3. september 2021

Helgelektyre(402)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Final Girl Support Group av Grady Hendrix, Genesis av Karin Slaughter, Secret Garden av Johanna Basford og Harry Potter fargeleggingsbok, er fra egen boksamling

 

The Final Girl Support Group - Grady Hendrix

Når alle klokker har stanset - Ninni Schulman

Seksten hester - Greg Buchanan


Natt til tirsdag leste jeg ut denne:


Will Trent 3: Genesis - Karin Slaughter

Siden jeg har skrevet en del om denne i tidligere innlegg og det kommer anmeldelse i løpet av helga, sparer jeg å skrive mer om den til da. Ingen liker gjentakelser, aller minst jeg. Men en god og mørk krimbok er det. Det er umulig å la seg sjarmere av Will Trent. Synes Slaughter er god både når det gjelder serier og enkeltstående bøker. Selv om hun skriver store bøker, oppleves de sjeldent som tunge. Hun skriver godt.

Siste dagen i august leste jeg denne:

 
Nelly Rapp og ånden i flasken - Martin Wedmark & Christina Alvner

En fin liten bok på bare 92 sider og med stor skrift. Jeg liker å lese barnebøker fodi noen ganger trenger jeg noe lett, og samtidig liker å se hva som blir utgitt for dagens barn og ungdom også, ikke bare voksne. 

Den er om Nelly og en annen i klassen, Valle, som får beskjed av læreren deres som snart skal gå av med pensjon, om å hente noe på loftet, for hun skal vise hele klassen noe. Besøket på loftet blir litt av en overraskelse. Da en flaske bekker, kommer det dogg ut og de hører en trist og mannlig stemme. Ut av flasken skimter de en mann som er svært lei seg. Han vil så gjerne skru tiden tilbake. Hvorfor, og hvem er han?

En svært lettlest dog underholdende bok og mitt første møte med Nelly Rapp. Jeg har hørt om Nelly Rapp serien og tenkte det var på tide å prøve den. Jeg kjedet meg ikke selv om jeg ikke er i målgruppa.

Mandag begynte jeg å lese The Final Girl Support Group av Grady Hendrix. Hendrix er et navn jeg har lagt merke til de siste årene, men så "fisefin" som jeg er vil jeg ikke lese det samme som mange andre, bestandig. Så ville vente til bøkene hans ble mindre synlige, og dette er nok den boka som har fristet mest å lese av ham. The Final Girl Support Group er en slags hyllest til horrorsjangeren. Final Girl er et kjent uttrykk for oss som har sett mye horror. Det er betegnelsen på den jeneste jenta som overlever en massakre. En overlever. Hver jente i denne sirkelen har opplevd hver deres massakre for flere år siden og i mange år har de gått til gruppesamtale sammen for å drøfte ting med Dr. Carol Elliott. Lynnette beskriver at det er omtrent den eneste gangen hun forlater leiligheten. Hun er også god på å være på vakt og finne rømningsveier i tilfelle noe skulle skje. Hun har lært seg å være forberedt. Final girls kan jo ikke leve det livet de en gang hadde. De blir fra da av alltid være stemplet som en final girl av andre som er kjente med historiene deres. Da en av jentene ikke møter opp til en av deres faste gruppesamtaler, frykter de det verste. Betyr det i så fall at de andre jentene i gruppe, også er i fare?

Jeg liker konseptet, men kanskje ikke formidlingen? Jeg liker designet gjennom boka som er temmelig utført med både fargede ark og dokumentpapir og diverse. men synes kanskje boka er noe tam til å være en slik bok? Men får se om den tar seg opp. Så langt liker jeg Final Girls av Riley Sager (=Todd Ritter) som jeg leste i 2017. Det var som å se en herlig horror/slasher fra 80-tallet.

Om natta leser jeg Når alle klokker har stanset av Ninni Schulman. Har lest en bok av henne før og det var Velkommen hjem. Dette er ikke uhyggelig eller uhyre spennende krim, men mer kosekrim som passer å lese når det er høst. Den er om et bygdeteater som er i ferd med å bli klar for premiere. Det er bare et problem. Den ene hovedrollen er sporløst borte. En ung jente på 19 år. Er det scenenerver som har tatt overhånd, eller er det noe fryktelig som har skjedd? Bygda får en mørk tid fremover med forsvinninger og drap. Har det noe med bygdeteateret å gjøre, eller bare noen som er drapsglad?

Jeg ville lese denne for nå er det lenge siden jeg har lest svensk krim. Jeg liker svensk krim, men leste det så mye en tid tilbake at jeg gikk lei, som med alt annet og da trenger man en pause. Noen ganger trenger man en pause fra det man liker.

Hvis jeg blir ferdig med noen av bøkene, er min neste bok på leselista Seksten hester av Greg Buchanan. Ukjent bok og forfatter. Jeg forteller ikke mer om den før jeg faktisk har begynt på boka. Det er lettere å snakke om en bok etter man har blitt bedre kjent med den, synes jeg. Den virker i hvert fall interessant.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:

Motivet er fra denne boka: 

Secret Garden - Johanna Basford


Motivene er fra denne boka:

Harry Potter fargeleggingsbok
 
Vil bare understreke at jeg er ingen Harry Potter fan og aldri har vært det. Når det kommer til fargeleggingsbøker, er jeg ikke så nøye på hva slags bok det er. Bare gi meg en bok, så skal jeg fargelegge. 😁

God helg.

Ukas låt: Down with the Sickness - Disturbed

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar