25. juni 2017

Sommerlesing (lesevaner)


(Måtte bare legge på litt sommer) ...

Det har vært oppholdsvær i nesten tre dager så langt denne uka, men ellers regn. Det har også vært regn store deler av juni. Det gjør ikke meg noe da jeg foretrekker høsten fremfor sommeren. Dette er tross alt typisk trøndersk sommer. Regnmåleren er et bevis på det. 

Siri skrev et fint innlegg om hennes lesevaner angående denne årstiden og engasjerte meg til å gjøre det samme. Det er jo hyggelig, og det er også en artig måte å bli kjent med hverandre på enn bare gjennom bokanmeldelser.

1.Bruker du å lese mer eller mindre, eller som vanlig på sommeren?
Jeg leser nok som vanlig. Det er ingen spesiell årstid som gjør at jeg leser mer for leser jevnt hele året, egentlig.

2.Leser du samme type(r) av bøker som ellers i året, eller leser du noe spesielt på sommeren?
Det blir lest mye variert året rundt, men på sommeren og utover høsten leser jeg ekstra mye horror (min favorittsjanger) og thrillere. Jeg vet ikke hvorfor, men det er noe jeg har gjort lenge og det er nok en vane jeg har lagt inn uten å være klar over det. Jeg leser mye horror på høsten også siden det da er den rette settingen for det, men hvorfor jeg leser ekstra mye horror og thrillere på sommeren vet jeg sannelig ikke. En gammel vane.

3. Beskriv den ultimate sommerleseplassen!
Jeg er ikke den som sitter lengst ute i sola for å si det sånn. Jeg er ikke mye til sommermenneske da jeg ikke er så veldig glad i å sole meg. Jeg synes at  det er veldig kjedelig og jeg er også noe lyssky, så trives best i skyggen. Leser som oftest inne uansett årstid, men når det er oppholds prøver jeg å sitte ute på verandaen (noe jeg må bli flinkere til). Så har ingen drømmer om den ultimate sommerleseplassen. Bare jeg finner et sted hvor jeg kan sitte og lese, er jeg fornøyd, så da er det ikke så nøye. :)

4. Hvilken bok er perfekt for en sløv dag på stranden?
Nå er jeg ingen strandløve og har ikke vært på stranda på mange år. Det har bare ikke vært av interesse de siste årene, men hvis jeg skulle sløve på stranden ville jeg nok ikke ha valgt noe spesielt, og lese det jeg gjør ellers. Ville nok ha valgt noe mørkt og dystert som vanlig. :) Er ikke spesielt glad i feelgood romaner med søt begynnelse og happy ending. Jeg leser det en gang i blant, men det er absolutt ingen favorittsjanger. Jeg ville nok ha valgt noe horror, thriller eller kanskje krim. Det er ikke så nøye bare man har noe å lese i. Det er det viktigste. :) Hadde ikke gjort noe om det var tegneserier heller. :)

5. Fortell om en bra bok som utspiller seg på sommeren!
Godt spørsmål som jeg tviler på at jeg har noen svar på da jeg leser svært lite sommerbøker. Den eneste som jeg kan komme på er og som også til og med har sommer i tittelen er; I Know What You Did Last Summer av Lois Duncan. Jeg måtte se over alle hyllene mine og det er sikkert mange bøker jeg har og som jeg har lest, som utspiller seg på sommeren, men I Know What You Did Last Summer er den eneste jeg kan komme på i farta. Fant ikke noen bøker mens jeg lette som relaterer sommer. Jeg finner sikkert eller husker på noen senere, noe som er typisk.

Hvilke lesevaner har du om sommeren? 

Istedet for å sende dette videre til noen, velger jeg heller at den som vil kan svare på samme spørsmål i et eget innlegg. Det er helt frivillig. Her kan du lese Siri sitt innlegg.


God s🌞mmer!

😎

8 kommentarer:

  1. En god idé å skrive om lesevanene på sommeren. Jeg hermer ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy! Gleder meg til å lese svarene dine. Ha en fin søndag. :)

      Slett
  2. Jeg tror jammen jeg må herme jeg og :-) Det var fine svar hos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og veldig fint at du slenger deg på du også. Skal stikke innom og lese svarene dine. Det er gøy at man har slike innlegg av og til.

      Slett
  3. Kul att du gjorde den också ;-)
    Jag läser också helst i skuggan, i solen blir det inte lika länge...

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint at dere satt i gang dette. Fin måte å bli kjent på.
      Godt å vite at det er flere som foretrekker skyggen. :)

      Slett
  4. Fint og interessant innlegg, det kan hende jeg låner denne lista etter hvert selv. Personlig er jeg veldig glad i sommeren, men jeg kjenner meg igjen i å ikke være noe glad i å sole meg (jeg mister tålmodigheten med sånt veldig fort) og høsten er nok egentlig mer karolinsk siden jeg elsker å sitte inne foran dataen mens jeg drikker te og sånt :) Likevel, ååå, det vil bli kos med mye fritid til å lese og kose meg fremover <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du lager et slikt innlegg du også. Det hadde vært gøy. :) Jeg var mer glad i sommeren før da jeg var ung, men etter at jeg ble voksen foretrekker jeg høsten fordi det er mer stemning enn sommeren. Liker at det blåser, regner og slikt. Det er koselig, synes jeg. Litt rar sådan. :)

      Godt å høre at det er flere som synes at det er kjedelig å sole seg. Jeg får fort farge, det er ikke det, men synes det er kjedelig å sole seg i flere minutter. Er heller ingen rastløs person, men liker heller å ha noe å gjøre istedet. :)

      God sommer. :)

      Slett