20. februar 2022

Ondskapens forkledning av Erica Spindler - fin stemning, men småslapp handling


Det gikk bare et døgn etter Liz' besøk hos pastor Tim før for-

eldrene til tenåringen han hadde nevnt, ringte for å avtale et

møte. At pastoren stolte såpass på henne at han hadde anbefalt

henne, gledet henne på flere måter; det fikk planen hennes til

å gå fremover, og fikk henne til å tro at han ikke hadde gjen-

nomskuet henne.


Liz Ames gir opp alt, bortsett fra jobben sin for å flytte til Key West, Florida for å lete etter søsteren sin som er pastor. Det er ulikt søsteren hennes å forsvinne fra jobb og alt uten å gi beskjed. Selv om de ikke har vært bestevenner i det siste, er Liz fast bestemt på å finne ut hva som har skjedd med søsteren hennes.

Et sted må man begynne
Mens hun setter opp egen praksis som sosionom/familierådgiver, driver hun med egne undersøkelser om hva som kan ha hendt med Rachel. Men hun får mye motgang av politiet som advarer henne mot å snoke for mye, for det liker ikke innbyggerne. Bør hun se det på som en trussel? 

Samtidig blir man kjent med Rick Wells som er en folkekjær bartender og tidligere mordetterforsker. Da en ung klient av Liz blir funnet myrdet, klarer han ikke å holde sitt tidligere yrke tilbake. Etter flere advarsler av en politivenn, og etter en del familietragedier, er Rick Wells sterk nok til "bare" å være en bartender som ikke blander seg inn i etterforskningen? Han ser sammenheng med åstedet som en tidligere sak han selv jobbet med.

Endelig en bok som ikke tilhører en serie
Ondskapens forkledning er en enkeltstående bok og det er en befrielse å lese, for i det siste så har det virket som om nesten hver eneste bok tilhører en eller annen serie. Jeg liker serier, men oftest foretrekker jeg enkeltstående bøker, så det var kjekt med en forandring. Det er også vanskelig å finne rene suspense bøker. En sjanger jeg har hatt sansen for lenge og som har mye atmosfære. Men det er vanskelig å finne noen gode og rene suspense bøker som ikke er blandet med andre sjangre.

Det er ikke spesielt troverdig at privatpersoner prøver seg som etterforsker. Det blir noe Mikke Mus aktig over det. Skjønner jo at det er fordi de vil finne ut hva som har hendt med deres nærmeste, men det blir noe kavende og gjentakende.

Selv om det som skjer rundt Liz er grotesk, så syntes jeg ikke at selve saken var spesielt engasjerenede eller spennnende, men likte godt å bli kjent med Key West som er et noe skjermet sted, og at boka fikk frem et lite snev av suspense.

Ingen bemerkelsesverdig sak eller karakterer, men lett underholdning, og noen ganger er det det man trenger, hverken mer eller mindre. Har lest noen tunge bøker i det siste, og da var det kjekt å lese noe av Erica Spindler. 

Min utgave av boka:


(Bakpå):


"Liz, jeg er i vanskeligheter. Jeg har oppdaget noe .... De holderø ye

med meg ... I kveld skal jeg forsøke å søke hjelp. Jeg kontakter deg

så fort jeg kan."


Den panikkartede beskjeden på telefonsva-

reren er det siste Liz Ames hører fra sin

søster Rachel. I motsetning til politiet, tror

ikke Liz at søsteren har forsvunnet frivillig.

Hun bestemmer seg derfor å flytte til

Key West, Florida, der søsteren arbeidet som

pastor, for å finne ut hva som har skjedd.


Like etter at hun kommer til øya, blir liket av

en ung kvinne funnet. Hun er blitt offer for

et brutalt ritualmord. Rick Wells, som tdili-

gere jobbet som mordetterforsker i Miami,

kjenner igjen måten kvinnen ble myrdet på

fra en serie mord han etterforsket i Miami,

og begynner å ane en sammenheng.

Sammen med Liz kjemper han en kamp for

å avsløre ondskapen som har trengt seg inn

på den fredelige paradisøya. Men samtidig 

som de nærmer seg en løsning på mysteriet,

dør enda flere kvinner Kan de klare å vinne

dette kappløpet med døden?


Originaltittel: Dead Run
Norsk tittel: Ondskapens forkledning
Forfatter:
Erica Spindler
Sjanger:
Mysterie, suspense
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
382
Forlag:
Mira
Norsk forlag:
N.W. DAMM &SØN
Utgitt:
2002
Min utgave:
2003 (Pocket)
Lest:
14.02. - 20.02. 022
Kilde:
Fra min egen boksamling
Plot:
3 Helt ok underholdning. Likte å lese om Key West, men ikke helt troverdig når privatpersoner prøver å løse enn sak.
Tittel:
4 Liker den norske tittelen bedre enn originaltittelen. Passer til innholdet og vekker nysgjerrigheten.
Omslag: 5 Når det gjelder min cover. Beskriver faktisk en scene som skjer i boka, og noe uhyggelig. Terningkast 1 til bokoveret jeg fant online. En kvinne som løper opp en trapp sier meg ingenting om boka.
Baksidetekst:
3 Høres kanskje ut som et enkelt plot, men noen ganger er det det man trenger.
Skrivemåte: 3
Det blir litt vel mye om følelser, og at Rick Wells er en kjekk mann.
Favorittkarakter: Ingen som skilte seg ut som favoritt.
Persongalleri:
3 Det blir litt tynt. Man får et lite innblikk i de fleste, men ikke så godt kjent på "personlig" plan.
Slutten: 3
Ikke helt min type slutt. Det ble for typisk.
Høydepunkt: Lettlest, fint å lese suspense igjen og lese om et skjermet sted som Key West.
Lavpunkt:
Ikke den mest interessante saken å lese om selv om den er noe grotesk.
Terningkast:
3
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2022

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar