25. september 2020

Helgelektyre(353)

Reklame: Inneholder eksemplar fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Dolores Claiborne av Stephen King, The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, Imagimorphia & En verden av verdener av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling


















Kongeriket - Jo Nesbø

Dolores Claiborne - Stephen King

Skyggedanseren - Sara Omar


Natt til torsdag leste jeg ut denne:

#vågåvære - Tale Maria Krohn Engvik (Helsesista)

Selv om man ikke er i målgruppa, eller bruker Snapchat, vet mange av oss hvem Helsesista er. Hun vier all sin tid til å hjelpe ungdom som trenger å bli sett og hørt, få råd av henne. Boka er delt opp i forskjellige kategorier. Hun skriver tekster om forskjellige ting som blir tatt opp og som ungdommen spør om, og hun viser også noen av meldingene hun får og svarene hun gir. Det er også med kontaktinformasjon som du kan bruke hvis man ønsker noen å snakke om, som tar for seg forskjellige temaer. Selv om dette ikke var helt boka for meg og jeg ikke er helt i målgruppen, var dette en fin bok å få med seg, og hun gir tankefulle og grundige råd. Man blir ikke så kjent med henne personlig, men hvordan hun jobber og snakker med ungdommene. Det er også fint å lese at hun vil gjerne være der for både gutter og jenter. Hun gjør en god og viktig jobb.

Samme natt begynte jeg så smått å lese Dolores Claiborne av Stephen King. Han har bursdag i september, nærmere bestemt 21.september. Siden den ikke var i hus før etter bursdagen hans, ble den noe forsinket, men det gjør ikke noe. Hver september prøver jeg å lese en bok av ham, siden han er min favoritt. Har også lest to andre bøker av ham tidligere i år og det er: Revival og The Institute. Jeg har lest mange av hans eldre bøker, men ikke Dolores Claiborne. Jeg har bare sett filmen en del ganger, som er en av de bedre filmatiserigene av bøkene hans. Den er god, mørk og noe brutal. Denne boka er uvanlig kort til en bok av ham å være, bare en liten flis. De som leser en del av King, vet at han skriver gigantiske mursteiner. De er på over seks og åtte hundre sider. Den lengste boka jeg har lest av ham er IT som er på over 1200 sider, tror jeg det var, men det var vel verdt det. Pet Sematary er min favoirtt, og IT er en av hans beste.

Har ikke kommet så langt i handlingen ennå, derfor blir oppsummeringen noe vag. Men den er om en bestemt kvinne som får jobb hos en gammel dame fordi hun trenger hjelp til det meste. Og hun er alt annet enn sjarmerende. Hun har sine kritererier og måter å gjøre ting på, og vil at kvinnen som jobber for henne, skal følge opp på samme måte for henne. Dette kommer til å gå galt, eller hva? Liker språket og åpningen av boka så langt. Det er nesten så man hører stemmen til King mens man leser.

Forrige mandag begynte jeg å lese Kongeriket av Jo Nesbø. Den er litt treg. Spennende å lese om brødreforholdet, Roy og Carl som er veldig forskjellige. Men handlingen har ikke utviklet seg så mye. De prøver å få opp et hotell i bygda, og gi bygda mer liv. Men klarer de det? De er kanskje ikke brødre med det beste rykte i bygda. Godt språk, og både karakterene og handling føles litt amerikansk. Handlingen er noe treg så langt. Men spennende karakterer å lese om, er det.
 
Ved siden av disse bøkene, leser jeg så smått videre iThe Way of Kings Part One som jeg ikke kommer til å skrive så mye om, siden jeg har lest i den i flere uker og kommer til å lese i den i noen uker til. Det er mer enn nok at den er synlig. Jeg leser den sammen med en annen bokblogger, og jeg kommer nok ikke til å lese flere bøker fra denne serien. Ikke på grunn av at den er lang, for har lest lange serier før, men den fenger ikke helt for min del.
 
Veldig usikker på om jeg blir ferdig med noen av disse bøkene i helga. Men neste bok er uansett Skyggedanseren av Sara Omar, som jeg har hatt liggende i noen måneder nå, og nå er det på tide å lese den. Leste Dødevaskeren for noen år siden, og tror mange likte den bedre enn meg, til tross for at det var en vond og viktig bok å lese. Og tror heller ikke at Skyggedanseren blir noe koseligere. Men synes denne boka virker mer interessant enn Dødevaskeren. Kommer ikke til å si så mye om den før jeg har begynt å lese den. Er så livredd for å lese for mye på baksidetekster, blurber og slikt, for man liker jo ikke spoilere. Jeg gjør ikke det.

Siden sist helg har jeg ikke fargelagt så mye som til vanlig, men fargelegger litt hver dag. Siden sist fredag har jeg fargelagt dette:

 
Det er vanskelig å få frem skarpheten pga lys. Det blir aldri helt bra uansett hvordan man flytter på lyset.
 
Motivet er fra denne boka:
 
En verden av verdener - Kerby Rosanes
 
Motivet er fra denne boka:

Imagimorphia - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Monsters - Shinedown



4 kommentarer:

  1. Dolores Clairborn leste jeg for mange år siden, tror den var i Bokklubben jeg var med i da. Leste også Rose Madder ca i samme tiden. Har sett filmen av Dolores også. Tror jeg synes både bok og film var bra, såvidt jeg husker.
    -
    Kongeriket har jeg på vent. Det har strømmet på med så mange nye bøker, at jeg har problemer med å velge hva jeg skal lese til enhver tid. Får bare ta en etter en. Kjenne etter hva som frister mest der og da. Nå har jeg lyst til å legge bort en krim til fordel for Det var en gang en elv av Diane Setterfield som jeg må levere tilbake til bib neste uke. Kanskje lurt å lese den før fristen går ut. Har du lest den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Filmen er veldig bra, spesielt forholdet mellom moren og datteren, var spennende og mørkt. Har lest Rose Madder for noen år siden, men dette er første gang jeg leser Dolores Claiborne, og liker den veldig godt. Den er litt annerledes enn de andre King bøkene.

      Vet godt hva du mener. Bøkene strømmer på og ofte henger de i en pose på postkassa og det ser litt komisk ut. Det er morsomt, men vanskelig å velge hvilke bøker man skal lese først. Får ta det litt som det kommer. Ville bli ferdig med Nesbø for er ikke så stor fan av bøkene hans generelt. Liker Marekors og Snømannen, mens andre bøker har vørt så som så. Kongeriket er litt spennende, men ikke hans beste.

      Jeg har ikke lest Det var en gang en elv eller andre bøker av Setterfield. Men har hørt, spesielt en del på youtube skryte av den og de andre bøkene. Er den spennende?

      Slett
  2. Ser du koser deg med Kongeriket, ha en super helg Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er ikke så verst. Ikke hans beste, men lettlest og de brødrene i boka, er noe for seg selv. =) Tusen takk og i lige måde. =)

      Slett