6. november 2020

Helgelektyre(359)

Reklame: Inneholder eksemplar fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Mexican Gothic av Silvia Moreno-Garcia, The People Next Door av Christopher Ransom, The Spirit av Thomas Page, En verden av verdener og Imagimorphia av Kerby Rosanes, og Historier fra Midnattsmaskeraden av Hanna Karlzon, er fra egen boksamling




















Mexican Gothic - Silvia Moreno-Garcia

The People Next Door - Christopher Ransom

The Spirit - Thomas Page


Jeg har ikke blitt ferdig med en eneste bok så langt i denne uka.

Som sist helg leser jeg fremdeles Mexican Gothic. Baksideteksten og selve handlingen kan virke som en vanlig hjemsøkelsesepisode i et herskapshus, men det er det ikke.

Et brev er blitt sendt til Noemís far. Han og Noemí bor i Mexico City, og hennes kusine Catalina, har sendt dem et brev som gir grunn til bekymring. Noemí får beskjed av faren sin om å dra til Catalina, bli der en periode for å sjekke tilstandene. Catalina bor i et herskapshus som begynner å miste glansen, og hun er gift med en mann som Noemí eller faren hennes ikke kjenner så godt. De giftet seg på kort tid, så de vet ikke helt hva slags type mann han er. Catalina bor i herskapshuset sammen med ektemannen Virgil, andre familiemedlemmer og forskjellige tjenere. Noemí synes at både huset og folka er uderlige. De er både gjestfrie og noe kalde, noe harde. Og Catalinas tilstand gjør henne bekymret for hun er tydeligvis ikke seg selv. Noemí får oppleve noen mystiske, litt skumle og diffuse dager fremover. Vil hun finne ut hva som foregår og hjelpe Catalina til å bli bedre?
 
Noe vagt forklart, men det har sin årsak. Man kan ikke røpe for mye, for dette er en type bok man bør gå inn i uten å vite så mye om den på forhånd. Jeg trodde ikke jeg ville like den før jeg begynte å lese den selv. Var temmelig skeptisk, men jeg ble positiv overrasket. Den er utrolig dyster. Jeg hadde også sansen for Noemí, som er litt i overkant snobbete og sarkastisk, og boka byr på mange intense og stille fortalte samtaler. En av de bedre horrorbøkene jeg har lest i det siste. Jeg liker ikke bare horrorbøker som er ekle med skremselsfaktorer, men også de som er temmelig mørke og dystre. Denne er ikke skremmende eller ekkel, men hadde mange andre spenningsfaktorer som man kan bli oppslukt av. 

Natt til mandag begynte jeg å leseThe People Next Door av Christopher Ransom. Selv om jeg har kommet et stykke i boka, er den fremdeles litt diffus, for det er en bok som tar seg god tid, så er ikke helt sikker på hva slags type horror dette er ennå. Men den er om Mick og Amy som får nye naboer. Mick overlever en drukningsulykke. Etter den tid ser han ting som ikke er der ... De nye naboene deres virker mystiske på mange måter. Men de klarer ikkke å sette fingeren på hva det er som gjør dem merkelige. En underlig bok så langt, men jeg er interessert og liker den så langt.

The Spirit av Thomas har jeg ikke kommet så langt med i denne uka. Det er ikke boka sin skyld, men har hatt litt dårlig leselyst i det siste, og håper at det tar seg opp igjen. Skal prøve å bli ferdig med den i helga, siden jeg har lest i den en god stund allerede. Har ikke noe i mot å bruke lang tid på noe, men det er også godt å bli ferdig med noe.
 
Den er om jakten på Bigfoot, men hvorfor ikke bare la den være? To menn med hver sin hund, drar i ulike retninger etter Bigfoot. De har ikke noe med hverandre å gjøre, og de har hver sin grunn å jakte på den. Noe treg i begynnelsen, men liker karakterbeskrivelsene og skrivestilen. Det er nesten som å se en gammeldags horrorfilm. Noen ganger trenger man litt sprøe ting.

I løpet av helga begynner jeg med en ny bok, og det er da Et liv forbi av Helga Flatland. Har lagt merke til bøkene hennes i det siste, men de har ikke fristet helt. Ikke før denne kom, og tenkte at det var nå eller aldri, hvis jeg skulle lese noe av henne. Jeg liker å lese romaner og det hender seg jeg liker noen også, men det går lang tid mellom de virkelige gode romanene. Så det er nok ikke den mest leste sjangeren fra min side, men jeg prøver. Jeg vet ikke så mye om den ennå, og venter med å si hva den handler om etter jeg har blitt bedre kjent med den. Liker ikke å skrive så mye om bøker jeg ikke har begynt på ennå. Det er litt risky. Foretrekker å være litt mer forberedt. Men grugleder meg til å lese noe av Helga Flatland.

Tviler på at jeg blir ferdig med noe mer i helga siden lesingen har gått tregere enn til vanlig. Skal prøve å bli ferdig medThe Spirit. Den er jo kortest, men tror ikke jeg blir ferdig med Et liv forbi i helga. Romaner er ofte tunge og trenger litt tid. Sånn er det for min del i hvert fall. Men skal få lest så mye som mulig. Kommer muligens til å plotte inn en barnebok før helga er over, som jeg velger der og da. Noen ganger trenger man noe overkommelig, selv når leselysten er dårlig. Leser hver dag selv om leselysten er dårlig, for det er vanskeligere å komme i gang igjen, hvis man tar noen lesefrie dager.

En noe kort og rotete helgelektyreinnlegg denne gang. Men slik er det noen ganger.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:

(Et bilde jeg er ferdig med):


 
Motivet er fra denne boka: 

En verden av verdener - Kerby Rosanes 

Motivet er fra denne boka: 

Imagimorphia - Kerby Rosanes

Motivet er fra denne boka:

Historier fra Midnattsmaskeraden - Hanna Karlzon

God helg.

Ukas låt: Wait - NF

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar