2. april 2020

5 minutters eventyr av Peter Gotthardt - fin samling av kjente og ukjente eventyr, med fantastiske illustrasjoner

Reklame: Eksemplar mottatt fra Cappelen Damm, mot en ærlig anmeldelse 


Det var en gang en geit som hadde syv små geitekillinger, og dem elsket hun veldig høyt. En dag skulle hun ut i skogen for å hente mat. Hun ropte på de syv killingene sine og sa til dem: "Jeg skal ut i skogen, kjære barn. Pass dere for ulven mens jeg er borte! Hvis han slipper inn i huset, spiser han dere med hud og hår. Den lumske ulven kommer sikkert til å prøve å lure dere, men han er lett å kjenne igjen, for stemmen hans er grov, og potene hans er nesten helt svarte."

Koselig og sjarmerende samling av nostalgiske eventyr.

De fleste har et forhold til eventyr
Dette er en samling av 25 kjente og kanskje noen ukjente eventyr, skrevet på en enkel måte. Det mest sjarmerende med boka er at den er i stor bokformat, og minner meg på de eventyrbøkene jeg leste da jeg var liten, før jeg gikk over til noe mørkere. Men eventyr kan være veldig mørkt det også, og er ikke så uskyldig. Det handler veldig mye om å få seg en lærepenge. Eventyr er noe de fleste har lest og har hatt et eller annet forhold til. Det har også blitt en kilde til inspirasjon til noen skrekkfilmer oppgjennom årene.

Eventyrene er skrevet av mange forskjellige eventyrskapere som Brødrene Grimm, H.C. Andersen og Asbjørnsen & Moe. Jeg liker spesielt godt de av Brødrene Grimm. De har noe utspekulert over seg, men siden denne boka er beregnet for veldig unge lesere og familiehygge, er ikke historiene spesielt skumle sådan. De er rmørke og utspekulerte, men samtidig barnevennlige. Det morsomme med denne samlingen er at den er fortalt på en litt annen måte enn det man er vant til. Eventyr er litt som vandrehistorier. De fins i mange versjoner. Sånn er det med denne samlingen også. Det blir ikke fortalt helt ordrett som vi kanskje er vant til å høre dem, likevel synes jeg ikke det ødela noe.

Boka inneholder ikke bare spennende eventyr, men også svært vakre og kreative illustrasjoner som er laget av Sussi Bech og Bente Bech. De har veldig like kunstnerstrek som passer veldig godt sammen, og som gir boka det lille ekstra. Historiene og illustrasjonene fyller hverandre veldig godt, og er gjort på en kreativ måte.

Mange favoritter i en bok
Selv hadde jeg ikke hørt om alle eventyrene før, men de fleste og mine topp tre er Ulven og de syv små geitekillingene, Ali Baba og de førti røverne og Hans og Grete. Fantastiske og muligens noen dystre historier, men som skaper en god del spenning. De fleste historiene byr på spenning og humor. Husker jeg så musikalfilmen med ulven og geitekillingene som liten da den gikk på Tv før i tiden, og syntes den var fæl. Da mener jeg ikke at den var dårlig laget eller noe, men med fæl så mener jeg at den var litt marerittaktig. Tror den het Med Grimm og gru og ble produsert i 1976.

Uansett ... 5 minutters eventyr er en fin bok å ha i samlingen, enten man liker eventyr eller ikke.

(Bakpå):


Det var en gang ...

Slik begynner mange av våre kjente og kjære eventyr.
I denne boken kan du lese 25 av de aller beste,
og de er tilpasset slik at det bare tar 5 minutter å lese dem.
Perfekt som godnatt-fortelling eller en liten lesestund i løpet av dagen.

5 - minutters eventyr inneholder noen av våre 
kjæreste eventyrskatter som har blitt gjenfortalt i generasjoner. Les eventyret om
Tornerose, Den lille havfruen, Østenfor sol og vestenfor måne, Skjønnheten og udyret. Gullhår og mange flere.

Originaltittel: 5 minutters eventyr
Norsk tittel: 5 minutters eventyr
Forfatter: Peter Gotthardt, Sussi Bech (illustratør), og Bente Bech (illustratør)
Sjanger: eventyr
Målgruppe: barn, familie
Antall sider:
152
Forlag: Alvilda
Norsk forlag: Cappelen Damm 
Utgitt: 2018 
Min utgave: 2020 (Innbundet)
Lest: 12.03. - 16.03. 2020
Kilde: anmeldereksemplar
Plot: 5 Morsomt og enkelt plot. Noen ganger trenger man litt nostalgi, og en påminnelse om hvorfor man liker å lese.
Tittel: 4 Man blir nysgjerrig og tittelen passer godt til konseptet.
Omslag: 5 Herlige farger med mange kjente figurer.
Baksidetekst: 4 Ikke akkurat grunnen til at jeg ville lese boka. Synes det var morsomt med en eventyrutgivelse og friske opp hukommelsen litt.
Skrivemåte: 5 Mye innlevelse, enkelt og spennende.
Favorittkarakter: Ulven i "Ulven og de syv små geitekillingene". Uhyggelig og nifs. 
Persongalleri: 5 Mange spennende figurer å lese om og som hjemsøker en litt etterpå.
Slutten: Kan på en måte ikke dømmes i en slik bok, da det ikke er noen felles slutt.
Høydepunkt: Veldig fine illustrasjon som er svært dekorativ på sidene. Mange kjente eventyr og morsom lesestund. Liker også at det er med register og kilder.
Lavpunkt: Boka blir litt kort og kunne ha tenkt meg en tykkere utgave. 
Terningkast: 5
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2020 

2 kommentarer:

  1. Så gøy at du har lest eventyr,og at du likte boken så godt. Jeg har hatt hendene mine på noen samlinger av denne typen, men eventyrene har vært så strippet for handling, at det har vært vanskelig å lese :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? For husker jeg leste mye av dem som liten. Det er en sjanger jeg liker godt. Du har rett i at eventyrene er strippet for handling, men de sier mye med undertoner og byr på en lærepenge eller to. De klarer å si mye med lite. Derfor jeg synes det er en artig sjanger. =)

      Håper du finner igjen gleden i sjangeren. God helg.

      Slett