25. juni 2021

Helgelektyre(392)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
House of Leaves av Mark Z. Danielewski, The Stand av Stephen King, The Shape of Darkess av Laura Purcell, En verden av verdener av Kerby Rosanes og The Secret Garden av Johanna Basford,  er fra egen boksamling




















Legg verden bak deg - Rumaan Alam

Matadorens siste dans - Øistein Borge

The Stand - Stephen King


Natt til tirsdag leste jeg ut denne:


The Shape of Darkness - Laura Purcell

Det tok noe tid å komme seg gjennom denne siden den er noe treg og leser noen hakk tregere på engelsk, men det har ikke noe å si. Ikke galt i å bruke tid på bøker man liker.
Dette er gotisk horror blandet med psykologisk horror. Handlingen er gammeldags og lagt til rundt 1800-tallet. Den er om Agnes Darken som er silhuettkunstner. Hun klipper ofte profilen av kundene sine og av og til maler dem, slik at de kan henge opp silhuettene sine hjemme på veggen. En morsom erstatning for vanlig fotografi. Hun bor sammen med nevøen sin og moren sin. De har ikke all verdens å rutte med, men de klarer seg. Agnes har over lengre tid slitt med dårlig helse, men klarer å gjøre det hun skal. Hun frykter det verste da kundene hennes dør en etter en. Er det noen som er ute etter å ødelegge yrket hennes, eller henne selv? Agnes oppsøker et medium i håp om å få svar på det som skjer.

Veldig tung og dyster horror som passer godt å lese i mørketiden. Hele anmeldelsen kan leses her.

I over en uke har jeg lest Legg verden bak deg av Rumaan Alam. Det er en bok man kunne ha lest på få dager siden den er under 300 sider, men innholdet er noe tungt, temaet også, men det er høyst interessant og svært kryptisk. Alam klarer å holde på nysgjerrigheten, så det går ikke tregt for at det er kjedelig. Noen ganger distraheres jeg av andre hobbyer. Jeg liker å dele opp dagene med forskjellige ting. Klarer ikke å lese en hel dag.

Legg verden bak deg er en svært spesiell thriller om en familie som leier et feriehus for en uke for å komme seg unna bystress og mas. Det ligger svært øde til og de er nærmere naturen enn de vanligvis er. De skal bruke tiden på å slappe av, være sammen og bare nyte dagene. Men ferien deres blir avbrutt, da eierne av feriehuset dukker opp. Det skal være strømbrudd og etter å ha vært i et ærend, tør de ikke kjøre tilbake til storbyen, hvor de bor i blokk og ikke kan bruke heisen. De kjører da heller til feriehuset deres som er nærmest. Vil de gå overens med de som leier stedet, og er strømbruddet mer alvorlig enn det de først tror?

Dette er ikke en thriller med høy tempo og mye action, men lavmælt og kryptisk med en del undertoner. Man blir nysgjerrig på hva det egentlig dreier seg om, så kjeder meg ikke med denne. Håper bare ikke at boka inneholder en tåpelig slutt. Vi får se. Jeg blir ferdig med den enten i kveld eller i morgen. Liker å ta meg tid av og til.

I noen netter har jeg lest Matadorens siste dans av Øistein Borge. Har ikke tenkt å si så mye om handlingen før neste uke, for hittil har det ikke skjedd så mye. Jeg liker rolige handlinger og foretrekker det fremfor actionfylte bøker, men denne var vel langsom. Noe sier meg at jeg kanskje ikke liker den like godt som mange andre har gjort hittil. Den har ikke engasjert så voldsomt så langt. Godt mulig det tar seg opp etter hvert.

Ved siden av leser jeg videre i House of Leaves av Mark Z. Danielewski og The Stand av Stephen King. Det er store bøker osm jeg velger litt selv hvor ofte jeg skal lese i. Så det blir ingen oppsummeringer hver uke. Det blir vel drøyt.

Blir nok ferdig med Legg verden bak deg, i løpet av helga, og da skal jeg begynne på The Silent Corner av Dean Koontz, som er den første boka i Jane Hawk serien. Har sett på den litt tidligere for noen år siden, men den fristet ikke helt. Men greit å undersøke noen av seriene hans også. Harlan Cobens bøker foretrekker jeg de enkeltstående bøkene fremfor seriene hans. Så det spørs om det blir det samme med Dean Koontz.

Hvis det blir tid til overs, kommer jeg også til å begynne på en barnebok eller ungdomsbok. Får se hva som frister mest.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:



Motivene er fra denne boka:

En verden av verdener - Kerby Rosanes

Motivet er fra denne boka:

The Secret Garden - Johanna Basford

God helg.

Ukas låt: Think About it - Melanie C

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar