19. september 2019

Månedens Bokanbefaling (august)

I august leste jeg disse bøkene:


Lest i kronologisk rekkefølge:

Brådypt - Elin Viktoria Unstad
Mørkets gjerninger - Elizabeth George
To All the Boys I've Loved Before - Jenny Han
Ord som slutter på skap - Sanne Mathiassen
Ritualer - Kristin Hauge
Hvem er du? - Reidar Lund

Jeg så det ikke før nå at jeg leste flest bøker av norske forfattere i august, noe som er uvanlig. August var en svært lang måned, den mest langdryge i 2019. Da var det ikke mange programmer å se på tv, og man ble nesten "kvalt" av debatter. Godt at valget er over. Politikk er viktig, men det blir vel mye når det er valg, noe som er forståelig. Men nok er nok.

Jeg er heller ingen Tv-slave, men synes at kveldene blir innmari lange når man ikke har noen tv-programmer å dele opp kveldene med, så det er på tide at Farmen begynner. Det er ingen favorittprogram, men har fulgt med på det så lenge at det har blitt en vane, og det "kveler" tre kvelder i uka.

Lesestundene var så som så i august, både når det gjelder innhold og antall. Bare seks bøker ble lest i august, og det er greit nok. Det er bedre enn ingenting, og jeg leste både ungdomsbøker og bøker for voksne. Det ble også bare en bok av seks planlagte lest i august ...

Det var to bøker jeg begynte å lese i august, men som jeg ikke ble ferdig med før nå i september, og det var Du er død av Peter James, og La oss håpe på det beste av Carolina Setterwall.

Og hvilken bok likte jeg best i august?

 Mørkets gjerninger - Elizabeth George

Jeg har for vane å skaffe meg bøker overalt og denne kom jeg tilfeldig over på Europris. Ekstra "stas" var det at jeg oppdaget at det var første bok i Lynley og Havers serien.

Lynley og Havers minner meg veldig mye om Tony Hill og Carol Jordan og Mulder og Scully (fraThe X-Files). Menn og kvinner som ikke liker hverandre helt, i hvert fall ikke i begynnelsen. Det oppstår gnisninger og spenninger, samtidig som de prøver å samarbeide.

Mørkets gjerninger er en svært mørk bok, og tar opp noen sårbare temaer og litt uhyggelig mystikk. Det er om inspektør Lynley og overkonstabel Havers som blir tvunget til å samarbeide, noe Havers ikke er begeistret for. Fordi hun ser på Lynley som en skjørtejeger som ender opp med hver jente han blir kjent med, bortsett fra henne. Er hun irritert på ham fordi han aldri liker henne på den måten? Samtidig må de oppklare en grusom sak, og de blir dratt inn i en familiesak som består av mye traumer.

Mørkets gjerninger er en god bok selv om den ikke oppnådde en femmer, men den gir meg lyst til å lese mer av Elizabeth George, og bli bedre kjent med Lynley og Havers. Jeg har ikke skrevet anmeldelse av den ennå, men det blir etter hvert. 

En annen god og stødig bok jeg leste i augst, var en bok for ungdom. Den jeg mener er Brådypt av Elin Viktoria Unstad. Den er noe forutsigbar og hysterisk, men troverdig fordi den er skrevet på en nøktern måte. Det handler om en jente som er død i 23 minutter, men gjenopplives etter en drukningsulykke. Etter den tid er hun ikke den samme, og familien hennes kaller det "episoder". De tror hun innbiller seg ting. En dag blir hun kidnappet av en mann, og når hun kommer tilbake, virker det ikke som om noen tror henne. Slutten er litt vel enkel og forutsigbar, men bortsett fra det, var det spennende lesing og vel verdt å lese. Morsomt med en psykologisk thriller for ungdom.

