26. mars 2021

Helgelektyre(379)

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Knust av Karin Slaughter, In Darkness, Shadows Breathe, Catherine Cavendish, House of Leaves av Mark Z. Danielewski, Mythomorphia av Kerby Rosanes og Historier fra Midnattsmaskeraden av Hanna Karlzon, er fra egen boksamling




















In Darkness, Shadows Breathe - Catherine Cavendish

Knust - Karin Slaughter

Houe of Leaves - Mark Z. Danielewski


I dag leste jeg ut denne:

Estragons historier 2: Himmelmannen - Gaute Heivoll 

Dette er bok nommer to i Estragons historier som baserer seg på de syv dødssyndene av Gaute Heilvoll og illustratør John Kenn Mortensen. En morsom og fascinerende serie for barn, også for voksne. Det var på grunn av illustrasjonene jeg ville lese denne og forrige bok. De er noe gotisk og nesten horroraktig. Veldig detaljert og noe mørkt over det hele.

Denne gang følger vi Estragons fascinasjon over en fyr som heter Spott. Hans mor er skuffet over ham fordi han er mer gira på å bli berømt istedet for å tjene gode penger, slik at de begge kan overleve, ha penger til nok mat. Spott pusser skoene til folk, men det blir ikke den store lønningen og hans mor blir stadig mer fortvilet. En dag bestiger Spott Eiffeltårnet på stylter. Det gjør folk elleville og Spott ønsker mersmak på å bli sett og kjent. Derfor planlegger han å gå på stylter fra Paris til Moskva, siden ingen har gjort det før ham. Med en sekk på ryggen og en blindpassasjer, nemlig rotta Estragon, drar han avsted. Vil han utføre den store reisen?

En spennende og artig historie med noen sære karakterer og stemningsfulle og svært detaljerte illustrasjoner.

Selv om jeg leser hele natta, er jeg aldri en av dem som leser ut en bok i løpet av en natt. Jeg leser i helt vanlig tempo. Så jeg er ennå ikke ferdig med Knust av Karin Slaughter som jeg begynte på i forrige uke, men kjeder meg ikke. Dette er min første krimbok av henne. Tidligere har jeg lest en del av hennes enkeltstående thrillere som jeg likte velig godt. Knust er bok nummer to om Will Trent. Jeg har ikke lest den forrige, for er ikke så nøye med å lese i kronologisk rekkefølge når det gjelder krimserier. Som regel går det greit å følge med hva som skjer likevel. 

Will Trent er i hardt vær. Han er ikke populær i politimiljøet siden han i forrige bok oppdaget korrupsjon. Siden det ble kjent, er han nå utfryst. De viser det tydelig slik at både han merker det og de i nærheten. Han prøver å ikke bry seg og konsentrere seg heller om jobben. Denne gang undersøker han åsted til en gammel kjenning. Ikke av politiet, men en mann han kjente en gang i barndommen siden de vokste opp i samme barnehjem. Mannen har blitt en rik og velstående mann i motsetning til Trent. Herskapshuset til mannen og hans familien er blitt til et åsted for drap og kidnapping. Men hvem er drept og hvem er kidnappet? Will Trent prøver å gjøre jobben sin til tross for konfliktene på jobb. Ikke nok med det. Han er tvunget til å samarbeide med Faith. Moren hennes var en av de som ble tatt for korrupsjon og hun er ikke akkurat glad for å jobbe med Will ...

En av de bedre krimbøkene jeg har lest i det siste. Mye som skjer og interessant sak.

For noen dager siden begynte jeg å lese In Darkness, Shadows Breathe av Catherine Cavendish som ble utgitt i januar.Venter med oppsummering til senere, for har ikke kommet så langt i den og noen bøker trenger tid før man kommer inn i handlingen, og det er denne typen bok. Men jeg liker fremdeles fortellerstemmen hennes. Leste The Garden of Bewitchment av henne i fjor, og det ga mersmak. Så jeg er spent på fortsettelsen i hennes nye. Sammen med en annen bokblogger leser vi videre i House of Leaves av Mark Z. Danielewski og vi har ikke noe i mot å bruke tid på den siden den er noe kompleks, men den er også spennende.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:

To motiver jeg er ferdig med:






Historier fra Midnattsmaskeraden - Hanna Karlzon



Mythomorphia - Kerby Rosanes

God helg.
 
Ukas låt: Matches - Britney Spears ft. Backstreet Boys

2 kommentarer:

  1. Rotta Estragon og Spott ser ut som to figurer det vil være morsomt å følge. Har det kommet mange bøker i serien?
    Du er god på fargelegging! Du har sett mitt fargelegginsforsøk ... ikke så flink - men moro :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så langt er det bare kommet to bøker i serien og håper de gir ut resten. Det er et fascinerende konsept og det er godt å se at barn også får litt mørk litteratur, og illustrasjonene er herlige! Gi gjerne bøkene et forsøk.

      Takk gode du. Synes du også er flink, og fortsett gjerne med fargelegging. Fargelegging kveler noen timer. Tenker ikke over at det tar tid, for man blir så opptatt av det man gjør. =)

      Slett