31. oktober 2021

Bøker jeg skal lese i november

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Witch Hunt av Syd Moore, er fra egen boksamling
 
 




















Når du ser meg - Lisa Gardner

Ulykke - Gjøran Engen

Mannen som døde to ganger - Richard Osman

Gutten fra skogen - Harlan Coben

Polarsirkelen - Liza Marklund

Witch Hunt - Syd Moore


Er klar over at Halloweensesongen er nesten over, men jeg lar den vare litt til. For har en del horror bøker jeg vil komme meg gjennom. November kommer ikke til å bestå av så mye horror, men en del mørke krimbøker og thrillere. Har med en horror bok og hvis det blir tid til overs, håper jeg å få skviset inn en horror bok til. Leser ikke så fryktelig fort, dessverre. Det er lett å glemme når det er mange bøker man har lyst til å få med seg. Vil også få med meg noen av høstens bøker også, siden det ikke ble så prioritert på grunn av Halloween.

Ikke alle bøkene jeg har utvalgt for november ble utgitt i år. Ulykke av Gjøran Engen ble utgitt i fjor, og Witch Hunt av Syd Moore, ble utgitt i 2012.

 

Når du ser meg: Har bare lest en bok av Gardner tidligere, og det var, og syntes den var helt ok. Denne fristet for den virket mørk, noe som passer godt nå som dagene blir enda kortere. De blir ikke akkurat kortere, bare mørketiden som blir mer heavy.

 

(Bakpå):

FLORA DANE - OVERLEVER

DD. WARREN - KRIMINALETTERFORSKER

KIMBERLY QUINCY - FBI - AGENT

 

Kimblery Quint og D.D. Warren skal etterforske de digitale

sporene ette den avdøde seriekidnapperen Jacob Ness.

Men et urovekkende funn i Georgia gjør at de tilkaller Flora

Dane og den ukjente etterforskeren Keith Edgar. Det de 

avdekker er høyst alarmerende, og sammen må de bruke

all sin kunnskap for å løse den mest groteske saken de har

støtt på i sin karriere - og Flora må igjen kontrontere sin 

egen fortid for å kunne redde andre.


Plottmester Lisa Gardner forener sine mest populære 

heltinner i en ny fartsfylt, gripende og kritikerrost thriller.


"Lisa Gardner er en mester innen psykologisk spenning. Her 

dykker hun dypt ned i sinnet til mennesker som har opplevd

traume."

Associated Press


"Rå, brutal og interessant psykologisk thriller"

Providence Journal

 

"Gardner manøvrer flere historier ... på et mesterlig vis."

Kirkus Reviews 

 

Ulykke: Fikk bok av forfatter i fjor, men fikk ikke somlet meg til å lese den for noen ganger drukner man i bøker. Klager ikke, for går da ikke tom for lesestoff. Fikk ikke lest den samme året den ble utgitt, men bedre sent enn aldri.

(Bakpå): 

 

ULYKKE

 

To menn møtes midt i villmarka. En dør, en lever

videre. Med en hemmelighet som snart blir til et

mareritt.

 

Stig Toft har gått på tomgang siden han flyttet heim.

Når et tre år gammelt lik med kulehull i hodet dukker

opp midt i en nasjonalpark, vekkes nysgjerrigheten.

Når folk begynner å dø rundt ham blir han tent.

Han begynner å grave.

Og altfor sent innser han hvilken fare han dermed

utsetter seg selv og andre for.

 

"Ulykke" er en actionfylt, kompakt kriminalroman

full av lys, luft og store følelser. I Stig Tofts univers er

det mer himmel og hav enn skitne kjellere.

Mer nasjonalpark enn bakgater og smug.

Men Stig er tøft, og fronter en maskuling fortelling

iblandet en akkurat passe dæsj  østrogen og pastell...

 

Mannen som døde to ganger: Leste hans debutbok tidligere i år Torsdagsmordklubben. Likte den ikke like godt som mange andre, men fikk sansen for den. Har også sansen for Osman tidligere. Har sett ham i Pointless på BBC, og synes han er en jovial fyr.

(Bakpå):

"SENSASJONELL KOSEKRIM.

LIKE SJARMERENDE SOM DEN ER GOD."

DAGBLADET OM TORSDAGSMORDKLUBBEN

 

DE FIRE PENSJONISTENE i Torsdagsmordklubben får nok en

sak i fanget når selveste eksmannen til Elizabeth trenger

hjelp. Han har blitt besklylt for å stjele diamanter fra mafian

og er i trøbbel. Det tar ikke lang tid før det første, men

ikke det siste, liket dukker opp.

 

Elizabeth, Joyce, Ron og Ibrahim står overfor en kaldblodig

morder som uten å nøle ville tatt fire hobbydetektiver av dage.

Kan våre venner finne morderen før morderen

finner dem? Og hva med diamantene?

 

DETTE ER DEN ANDRE BOKEN I SERIEN

OM TORSDAGSMORDKLUBBEN.

 

Gutten fra skogen: Coben ble intervjuet av Asbjørn Slettemark  i Krimfestivalen digitalt tidligere i år, husker jeg. Coben er litt som min forfatterhelt Stephen King, enten eller. Enten skriver de knallgodt ellers går det downhill. Det er ingen mellomting. Gutten fra skogen, er ikke en bok av Coben som har fristet mest, men må lese den nettopp fordi den er skrevet av Coben. Jeg er svak.

(Bakpå):

 

SOM GUTT BLE WILDE FUNNET ALENE I SKOGEN, uten noe minne om

fortiden sin. I dag er han voksen, men han vet forsatt ikke

hvor han kommre fra og har valgt å leve et liv avsondret fra

omverdenen.


Da tenåringsjenta Naomi blir borte, er det først ingen som ser

ut til å ta saken på alvor, ikke en gang faren hennes. Hester

Crimstein derimot en kjent forsvardsadvokat, får vite at jenta ble

mobbet på skolenn og ber Wilde om hjelp til å finne henne.


Wilde kan ikke la være å hjelpe en annen utstøtt. Men for å finne 

Naomi må han selv vende tilbake til det samfunnet der han aldri

har passet inn, stedet der folk med makt blir beskyttet, selv når

de bærer på hemmeligheter som ødelegger liv.


Gutten fra skogen er Harlan Coben på sitt beste - en perfekt blanding av 

gripende drama og actionthriller.


"Harlan er en fantastisk krimforfatter

    ... en av mine favoritter."

      John Grisham


   "Han er smart, han er morsom,

        og han har noe å fortelle."

              Michael Connelly


               "Coben skuffer deg aldri."

                     Lee Child

 

Polarsirkelen: Liza Marklund er nok ikke en forfatter som jeg har lest mye av. Tror jeg har lest to bøker av henne, og det var vel for tjue år siden. Husker at de bøkene var vel rolige. Har ikke noe i mot rolige bøker, men de må i det minste ha handling. Jeg ville lese denne siden lesesirkel er nevnt og håper boka er litt ondskapsfull.

(Bakpå):

 Fem tenåringsjenter i småbyen Stenträsk i Norrbotten møtes en

gang i måneden for å diskutere litteratur. En av den forsvinner

sporløst sommeren 1980. Førti år senere blir hun funnet drept.

Julen 2020 blir de fire kvinnene i boksirkelen, som de kalte 

Polarsirkelen, gjenforent for første gang etter venninnenes 

forsvinning. Smertefulle hemmeligheter som har vært sjult i

 flere tiår, truer med å bli avslørt.

 

"Polarsirkelen er komponert som et stykke klassisk musikk,

en whodunnit og en episk fortelling på en og samme tid."