Ellers var august noe laber lesemåned. Den jeg likte minst erTo All the Boys I've Loved av Jenny Han. Den var veldig populær da den kom ut i 2014. Jeg skjønner godt hvorfor den er så populær, men det var ikke helt min stil, og ikke helt min sjanger. Noen ganger får jeg lyst til å lese noe helt annet enn det jeg vanligvis leser. Men To All the Boys I've Loved Before ble for enkel for min del. Synes heller ikke språket er til å skryte av, og det er nesten et hån mot målgruppa den er rettet mot. Ungdom fortjener bedre språk enn dette, for det føltes som om boka var skrevet for en mye yngre målgruppe, veldig forenklet og en smule barnslig. Det gjelder både handling og språk. Så det tok sin tid å bli ferdig med denne, og jeg ble veldig lettet da jeg ble ferdig til slutt. Det gjør ikke noe at andre liker den, men den traff ikke meg.

En annen bok jeg ikke likte så godt er: Hvem er du? av Reidar Lund. Det er en bok om hva som er ekte vennskap og vennskap som blir satt på prøve. Den tar også opp temaet kjærlighet. Synes denne boka har litt av det samme problemet somTo All the Boys I've Loved Before. Boka er barnsligere enn det den trenger å være for målgruppa, og den byr heller ikke på noen overraskelser. Jeg vet ikke hvordan det er med de andre utgavene, men i min utgave mangler det noen sider.

Den mest spesielle boka jeg leste i august er nok Ord som slutter på skap, som også er en ungdomsroman. Den er svært lettlest for fleste kapitler er svært, svært korte. Noen er på to sider, og noen består bare av et kort avsnitt. Det er om en jente som flytter inn i garderobeskapet til ekskjæresten for å følge med på hva han gjør, og har et håp om at han tar henne tilbake. Vil hun bli oppdaget? Denne boka er både morsom og sær, men ble ingen favoritt. Helt grei bok om hvor vanskelig det er å komme seg videre etter et brudd.

Den siste boka jeg skal nevne erRitualer av Kristin Hauge som jeg likte litt bedre enn jeg trodde jeg ville gjøre. Det er en roman om en splittet familie som strir med sitt. Boka er veldig kort og jeg liker filosofering, men synes handlingen ble noe tungtrødd. Hele anmeldelsen kan leses her.

Det ble en del skuffelser i august, men ingen krise. De fleste bøkene jeg leste var helt ok. Jeg ble heller ikke ferdig medThe Tommyknockers av Stephen King i august, for noen bøker trenger lenger tid enn andre. 

September er godt i gang, og tror det er en bedre lesemåned allerede.

Ryggperspektiv av bøkene:


8 kommentarer:

  1. Mye ukjent for meg, men Elizabeth George har jeg lest; "Sannheten om Sonia". Husker den var svært spennende :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du har lest noe av henne du også. Jeg har ikke lest Sannheten om Sonia, men det er en kjent tittel. =)

      Slett
  2. Heldige deg som kan lese hele serien med bøker av Elizabeth George for første gang. Kos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg visste ikke at du også liker Elizabeth George. =)

      Slett
    2. jeg leste alt av henne og Minette Walters fra ca 1990 til 2000. Så gikk jeg lei :)
      Om du skal lese flere av bøkene med Havers og Lynley har du mye å glede deg til.

      Slett
    3. Morsomt. =) Det er vel sånn at man kanskje kan gå lei i lengden. Jeg leste noen få av Minette Walters for mange år siden, men syntes bøkene hennes var litt "tamme", og Elizabeth George har jeg alltid vært nysgjerrig på, og jeg liker kjemien mellom Havers og Lynley. De er litt morsomme når de er sure på hverandre.

      Slett
    4. Krim var jo litt tammere for 30 år siden :)
      Det er mye som skjer med Lynley og Havers i de neste bøkene. Gled deg!

      Slett
    5. Godt mulig. =) Det var mye bra da også, ikke alt. Synes det er verre å finne gode krimbøker i dag enn før, for mye er av det samme og oppskrytt, men kommer over noen gode krimbøker nå og da. Det tar bare lang tid mellom godbitene. =)
      Takk. =)

      Slett