7. mars 2021

Juleheftene jeg leste etter jula

 Reklame: Eksemplarer fra Egmont Kids Media, mot en ærlig anmeldelse












Heftene på bildet er:

 

Juleroser

Aukrust i hundre : Tegneserieskapere, illustratører og forfattere hyller Kjell Aukrust

Julekrim 2020: 10 krimnoveller fra de beste forfatterne

Hellig jul 


Jula er for lengst over, men det var ikke alle juleheftene jeg fikk som jeg rakk å lese da de var aktuelle, dessverre, selv om jeg prøvde. Det er ikke bare jula som er ymse, men hele desember. Og jeg konsentrerte meg mest om tegneserieheftene, og tok heftene med tekst til slutt, som jeg gjerne bruker lenger tid på. 

Kommer ikke til å skrive anmeldelser i dette innlegget, siden heftene på en måte ikke er relevant lenger, men heller korte meninger. Ville bare legge ut et samlet innlegg på de jeg ikke rakk helt til slutt. Kunsten er at de blir nevnt.

Heftet jeg likte best av disse var krimheftet, for jeg leser mye krim ellers, og de har valgt ut noen gode forfattere også. Jeg likte historiene av Unni Lindell, Myriam H. Bjerkli, Kurt Aust og Tom Egeland best. En spennnende og lettlest samling.

Terningkast: 5

Juleroser er et hefte jeg egentlig ikke har brydd meg noe særlig om. Det er koselig der og da, men ikke noe mer. Da vil jeg heller ha et tegneseriehefte.

Terningkast: 3

Flåklypa er jeg ingen stor fan av, men det er småmorsomt av og til. Aukrust i hundre er en hyllest laget av andre tegneserieskapere. Det er en fin tanke, men det er en bok mest for Aukrust fansen.

Terningkast: 3

Hellig jul er også et hefte jeg ikke har noe forhold til. Tror det er et hefte for de spesielt interesserte, og innholdet var ikke noe for meg.

Terningkast: 2

Et hefte jeg fikk, som jeg aldri leste var Jul på hjemmefronten av Therese G. Eide. Jeg leste den ikke, for det er nok mest for de som har eller har hatt småbarn, og som kan kjenne seg igjen i forksjellige episoder. Det er ikke helt min type humor.

Håper det blir flere krimhefter for jula 2021, gjerne med litt grøss. Har sansen for sånne julehefter og tegneseriene med de kjente og nostalgiske tegneseriefigurene.


4 kommentarer:

  1. Husker du de litt eldre juleheftene som Blondie og Knoll og Tott? De var ikke alltid morsomme - men de var alltid juelstemning.
    For meg har det blitt for mange nå. De har msitet det spesielle.
    Kanskje er det bare meg. Jeg digger Pondus, men ikke Pondus i juelhefte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Foretrekker de gamle som Knoll og Tott, Blondie, Tommy og Tiger'n osv. Husker foreldrene mine kjøpte julehefter hvert år før i tiden, og da gjerne Knoll og Tott. Synes fremdeles de er morsomme, men det er ikke det samme nå, for det har nok kanskje noe med alderen å gjøre og når ting blir nostalgisk?

      Pondus er helt grei, men er ikke noen fan. Synes kanskje han blir fort gjentakende? Må prøve å lese mer tegneserier og ikke bare Donald Duck & Co. =)

      Slett
    2. Noen ganger er vi ganske enige :)

      Slett
    3. Ja, og godt er det. =)

      Slett