta, men likevel...Det er jo spesielt. =)
      Godt at boka er tilgjengelig.

      Slett