AFTONBLADET

 

"Det er en sorg og en opprørsket [i romanen] som gjør den

til en sidevender. [...] Det lover godt for fremtiden, da det

blirt tre bøker."

SR KULTURNYTT


"Liza Marklund er som alltid en utrolig historieforteller 

med et sosialt engasjert perspektiv og en perfekt sans for

tidstypiske fenomener."

ARBETARBLADET

 

Witch Hunt: En bok som jeg kjøpte tidligere i år. Jeg leser ofte horror av kjente forfattere, men av og til vil jeg prøve og gå i ukjent terreng, også. Lese noe av ukjente og mindre kjente horror forfattere. Noen ganger kommer man over nye favoritter. Man vet aldri. Leser heller ikke ofte horror med heks som tema, og syns det er fascinerende.

(Bakpå):


Curiosity briefly overcame terror

and I stumbled forwards.

Then came the voice, 'who's there?'


Sadie Asquith has always been fascinated by the dark

past of the Essex with hunts. But as she researches the

troubled era that saw over 500 women tried for witchcraft.

Sadie experiences strange, ghostly visions. She hears a 

terrifying sobbing at night and black moths appear from

nowhere. It's as if she has opened an unearthly connection

to the women killed centuries before.

 

And something in the living world is haunting her too:

Sadie feels like she's being watched. Is she under threat

or is she losing her mind? Can Sadie find peace for the

witches and a safe path for herself?

 

A CHILLING GHOST STORY THAT WILL

KEEP FANS OF CHRISTOPHER RANSOM AND

SUSAN HILL UP ALL NIGHT. WITH THE LIGHTS ON. 


Selv om jeg har valgt ut noen bøker til november, skal jeg prøve å skvise inn andre bøker også, men ikke så mange som jeg har gjort tidligere, så jeg rekker å lese så mange av de planlagte bøkene som mulig. 😈


16 kommentarer:

  1. Ja,dette er vel favoritt-måneden din er det ikke? Det går vel helt fint å drøye den litt, det viktigste er at du leser bøker i sjangere som passer deg best. Har lest "Mannen som døde to ganger" og "Polarsirkelen" er på vent. De andre kjenner jeg ikke til.

    Ha en fin lesemåned i November,Ina :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig å høre fra deg igjen. Altfor lenge siden sist. =)

      Ja, det stemmer, oktober er favorittmåneden, og november er en god nummer to siden det er virkelig starten på mørketiden. Synes mørketiden er mer avslappende enn sommermånedene.
      Synes det er viktig å lese både fra favorittsjangrene sine og samtidig bevege seg litt mellom andre sjangre. Det spørs litt på årstidene. Men sier ikke nei til mørke bøker. =)

      Er spent på Mannnen som døde to ganger for Torsdagsmordklubben var ikke så verst, og så at du og Augusta likte denne oppfølgeren godt. Er også spent på å lese noe av Marklund igjen siden det er lenge siden sist.

      Tusen takk og i lige måde. Det er alltid spennende å se hva andre leser fra måned til måned. =)

      Slett
  2. Cobens bok har jeg og den skal leses. Har ikke lest noe av ham før. Polarsirkelen er lest og likt veldig godt.
    Ønsker deg en fin lesenovember i regn og blåst;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må lese noe av Coben. Han er virkelig rå når han får det til. Synes The Woods (I den skogen) og Hold Tight (Hold tett) er hans beste. Gjerne gi dem en sjanse, hvis du har anledning.

      Grugleder meg til å lese Polarsirkelen siden det er mange år siden jeg leste noe av Marklund. Men det var noe med dette konseptet i Polarsirkelen som fristet.

      Tusen takk og i lige måde. Det har regnet og blåst masse i det siste i Trøndelag hos meg og deg. Selv har jeg ikke noe i mot det. Synes det er avslappende vær. =)

      Slett
    2. Ja, det skal jeg. Hadde lagt den frem i sommer, så den er blant de prioriterte- men du vet, så mange bøker...
      Marklund sin siste er så annerledes enn de første i Annika Bengtson-serien. Håper du liker den:)

      Fint innevær med blåst og regn dog, men for meg slår det seg på kroppen..med verk.

      Slett
    3. Samme problemet her, men fint at andre sier det, så man ikke er alene om prioriteringsproblemer blant bøker. Det er ikke enkelt. =)

      Godt at du sier det. Leste to bøker fra Annika Bengtson serien for nesten tjue år siden, og syntes de kanskje ble for hverdagslige? Så håper at Polarsirkelen har en litt anennen tone.

      Skjønner til det problemet, for har noe av det samme selv. Revmatismegreier. Men foretrekker denne årstiden likevel for da kan man sitte inne med god samvittighet og gjøre litt som man vil. =) Er dessverre ingen sommermenneske.

      Slett
    4. Ja, noe reumatismegreier, ja.
      Varme gjør godt for meg (ikke for varmt).
      Bengtson var spennende da de kom, men i dag blir de mer som andre i samme sjanger svenskekrim.

      Slett
    5. Syntes Bengtson var noe tamme, så håper Polarsirkelen har litt mer action. =) Og revmatismegreier er noe herk, så føler med deg.

      Slett
    6. Tja, vet ikke om jeg kan si at den har så mye action, men den er definitivt mer interessant:)
      Takk, det samme til deg:)

      Slett
    7. Takk. Interessant er mer enn bra nok, så håper å få den med meg i november. Er ikke ofte jeg leser bøker om boksirkler. =)

      Slett
  3. Ser ut som du legger opp til en spennende november. Polarsirkelen er den eneste av disse bøkene jeg har på planen, men køen på biblioteket er laaaaaaang, så det blir sikkert neste november.
    God lesenovember!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper det. Noen ganger ser bøkene mer spennende ut enn det de er, og håper det ikke er tilfellet for november. =)
      Ja, det er visst mange som leser, men det gode med bøker, er at de ikke stikker av uansett hvor mange år som går.
      Tusen takk og i lige måde. Håper du får lest litt horror i november? =)

      Slett
  4. Happy Halloween til deg også, Ina
    Mye spennende på din novemberliste.Håper du får noen grøss :)
    Osmanboka er mer kos enn spenning, men kanskje The witch Hunt kan by på noen gys :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Happy Halloween til deg også, Augusta. Håper du overlevde dagen. =)
      Takk, det håper jeg også. Er ikke meningen å være kravstor heller. Æresord.
      Ja, Torsdagsmordklubben var kosekrim, så regner med at Mannen som døde to ganger også er det, men har ikke noe i mot kosekrim av og til. Kan ikke se for meg ham skrive hardbarket krim. =) Men vil lese bøkene hans for han virker trivelig.

      Det kommer an på, og det er lenge siden jeg har lest en heksebok. Begrepet heks kan jo lett gi noen gys. Så håper boka er ekkel. =)

      Slett
  5. Vi gikk lang tur med "barnebarnhunden" Rocko i går og så en mengde utkledde barn og dekorerte hus. Det er koselig - men ble dessverre ikke skremt :)

    Det er lenge siden jeg leste noe skikkelig ekkelt også. Inspirert av deg skal jeg lese Pet Sematary på nytt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig det. Har et tantebarn som er en jack russel som i hunden til Fraser, men litt andre farger. =)

      Var ikke så mye dekorering her i nærheten, bare litt. Det var mest utkledde barn. Så mange er beskjedne i forhold til Halloween ennå når det gjelder dekorering, dessverre. Det er vel mer av det i storbyer, tenker jeg.

      Samme her. Savner å lese noe ekkelt, ubehagelig og noe med krypende uhygge. Det er lenge siden sist. Håper du fremdeles liker Pet Sematary etter å ha lest den på nytt. =)

      Slett